Standaard Website Layouts werken het beste

Als je een besluit moet nemen over de layout van je webwinkel, probeer er dan in elk geval voor te zorgen dat je het design simpel houdt en gemakkelijk te gebruiken/snappen.

Als je een besluit moet nemen over de lay-out van je webwinkel, probeer er dan in elk geval voor te zorgen dat je het design simpel houdt en gemakkelijk te gebruiken/snappen. Als jouw “basis lay-out en navigatie” niet gemakkelijk te begrijpen is zullen bezoekers je site al vrij snel verlaten is onze ervaring. In dit artikel bespreken we de lay-out en geven we wat tips om je te helpen bij het design van je webwinkel.

Als mensen naar je site komen wil je niet dat ze tijd moeten besteden aan het uitzoeken hoe je site werkt. Als je klanten moeite moeten doen om je site te snappen dan zullen ze dus gefrustreerd raken en uiteindelijk snel je site verlaten.

Doe dus geen gekke dingen zoals de navigatie aan de rechterkant of onderkant van je site plaatsen. Mensen verwachten dat de navigatie aan de bovenkant of aan de linkerkant van de site zit, als je hiervan afwijkt is het net alsof je ze vertelt om aan de verkeerde kant van de weg te gaan rijden.

Dit mag dan wel saai klinken en de meeste shopeigenaren willen juist dat hun website eruit springt ten opzichte van de rest. Er zijn echter andere manieren om indruk te maken. Mensen zijn eraan gewend om standaard lay-out items te zien op een website. Hoe je lay-out dus simpel en volg de standaard opbouw van je pagina, maar verras je klanten met geweldige foto’s en teksten.

Waar je ook aan moet denken is “witruimte”.

Witruimte is de negatieve ruimte op je webpagina. De ruimte waar zich niets bevindt. Dit is belangrijk omdat het gebruik van witruimte de sfeer van je website in hoge mate bepaalt. Het gebruik van witruimte kan je site een uitstraling van klasse geven, mits je het op de juiste wijze gebruikt. Bijvoorbeeld, als je gaat naar website die catering aanbiedt zal je waarschijnlijk een hoop witruimte aantreffen om de site een stijlvolle look te geven. Als je naar een informele website gaat, dan staan de onderwerpen vaak dicht op elkaar en zijn het vaak erg lange pagina’s met een hoop informatie, op zo’n site zul je weinig witruimte aantreffen.

Stel je een pagina voor met aan de ene kant knipperende flashelementen en aan de andere kant een groot aantal advertenties. Ergens daar tussen in begraven bevindt zich de eigenlijke tekst van de pagina en deze tekst bevat een groot aantal hyperlinks naar andere pagina’s. Dat is nou een typisch voorbeeld van hoe je een bezoeker in totale verwarring kunt brengen, de bezoeker raakt gefrustreerd en zal de site al snel verlaten omdat hij geen idee had wat het doel was van de pagina die hij bezocht heeft. Zorg dus voor overzichtelijke indelingen van je pagina’s waar je bezoeker meteen snapt wat de bedoeling van de pagina is.

Hetzelfd geldt natuurlijk ook voor het design van je website. Je kunt dit beter strak en simpel houden. Zorg ervoor dat er op iedere pagina een focus punt is waar de aandacht van je bezoeker zich direct op richt als hij op de pagina komt. Onthoud dat je niet alle informatie die je hebt op je homepage hoeft te plaatsen, daar zijn de andere pagina’s van je site veel beter geschikt voor. Om de bezoeker naar die andere pagina’s te krijgen is het belangrijk dat je homepage ervoor zorgt dat ze dieper de site in willen gaan, zorg dus voor goede “call-to-actions” op je homepage.

Je website header moet direct op 3 vragen antwoord kunnen geven aan je bezoekers:

  • Waar ben ik?
  • Wat kan ik hier doen?
  • Waarom zou ik blijven?


Denk er ook aan dat alle pagina’s van je site potentiële “landingspagina’s” zijn en dus jde klant moeten overhalen om verder te kijken op je site, elke pagina moet dus uitnodigend zijn oom op je site te blijven en om verder te gaan browsen op je site.

Bij het designen van je website telt elk klein detail. Van het lettertype dat je kiest tot aan de afmeting van je afbeeldingen, alles telt mee. Zelfs de kleuren zijn belangrijk. Bijvoorbeeld: als je de links op je website rood maakt dan zullen we meer mensen op klikken.

ShopFactory Designers hebben enorm veel professionele website designs voor je gemaakt.

Deze designs focussen allemaal op “visitors experience” en “call-to-action”. Sommigen kun je gratis gebruiken en voor andere templates moet je een klein bedrag betalen. Alle designs werken met ShopFactory V9. Er zijn honderden gratis en betaalde website thema’s zodat je website er altijd “dressed to impress” uitziet. Kies een template, pas de afbeeldingen en kleuren aan en publiceer je site online.

ShopFactory V9 lay-outs hebben bewezen dat ze uitstekende resultaten leveren bij het converteren van bezoekers naar klanten.