Start nu met je planning voor de feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur. Uit een eigen onderzoek uit 2011 blijkt dat de inkopen voor de feestdagen reeds in oktober beginnen, zelfs al in de eerste week van oktober.

De feestdagen staan weer voor de deur. Uit een eigen onderzoek uit 2011 blijkt dat de inkopen voor de feestdagen reeds in oktober beginnen, zelfs al in de eerste week van oktober. Dat betekent dat het belangrijk is om je keyword lijst voor zowel organische zoekopdrachten als voor pay-per-click advertenties nu te maken. En net zo belangrijk, je moet een plan klaar hebben voor de bezoekers die op je website komen.

“Ik browse alleen maar wat” kan je omzetten in een bestelling...

In de huidige economie gebeurt het steeds vaker dat mensen je website en je producten meerdere keren bekijken voordat ze tot een aankoop over gaan. Gegevens uit ons onderzoek van vorig jaar laten zien dat consumenten steeds bewuster met hun geld omgaan. Het kan soms meerdere dagen of zelfs weken duren voordat een klant besluit om tot aanschaf over te gaan. De helft van de shoppers wacht een dag of meer voordat ze beslissen om een aankoop wel of niet te doen.

In het verleden noemden we dit wel “Abandoned carts (verlaten winkelmandjes)”. Tegenwoordig noemen we dit : een kans.

Hieronder een aantal tips om de shoppers die alleen maar een beetje rond browsen om te toveren in klanten die een bestelling plaatsen.

Biedt iets extras aan als mensen Nu bij je kopen.

Bijna iedereen is dol op korting. En door een korting aan te bieden aan klanten die al hun belangstelling in jouw producten hebben getoond - verhoog je de kans dat ze bij jou gaan kopen. Geef ze klein percentage korting of biedt ze gratis verzending aan. Wees creatief. Als iemand bijvoorbeeld een dure winterjas aan het bekijken is biedt dan aan dat ze er gratis een bijpassende hoed of handschoenen bij krijgen als ze terugkomen en de bestelling in jouw shop plaatsen.

Maak gebruik van Feestdagen thema’s voor het design van je shop.

Laat zien dat je in de feestdagen sfeer bent door je webwinkel door een paar design aanpassingen helemaal in Sinterklaas of kerstsfeer te brengen. Hopelijk komen je bezoekers hierdoor eerder tot een aankoop. ShopFactory biedt voor de feestdagen speciale thema’s aan die je kunt gebruiken om je site in de juiste sfeer te brengen.

Biedt een kado pakbon of kadoverpakking aan.

Klanten beginnen hier op al te rekenen, met name tijdens de feestdagen: een kadoverpakking. Niemand wil een kado sturen aan iemand met daarin een factuur waarop precies staat wat er betaald is. Dus biedt minstens aan dat je aan pakbon meestuurt waarop de prijzen niet staan vermeld. Of zelfs beter, geef je klanten de kans om een persoonlijke boodschap mee te laten sturen met hun kado. En biedt ze de kasn om voor een kleine meerprijs hun kado feestelijk te laten inpakken.

Follow-Up met een email.

Zorg ervoor dat bezoekers aan je blijven denken nadat ze je website hebben verlaten. Biedt browsers op meerdere plaatsen op je website de mogelijkheid om zich aan te melden voor je nieuwsbrief en stuur ze een email die hen aanmoedigt om terug te komen naar je site door ze bijvoorbeeld een kleine korting aan te bieden..

Vertel je klanten over je veiligheid.

Zou het niet stom zijn als je verkopen zou verliezen omdat je klanten zich zorgen maakten dat je site niet veilig is – terwijl jij weet dat hij dat wel is? Als jij dat weet, waarom laat je dat dan ook niet weten aan je potentiële klanten. Conversies kunnen zomaar met 11 procent stijgen als je klanten kunnen zien dat je site veilig is.

Voorbeeld van een tekst die je kunt gebruiken : Secured by GlobeCharge : Het bestel- en afrekenproces van "mijnwebwinkel.nl" is beveiligd door GlobeCharge. Ons gepatenteerde fraude beschermingssysteem verzekert de veilige verwerking van uw gegevens. Al uw persoonlijke en betaalgegevens worden ingevoerd op beveiligde pagina’s en verzonden met een high grade SSL encryptie om uw gegevens te beschermen tijdens het versturen via het Internet. Zodra de betaling voor uw bestelling is goedgekeurd worden uw betaalgegevens automatisch gewist van onze beveiligde servers. Het SSL certificaat dat uw transactie beveiligd is geleverd door Digicert, Inc.

Wees soepeler met retouren.

Alhoewel een 30 dagen retourtermijn heel normaal is voor de rest van het jaar, kan die periode tijdens het feestdagen seizoen mensen wegjagen die al vroeg hun inkopen willen doen voor de feestdagen, omdat ze dan niet meer kunnen ruilen na kerstmis bijvoorbeeld. Maak duidelijk aan je bezoekers dat je alle retouren op kerst- of sinterklaas aankopen zult accepteren.

Follow-up tot het einde, en verder

Hopelijk zul je nu al heel snel je campagnes en kortingen voor de feestdagen hebben voorbereid. Maar vergeet niet om hier mee door te gaan tot 25 december, en zelfs daarna. Vorig jaar hebben we gezien dat er in de week na kerstmis een stijging was in zowel het aantal conversies als in de omzetten van webwinkels.

Om succesvol te zijn met je verkopen tijdens het feestdagen seizoen moet je er in elk geval voor zorgen dat je website en de techniek achter je site al je plannen aan kunnen. We raden dan ook iedereen aan om te upgraden naar de laatste build van ShopFactory v9 om browserproblemen te voorkomen, dit omdat alle browsers behoorlijk zijn veranderd in het afgelopen jaar. Je webwinkel moet erop voorbereid zijn om snel en accuraat grote aantallen orders te kunnen verwerken tijdens het feestdagen seizoen.