Vijf belangrijke tips voor online verkopen

Online verkopen heeft veel overeenkomsten met verkopen in een winkelstraat. Er zijn eigenlijk niet eens zo heel veel verschillen.

Online verkopen heeft veel overeenkomsten met verkopen in een winkelstraat. Er zijn eigenlijk niet eens zo heel veel verschillen.

Als je er even over nadenkt - dan wil je als online verkoper dat je klanten door je winkel navigeren, de producten vinden die ze zoeken, naar de kassa gaan en afrekenen. Toch? Net als in een echte supermarkt of een warenhuis.

Hieronder vindt je vijf key points die je als online verkoper altijd moet onthouden.

  1. Hou de navigatie structuur eenvoudig

    Navigatie is de sleutel waarmee je klanten kunnen vinden wat ze zoeken. Net als in een supermarkt of warenhuis is het van groot belang dat je je producten organiseert en ervoor zorgt dat gerelateerde producten bij elkaar staan in groepen of afdelingen. Als je hier geen logisch patroon in weet aan te brengen, zullen je klanten verward raken en kunnen ze moeite hebben om te vinden wat ze zoeken

    Voorbeeld: Als je electronica verkoopt, bezoek dan een aantal hele bekende computer en electronica shops en kijk hoe zij hun navigatie menus hebben ingedeeld. Gebruik deze informatie als een richtlijn om je eigen navigatiestructuur aan te maken in ShopFactory. Denk eraan dat je regelmatig je eigen winkel reviewed en je site bijwerkt als de markt verandert.

  2. Leid je klanten niet af

    Vaak zien beginnende webwinkeliers functies op een site van een concurrent die er “bling” of “cool” uit zien — Bijvoorbeeld een pop-up video van een pratende man of vrouw die verschijnt zodra de klant de site bezoekt

    Maar de waarheid is — het leidt alleen maar af. Je wilt dat je klanten zich focussen op een product of pagina waar ze je site binnenkomen, de informatie vinden die ze zoeken, of het scherpgeprijsde product kopen dat ze gevonden hebben via de zoekmachine. Het gebruik van fancy gadgets of tactieken zoals een automatische video verkoper of pop-ups leiden je klant alleen maar af van het belangrijkste doel — je wilt dat de klant een product in zijn winkelwagen legt, naar het afrekenscherm gaat en betaalt. Zo simpel is het en elke afleiding kan ervoor zorgen dat het beoogde doel niet wordt bereikt

  3. Maak gebruik van kruispromoties

    Veel winkels maken geen gebruik van kruispromoties. Kruispromoties geven je de de mogelijkheid om andere, gerelateerde producten aan je klant te verkopen terwijl hij een ander product aan het bekijken is. Stel bijvoorbeeld dat je DVD / BlueRay spelers verkoopt. Deze worden normaal gesproken zonder de benodigde HDMI kabel of schoonmaakspullen verkocht. In ShopFactory kun je deze producten eenvoudig onder de aandacht brengen met een kruispromotie, hierdoor zul je ook deze producten gaan meeverkopen bij de DVD speler.

    Je kunt eventueel ook een andere DVD / BlueRay speler promoten met meer functies die iets duurder is. Een ander voordeel van kruispromoties is dat ze een gunstig effect hebben voor je zoekmachineranking omdat gerelateerde en gelijkwaardige producten worden gevonden op de product pagina door de zoekmachine.

  4. Maak informatieve en precieze product pagina’s in combinatie met andere geschreven content

    Een grote fout die veel beginnende webwinkeliers maken is dat ze op een productpagina alleen maar een productnaam, een plaatje en een prijs plaatsen. Zoekmachines en ook bezoekers van je site willen alle beschikbare informatie zien die met je product te maken heeft. Als je namelijk niet genoeg informatie geeft zoals eigenschappen, korte en langere beschrijving etc — zullen zowel bezoekers als zoekmachines je site geen hoge waarde toekennen. Regelmatig verlaten bezoekers een website als deze niet alle informatie geeft over een product en zullen ze verder gaan zoeken op het internet naar een andere online winkel die wel de gevraagde informatie biedt.

    Zorg er dus voor dat je niet alleen plaatjes en prijzen op je site zet maar biedt ook uitgebreide informatie, dit zal een positief effect hebben op zowel je bezoekers als op je posities in de zoekmachines

  5. Wees beschikbaar en luister naar je klanten als ze contact maken

    Veel klanten nemen contact op met een online verkoper voordat ze iets kopen, dit kan zijn via een contact formulier, via email of per telefoon. Het is voor hen een eenvoudige veiligheidsmaatregel om zichzelf gerust te stellen als voor de eerste keer iets bij een shop gaan kopen. Als ze contact opnemen zorg er dan voor dat je beschikbaar bent en de telefoon opneemt en beantwoord emails zo snel mogelijk.

    Dit helpt enorm om het vertrouwen te stimuleren onder je klanten. Het geeft jou tevens de mogelijkheid om vragen te stellen over hoe je jouw site zou kunnen verbeteren voor je klanten.

    Als er 1 klant contact opneemt om een klacht door te geven over je site dan kun je er zeker van zijn dat er nog minstens 99 anderen zijn die niet de moeite nemen om die klacht door te geven. Wees die ene klant dus dankbaar want dankzij hem ben je in staat om het probleem aan te pakken. Als je snel reageert zal de klant dat onthouden als positief en keer op keer bij jou terug komen voor nieuwe bestellingen.