Heb je meer dan 1 webwinkel nodig?

Soms is het een goed idee om meerdere shops te bouwen. Als je veel verschillende producten te koop hebt ontstaat al snel niet meer de sfeer van één samenhangende winkel. Ook het winkelbeleid kan dan in heel verschillende richtingen uit elkaar groeien. Een voorbeeld: hondenvoer en parfum kan bijvoorbeeld best worden verkocht in een warenhuis......
Soms is het een goed idee om meerdere shops te bouwen. Als je veel verschillende producten te koop hebt ontstaat al snel niet meer de sfeer van één samenhangende winkel. Ook het winkelbeleid kan dan in heel verschillende richtingen uit elkaar groeien. Een voorbeeld: hondenvoer en parfum kan bijvoorbeeld best worden verkocht in een warenhuis (op heel verschillende afdelingen, de supermarkt ver weg van de parfumerie) maar online zal een oplossing met twee shops absoluut veel beter werken. De sfeer en het moment van kopen blijven zo in harmonie met de koopwens. Ook de zoekmachines houden van dit soort duidelijkheid: je zult veel hoger scoren met de aparte parfumerie en de aparte hondenbenodigdheden. Met meerdere winkels houd je het ook voor jezelf duidelijk en overzichtelijk. De seizoenen (aanbiedingen, toptijd en dergelijke) zullen voor producten die ver uit elkaar liggen, zoals in ons voorbeeld, ook niet synchroon lopen, en ook daar kun je dan veel beter op inspelen. Zo geef je de verschillende doelgroepen een optimale winkelervaring.

Bouw Micro-Sites

Veel grote bedrijven gebruiken deze techniek al met veel succes. Bij het lanceren van een nieuw product of nieuwe dienst, of bij de start van een nieuwe campagne voor al bestaande producten of diensten, maken ze hiervoor een Micro-Site. Deze site is 100% gericht op dat ene promotiedoel. Hierdoor kunnen klanten zich volledig oriënteren op dat product en is het eenvoudiger te promoten.

De URL van een Micro-Site komt meestal overeen met de naam van het product of dienst. Dit verhoogt én de vindbaarheid én de effectiviteit van de reclame die je maakt.

Micro-Sites zijn handig voor de lancering van een nieuw product of als je een grote advertentie campagne opstart. Heb je veel verschillende producten op je site en wil je er 1 promoten? Maak het super-overzichtelijk voor je klant en kies voor je campagne een Micro-Site structuur. Zo kun je de Homepage van je webwinkel gebruiken voor algemene promotie en toch op de Micro-Site een speciale actie houden waarbij een product de volle aandacht krijgt.

Tip: Alhoewel de Micro-Site los staat van je webwinkel is het wel belangrijk dat je de stijl van je shop overneemt in de Micro-Site. Zorg dat het er mooi uitziet en in je vertrouwde huisstijl!


Maak Specifieke Winkels voor Verschillende Productlijnen

Stel, een winkel verkoopt veel verschillende producten: aquariums, hondenvoer, parfums en kleding. Al deze producten in 1 webwinkel kan tot verwarring leiden bij klanten. “Ben ik nou bij een boutique beland of in een dierenwinkel?”
Hoe meer producten je toevoegt aan een categorie, hoe verwarrender. Wil je dat je klanten prettig en rustig kunnen winkelen binnen een bepaalde productlijn, dan is het verstandig om voor elke productlijn, een aparte webwinkel te maken.

Het is vaak ook in je eigen voordeel om meer dan 1 webwinkel te hebben. Je maakt het zoekmachines gemakkelijker om nieuwe keywords te vinden: je site is namelijk beter te plaatsen in een bepaalde categorie. Zo verhoog je jouw kans op goede resultaten.
Ook zet je veel sneller, eenvoudiger en doeltreffender reclame campagnes op als je meer dan 1 webwinkel hebt. Je kunt op elk klein dingetje inspelen: nieuwe modes, nieuwe vindingen, nieuws, de seizoenen. Ook het meten van resultaten is makkelijker.

Met een ShopFactory Gold V9 licentie kun je zoveel shops bouwen en onderhouden als je maar wilt. Alle orders van de verschillende shops lopen via hetzelfde Total Care account en alle orders worden naar hetzelfde email adres gestuurd
Als je de orders van de verschillende shops liever wilt splitsen dan kan dat natuurlijk. Je kunt dan extra Total Care accounts (gratis of tegen een korting) activeren en zo de order processen van je shops gescheiden houden. Net wat voor jou het makkelijkst werkt!