Online verkopen is een doorlopend proces

Elk bedrijf gaat heeft te maken met cycli. Hetzij door seizoensinvloeden of door een normale economische cyclus.

Elk bedrijf gaat heeft te maken met cycli. Hetzij door seizoensinvloeden of door een normale economische cyclus.

Wat een bedrijf succesvol maakt is de manier waarop met deze cycli wordt omgegaan. De ene keer brengt een cyclus de verkopen binnen zonder enige inspanning. De andere keer is het van groot belang om op het juiste moment je marketing, planning en advertenties te plaatsen als de verkopen wat minder gemakkelijk gaan.

Online verkopen is ook een doorlopend proces. Het is uiteraard niet zo dat je even een website online zet en dat je dan achterover kunt gaan leunen en wachten tot mensen iets bij je gaan kopen. Je moet er wel wat voor doen. En net als bij ieder ander bedrijf, vergt het toewijding en hard werken. Hier hoort ook bij het regelmatig updaten van je website en je prijzen, want dat is wat zoekmachines tegenwoordig graag zien.

Neem als voorbeeld maar eens een groot warenhuis, zij hebben altijd een afdeling met seizoensgebonden artikelen. Ze hebben gerelateerde aanbiedingen in hun gangpaden staan voor verschillende producten per seizoen. In de winter verkopen ze meer Antivries middelen voor de auto. Ze beginnen ook met de verkoop van kerstartikelen vanaf begin november. In het voorjaar leggen ze meer nadruk op tuin — en outdoor producten en in de zomer worden er meer campingartikelen onder de aandacht gebracht. En aan het einde van de zomer worden in hoog tempo de “back to school” producten gepromoot. Daarna begint de hele cyclus weer opnieuw. Uiteraard zijn er ook nog kleine verkoopcycli die hier tussendoor lopen, maar dat is het punt nu juist. Ook kleine gebeurtenissen of evenementen (Pasen, de olympische spelen) bieden een mooie gelegenheid om acties te doen.

Kijk dus goed wat andere succesvolle bedrijven doen qua marketing en vind manieren om dit toe te passen op je eigen webwinkel.

Het binnenhalen van nieuwe klanten en ervoor zorgen dat ze regelmatig iets bij je kopen is ook een doorlopend proces. Als een klant eenmaal iets bij je heeft gekocht dan is dat een open deur mogelijkheid om ze via je marketing telkens weer opnieuw te bereiken. Je hebt tenslotte hun contact gegevens vanuit hun eerste order, nietwaar?

Maak gebruik van nieuwsbrieven, flyers of van tijdsgebonden coupons/kortingsbonnen en kadobonnen om ze te prikkelen om je shop opnieuw te bezoeken. Ze zullen echt niet allemaal bij elk contact moment iets van je kopen. Maar, ze zullen je website gaan onthouden voor wanneer ze iets nodig hebben dat jij ze ooit hebt aangeboden.

En zoals we al eerder in de nieuwsbrief van deze maand schreven — biedt ShopFactory Total Care je de juiste tools om het contact met je klanten te onderhouden. Bijvoorbeeld: Vouchers / Kortingsbonnen / Kadobonnen / Klantenlijsten en meer. Het enige wat je hoeft te doen is de cycli te volgen en er werk van te maken

Een andere mogelijkheid die dit je biedt is om producten te vinden die de gaten kunnen vullen als de verkoopcyclus wat lager is. Als je meer verkopen hebt in de ene tijd van het jaar en het wat langzamer gaat in een andere tijd — dan moet je misschien eens vaststellen wat je zou kunnen doen om dat te voorkomen. Of als je liever geen nieuwe producten op de markt brengt dan zijn deze wat langzamere periodes een ideale gelegenheid om je marketing te plannen voor meer verkopen in de drukkere periodes.

Een van de verborgen en belangrijkste regels van adverteren is “om je klanten te bereiken vlak voordat je weet dat ze geld gaan uitgeven” Als je goed kijkt naar de marketing van grote warenhuizen is dat precies wat zij doen. En zij stoppen hier niet mee, of wel soms?