Wordt 2013 het jaar van de Kortingsvouchers?

2013 begint in de schaduw van een wereldwijde economische recessie. Dit biedt echter volop kansen voor de echte ondernemers.

2013 begint in de schaduw van een wereldwijde economische recessie. Dit biedt echter volop kansen voor de echte ondernemers. Consumenten zijn namelijk op zoek naar deals. Zou 2013 het jaar kunnen worden van de eCommerce kortingsvouchers?

Volgens een recent rapport is het gebruik van voucher codes als referral in de eerste week van december met 63% gegroeid ten op zicht van de eerste week van december vorig jaar.

Sinds januari 2004 is het aantal zoekopdrachten op Google naar het keyword "kortingsbon" gegroeid met maar liefst 258 procent. (Bron: Google Trends)

Met zoveel interesse in kortingsbonnen en daaraan gerelateerde keyword combinaties zoals "kortingsbonnen", "kortingscode", "gratis kortingsbon", "korting voucher", etc. — is het voor een slimme webwinkelier niet moeilijk om deze trend te gebruiken om de traffic naar zijn site te verhogen en de verkopen een stimulans te geven in 2013.

Hoe kun je Kortingsbonnen gebruiken om meer traffic te genereren in 2013?

Er zijn minstens 6 manieren waarop een webwinkelier deze trend kan gebruiken om meer bezoekers op zijn site te krijgen:

  1. Kortingsbon landingspagina’s maken (SEO)
  2. Kortingsbonnen versturen via nieuwsbrieven
  3. Social media
  4. Pay-per-click advertising
  5. Promoten van kortingsbonnen op speciale kortingswebsites
  6. En kortingsbonnen in de meer traditionele media, zoals kranten en tijdschriften...


Kortingsbon landingspagina’s

Overweeg om een speciale kortingsbon landingspagina te maken voor je webwinkel.

Op deze pagina toon je alle lopende kortingacties, zoals bijvoorbeeld 2-halen-1-betalen voor een bepaald product of gratis verzending bij een bepaalde besteding etc. Vervolgens link je alle pagina’s in je site naar deze landingspagina waardoor deze pagina een behoorlijke PageRank waardering krijgt in de zoekmachines.

Alle deze interne links gelden als een indicator voor Google, Yahoo, Bing en andere zoekmachines voor het belang van de pagina.

Zodra de zoekmachines je landingspagina hebben geindexeerd en een plek hebben gegeven in hun zoekrsultaten index zal je site tevoorschijn komen bij relevante zoekopdrachten waardoor de traffic naar je site toeneemt.

Kortingsbonnen versturen via nieuwsbrieven

Webwinkeliers kunnen heel eenvoudig hun klanten bereiken via nieuwsbrieven, een ideaal moment om kortingsbonnen onder de aandacht van je klanten te brengen. Probeer zoveel mogelijk website bezoekers zich te laten inschrijven voor je nieuwsbrief, dit kun je bereiken door op diverse plaatsen in je site een aanmeldoptie toe te voegen voor je nieuwsbrief, denk hierbij bijvoorbeeld aan productpagina’s maar ook in je afrekenscherm kun je een optie toevoegen voor het aanmelden van de nieuwsbrief.

Zodra je inschrijvingen hebt op je nieuwsbrief kun je beginnen met het sturen van een maandelijkse kortingsbon.

De nieuwsbrief wordt pro-actief gestuurd naar consumenten die reeds bekend zijn met je product en interesse hebben om producten bij je te bestellen. Let op de stijging in traffic en sales op je site telkens als je een nieuwsbrief verstuurd!.

Social media

Social media zijn een van de beste manieren om nieuws, informatie en zelfs aanbiedingen bij te houden. Plaats daarom je aanbiedingen ook op al je social media websites waarbij je bent aangesloten. Geinteresseerde klanten zullen je dan toevoegen aan hun vriendenlijst en zullen dan voortaan jouw aanbiedingen ook ontvangen. Net als bij het versturen van je nieuwsbrief zal je site een relatieve piek moeten laten zijn in traffic telkens als je bijvoorbeeld een aanbieiding op je facebook pagina zet.

Vermeld je kortingsbonnen in ‘pay per click’ advertenties

Voor veel webwinkels zijn ‘pay per click’ advertenties (Bijvoorbeeld Google adwords) een belangrijke aanjager van traffic naar de site. Om te profiteren van de kortingsbonnen trend raden we aan om je kortingscodes op te nemen in je advertenties of om zelfs een speciale campagne in te richten die gericht is op de kortingsactie. En alhoewel je moet betalen voor elke klik zorgt het er wel voor dat je veel extra bezoekers op je site krijgt.

Promoten van kortingsbonnen op speciale kortingswebsites

Er bestaan tientallen websites (zoals www.actiecode.nl) waar je als webwinkelier je kortingsbonnen kunt promoten, dit kan vaak zelfs gratis. Plaats je kortingsbonnen op deze sites en koopjesjagers zullen je site weten te vinden!

Kortingsbonnen in traditionele media

Sommige webwinkeliers willen wel eens buiten het internet gaan adverteren en kortingsbonnen plaatsen in traditionele media zoals kranten en tijdschriften. Probeer het zelf ook eens en plaats een advertentie met je kortingsbon in een magazine, een krant of als je budget het toelaat op een billboard langs de snelweg. Deze traditionele advertenties kunnen een groot aantal bezoekers opleveren.