Het beheren van en besparen op de kosten van de voorraad in je webwinkel

Als webwinkelier koop en beheer je natuurlijk ook voorraden. De winst van jouw onderneming wordt drastisch beïnvloed door de prijzen die je hiervoor betaalt: tarieven voor je voorraad, de hoeveelheden die je op voorraad neemt en de verplichtingen die je op je neemt.

Als webwinkelier koop en beheer je natuurlijk ook voorraden. De winst van jouw onderneming wordt drastisch beïnvloed door de prijzen die je hiervoor betaalt: tarieven voor je voorraad, de hoeveelheden die je op voorraad neemt en de verplichtingen die je op je neemt.

8 Ideeën om te besparen op je voorraad

1. Onderhandel, onderhandel, onderhandel. Veel prijslijsten van leveranciers zijn gewoon een startpunt. Vraag altijd om een lagere prijs, onafhankelijk van de hoeveelheid die je bestelt. En als je weet dat het bedrijf waar je besteld ergens op een show/beurs staat vraag dan naar de beursaanbieding (zelfs al ben je zelf niet op de beurs aanwezig). Dit is vooral belangrijk tijdens de zomer omdat je dan de voorraden voor de feestdagen besteld. Goede leveranciers bieden vaak 10 tot 15 procent korting tijdens deze periode van het jaar.

2. Zoek naar bulk kortingen. Als je meer dan normaal besteld vraag dan om een korting, langere betalingstermijn of gratis verzending.

3. Vraag om een gratis voorbeeld product. Zorg ervoor dat je minstens 1 gratis voorbeeld krijgt van ieder nieuw product. Dat heb je niet alleen nodig om het product te kunnen testen (voordat je tot aanschaf overgaat), maar ook om foto’s te kunnen maken. Ja, het is maar 1 product, maar als je enkele honderden nieuwe producten per jaar toevoegt kan dit toch een mooie besparing opleveren.

4. Denk aan je retouren. Retouren en defecte producten moeten altijd vergoed worden door de leverancier. Zorg ervoor dat je dit geregeld hebt voordat je in zee gaat met een nieuwe leverancier. Als je al moet betalen voor het opsturen van een nieuw product naar je klant dan zou je niet moeten hoeven betalen voor het product zelf. Regel dat dus met je leverancier.

5. Onderhandel over je betalingstermijnen. Onderhandel over 30 dagen netto, 60 dagen netto of zelfs 90 dagen netto. Dit zal een enorm effect hebben op je cash-flow. En als het kan betaal dan met een credit card die je cadeaus of spaarpunten geeft.

6. Bestel op midweekse dagen. Plaats je bestellingen indien mogelijk altijd op dinsdag, woensdag of donderdag. Maandag en vrijdag zijn de drukste dagen voor de meeste leveranciers, waardoor de kans op fouten hoger is. Orders worden beter verwerkt en je krijgt een betere klantenservice op bestellingen die op midweekse dagen worden geplaatst.

7. Werk samen met je leverancier. Als je een grote aankoop wit doen of wilt investeren in een nieuwe productlijn van een leverancier, zorg dan dat je hierover in gesprek gaat met je leverancier, leg uit wat het voordeel voor hem is en waar voor jou de eventuele knelpunten liggen. Hierdoor kun je vaak speciale afspraken maken m.b.t. bijvoorbeeld de betalingstermijn, consignatie, gezamenlijke advertenties of andere activiteiten die voor beide partijen iets opleveren.

8. Zoek naar vroeg betalingskorting. Betaal de facturen voor je goederen vroegtijdig. Vaak bieden leveranciers significante kortingen aan dealers als ze bereid zijn om hun openstaande facturen binnen een bepaalde periode te betalen. Deze kortingen kunnen oplopen tot een behoorlijk bedrag als je dit consequent toepast. Doe dit het eerst bij je grootste leverancier om maximaal te profiteren van deze korting.