Jouw webwinkel feestdagen-proof in de gezellige december maand

December is de maand van gezelligheid. Voor winkels is het traditioneel een belangrijke tijd, en tegenwoordig zeker ook voor webwinkels. Hier zijn 5 tips en een cadeautje voor webwinkeliers voor een succesvolle decembermaand!

December is de maand van gezelligheid. Voor winkels is het traditioneel een belangrijke tijd, en tegenwoordig zeker ook voor webwinkels.

In sommige opzichten hebben online verkopers meer uitdagingen. Levertijden bij last-minute bestellingen, meer klantenservice, meer rollen luxe kadopapier... en het bijhouden van de hogere omzet.

Tegelijkertijd is het ook de tijd van het jaar waarin de webwinkel zijn voordeel kan laten zien, waaronder het enorme bestelgemak. Geen lange wachtrijen, maar prettig kijken en kiezen op elk gewenst moment. Hier zijn 5 tips en een cadeautje voor webwinkeliers voor een succesvolle decembermaand!

  1. Sfeervolle webwinkel etalage
    In elke winkelstraat zie je in december eerst Sinten, Pieten en later kerstbomen, kerstmannen en kerstversieringen. Uitnodigend en feestelijk. Doe dit ook in je webwinkel! Subtiel of overdadig, net wat je wilt, maar doe iets met de extra sfeer die deze belangrijke periode zo speciaal maakt. Zorg met leuke templates, of losse afbeeldingen en flash animaties, dat je webwinkel hoort bij de feestvreugde en de kadolijstjes. Leuke gratis template? Download hier gratis ShopFactory kersttemplates!
  2. Feestkorting
    Het lijkt misschien een open deur maar sommige winkeliers onderschatten dit. December is een tijd van kortingen: klanten gaan juist rond het Sinterklaasfeest en Kerst naar allerlei (nieuwe) winkels en het is belangrijk jouw webwinkel voor klanten extra aantrekkelijk te maken.
  3. Zoek de klant op
    Het is de tijd van gezelligheid, neem dat mee in je campagnes en email je klanten database rond de feestdagen. Stuur extra aanbiedingen, laat weten als je bijzondere kortingen of aanbiedingen hebt in je webwinkel. Zo breng je je speciale aanbiedingen bij het publiek dat er interesse in heeft.
  4. Lever op tijd en denk aan de last-minute koper
    Zorg juist nu dat je op tijd levert. De postbezorging heb je dan misschien niet in de hand, maar je kunt wel de levertijd duidelijk op je website aangeven. Ook kun je Express zendingen aanbieden. Juist nu is dat handig voor klanten die snel een kado nodig hebben. Het kan zelfs een Unique Selling Point zijn. En laat de klant weten dat je Kadobonnen hebt. Die kun je snel (digitaal) versturen en zijn handig voor twijfelende Sinten, Pieten en Kerstmannen.
  5. Check je domeinregistratie, webhosting en leveranciers
    Je moet er toch niet aan denken dat je domeinnaam vervalt tijdens de aanloop naar de feestdagen. Double check dit even voor de zekerheid. Vraag na bij je leveranciers of de voorraad op peil is. Je wilt dat nu alles onder controle is. Bied je klanten een perfecte december service.

Inkopen voor de feestdagen begint steeds vroeger. Ook jouw klanten zijn nu al bezig met kadolijstjes. Webwinkels horen inmiddels volledig bij de moderne manier van sinterklaas- en kerstkadootjes kopen. Zorg dat je webwinkel klaar is voor de feestdagen!