Het Belang van Elk Detail

Het “Grote plaatje” van je webwinkel is opgebouwd uit details. Door aandacht te geven aan elk detail wordt het beeld van je bedrijf aantrekkelijker.
Goede Product Presentatie is een Plus. Wil je weten wat de grootste blokkade is voor verkoop in webwinkels die slecht in elkaar zitten? Een onjuiste product presentatie en het ontbreken van goede informatie over de producten.

Het “Grote plaatje” van je webwinkel is opgebouwd uit details. Door aandacht te geven aan elk detail wordt het beeld van je bedrijf aantrekkelijker.


Goede Product Presentatie is een Plus

Wil je weten wat de grootste blokkade is voor verkoop in webwinkels die slecht in elkaar zitten? Een onjuiste product presentatie en het ontbreken van goede informatie over de producten. De grootste zonde hierin is het klakkeloos overnemen van de teksten, afbeeldingen en andere materialen die webwinkeliers hebben gekregen van hun distributeur of leverancier. Als je leverancier een korte introductietekst heeft over een product en als jij deze simpelweg kopieert, doe je niets om jezelf te onderscheiden, als de rest van de websites exact hetzelfde hebben gedaan. Dit is een veelvoorkomend probleem op Internet. Zelfs de zoekmachines hebben al een oplossing hiervoor gevonden: sites met gelijke teksten waarderen zoekmachines als Google lager in hun zoekresultaten. Voorkom dit, en wees origineel!

Probeer dus om meer informatie te geven over je producten - de kans is erg groot dat je meer te vertellen hebt over het product dan je distributeur of leverancier. Die zijn namelijk niet gericht op verkoop aan consumenten en zullen een vrij korte, oppervlakkige beschrijving geven van het product. Hun klanten weten immers al veel over de producten. Voor jouw klanten geldt dat vaak niet, die willen veel meer weten. Voeg dus zelf extra informatie toe. Herschrijf de tekst die je hebt ontvangen. Zo creëer je een positief effect, zowel voor je bezoekers als op je scores in de zoekresultaten in de belangrijke zoekmachines.

Hetzelfde geldt ook voor de foto’s. Onderscheid jezelf met unieke foto’s van je producten, ga verder dan die ene standaard foto. Overal dezelfde leveranciersfoto’s tegenkomen is ronduit saai: maak het net wat leuker. Zoek extra foto’s of maak ze zelf.

Video’s geven leuke extra informatie. Maar ze kunnen klanten wegjagen als je ze niet op de juiste manier gebruikt. Teksten en opsommingen zijn makkelijk te lezen en komen niet opdringerig over. Uiteraard kun je altijd een video toevoegen maar zorg altijd voor extra informatie in tekst en beeld.
Meer weten over optimaal gebruik van video’s voor je webwinkel? Kijk hier eens en verbeter je website.

Denk er aan dat niet alle apparatuur (PC’s, laptops, mobiele telefoons, tablets) in staat is om elk type video op de juiste manier te tonen. Flash websites vallen bijvoorbeeld in deze categorie. ShopFactory ondervangt dit probleem op een heel handige manier: de templates in ShopFactory V9 zijn nu zo gemaakt dat ze de flash elementen uit vorige versies als HTML elementen weergeven. Zo ziet je klant dus toch alles, ongeacht via welke apparatuur ze op je webwinkel komen. Voor oudere browsers zoals Internet Explorer 8 heeft ShopFactory zelfs een functie waarbij er toch nog op Flash wordt overgeschakeld als dat nodig is. De meeste tablet apparaten die op Windows draaien gebruiken Internet Explorer 9 of hoger. Met ShopFactory is je shop bij elke browser en versie te zien. Maar bij video’s moet je rekening houden met deze verschillen. Zorg dus altijd dat je naast de video voldoende informatie biedt, voor klanten die zo’n video niet kunnen zien.

Een Voetnoot over Lettergrootte:

Als je actief bent in een markt waarin je klanten uit alle leeftijdsgroepen komen, hoef je geen rekening te houden met de lettergrootte. Bezoekers kunnen tegenwoordig op bijna alle apparaten eenvoudig in- en uitzoomen.

De meeste gebruikers met een slecht zicht maken tegenwoordig gebruik van grote monitoren die zijn ingesteld op een lage resolutie, hierdoor kunnen ze de informatie prima lezen. Sommige van deze gebruikers hebben tevens hun browser standaard zo ingesteld dat deze alles groter weergeeft. Andere gebruikers met beperkt zicht maken weer gebruik van tablets waarop ze met hun vingers kunnen inzoomen of ze gebruiken een HD TV met internetaansluiting om te internetten. Wist je trouwens dat internetten via HD TV’s een sterk groeiende markt is? De meeste nieuwe TV’s worden tegenwoordig verkocht met een netwerk verbinding er bij.

Vertrouwen Wekken bij je Klant: Essentieel voor Online Succes

Een website die bij het eerste bezoek vertrouwen uitstraalt is prettig voor een klant. Je koopt eerder iets in een webwinkel die betrouwbaar overkomt. We hebben het hier niet over banners op je site die schreeuwen “Vertrouw ons! Het is hier veilig!” of veiligheidscertificaten. Die laatste heb je natuurlijk wel nodig, maar het gaat ook om het gevoel dat je winkel uitstraalt.

Waar we het hier over hebben zijn die soms niet zo in het oog springende eigenschappen waaraan de klant kan zien dat je een professionele website hebt en hem/haar een betrouwbare winkelomgeving biedt:

Consistent in de Hele Website:
Zorg dat je klant een webwinkel binnenkomt die professioneel en goed georganiseerd is, straal uit dat je een webwinkel met een lange adem bent. Hier hoort bij: afdelingen die gemakkelijk door te klikken zijn, goed georganiseerd en met handige, logische sub-afdelingen. De ideale structuur helpt je klant om snel te vinden wat hij/zij zoekt: een sub-afdeling is ideaal gezien dus een categorie die overlapt wat een klant zoekt. Bij kleding dus een merk of een kledingtype. Bij elektronica een onderdeel of een merk. En zorg dat ook die sub-pagina’s dezelfde stijl en indeling hebben als de rest van je webwinkel. Maak het je klant gemakkelijk: als de prijs van een product altijd op dezelfde plaats staat kunnen ze dat op een gegeven moment met één blik zien. Dat gevoel van betrouwbaarheid straalt dan ook af op je webwinkel.

Geef de Goede Informatie:
Laat je klanten zien dat je weet wat je verkoopt - jij kent je product of dienst door en door. Geef veel informatie en zorg altijd dat je informatie klopt. Biedt de klant meer dan de concurrent. Maak jouw webwinkel de beste in je verkoopgebied.

Toegankelijke Contact Informatie:
Je link naar je ‘Contact Pagina’ moet goed zichtbaar en vanaf elke pagina toegankelijk zijn. Sommige verkopers zetten er alleen een email adres neer. Zou jij daar snel iets kopen? Geef een adres, geef een telefoonnummer. Geef je KVK-nummer. Je bent bereikbaar en betrouwbaar.

Als je een week niet naar je webwinkel zou kijken, en er dan voor ging zitten om je winkel eens kort en kritisch te doorlopen, hoe zou je shop dan scoren? Natuurlijk zul je niet zo snel een hele week niet naar je shop kijken. Maar dan kun je het nog wel doen: kijk eens naar je webwinkel alsof die nieuw voor je is. Wat werkt er wel? Wat kan (nog) beter? Is alles duidelijk voor een klant? Blijf je gemakkelijk hangen op de site? Bied klanten een prettige, heldere winkelomgeving en bouw een trouwe klantenkring op. Zorg dat jouw webwinkel de eerste winkel is waar je klanten aan denken als ze iets nodig hebben..

Bewandel Ook Andere Paden (Naast de Belangrijke Zoekmachine)

Vertrouw niet alleen op zoekmachines om klanten naar je website te leiden. Ga voor meer! Houd je SEO wel bij (natuurlijk zijn de zoekmachines heel belangrijk!) en ook je andere marketing. Maar doe wat extra! Wees inventief en wees creatief. Wat dacht je bijvoorbeeld van...

Er is sprake van een explosieve stijging in het gebruik van Social media. Je kunt je producten koppelen aan Santu Links waarmee klanten je product rechtstreeks kunnen kopen vanaf een sociaal platform. Zoals je wellicht weet, is www.santu.com een website van 3d3.com Pty Ltd en als deze wordt gekoppeld aan je ShopFactory webwinkel dan kun je de Santu Links gebruiken om je bedrijf perfect onder de aandacht te brengen via alle denkbare social media websites, zoals Facebook, Twitter, Pinterest etc..

Maak ook reclame voor je webwinkel in de offline wereld, waar Santu.com Links ook uitstekend zijn te gebruiken, dus vergeet niet om ook via Print te adverteren. Klanten zijn niet voor 100% alleen op het internet te vinden en zien bladen en kranten ook als een manier om informatie te vinden over producten en diensten. Adverteren hoeft niet perse duur te zijn. Met slechts een gering budget kun je al een groot effect bereiken voor de naamsbekendheid van je bedrijf/product. Denk ook eens aan het printen van Bumper stickers en reclame folders die je met je bestellingen meestuurt. Ook een kadobon voor een volgende bestelling of een bon die aan vrienden gegeven kan worden is een efficiënte manier om je naamsbekendheid te vergroten.

Hieronder een ander voorbeeld dat door een aantal grote retailketens in het buitenland wordt opgezet...

In November, gaat de Myer groep (in Australië) een kleinere winkel openen die ongeveer half zo groot is als al hun andere winkels. Lijkt dat vreemd?

Dit is het geheim - ze hebben een beperktere voorraad in deze nieuwe kleinere winkels, bijvoorbeeld: Maar 1 stuks van elk product. Je kunt het passen en dan direct online bestellen en thuis laten bezorgen of afhalen in een van de grotere winkels. Klanten krijgen tijdens het shoppen een tablet die hun helpt bij het kiezen van het juiste product terwijl ze in de winkel zijn.

Hoe helpt dit voorbeeld jou? Ga gewoon door met je webwinkel, maar open een kleine outlet/winkel waar klanten je producten kunnen zien en voelen/passen. Zelfs als klanten je winkel niet bezoeken zien ze op je website een echte locatie waar ze heen kunnen gaan als ze dat willen. Mensen zijn namelijk soms bang om grote bedragen uit te geven aan “denkbeeldige producten’. Producten die online worden gekocht zijn ‘‘denkbeeldig” totdat ze het zien liggen in een winkel of totdat ze het per post hebben ontvangen.

Hoe meer aandacht je geeft aan elk detail hoe aantrekkelijker je bedrijf wordt!