Voorkom frustratie bij je klanten door actueel te blijven

Zorg jij ervoor dat de landingspagina’s en je producten regelmatig worden bijgewerkt?

Zorg jij ervoor dat de landingspagina’s en je producten regelmatig worden bijgewerkt?

Als het antwoord “nee” is op deze vraag dan is het de hoogste tijd om hier iets aan te doen!

Je klanten en de zoekmachines willen regelmatig nieuwe content en bijgewerkte pagina’s zien. Als je je pagina’s, content en producten op je site niet regelmatig bijwerkt — dan zal je de twee belangrijkste drijvende krachten voor je webwinkel teleurstellen.

Laten we even naar een gewone winkel kijken in een willekeurige winkelstraat. Deze zal regelmatig de etalage en de inrichting van de winkel aanpassen om klanten te trekken. Vaak als je een winkel binnenloopt en dan een maand later weer terugkomt zul je zien dat de layout van de winkel iets is veranderd. Dat is pure marketing waarbij nieuwe producten, bestsellers, en aanbiedingen voor in de winkel worden geplaatst om kopers te verleiden tot een aankoop.

Met ShopFactory 9, heb je ook dit soort tools tot je beschikking. Je homepage is de eenvoudigste pagina om regelmatig bij te werken. Zelfs al besteed je hier maar een half uur per maand aan, dan nog kun je snel even je aanbiedingen er op zetten en/of verwijderen en je site opnieuw publiceren. Je kunt ook heel simpel je bestverkopende producten naar je homepage slepen vanuit je Inhoudsopgave. Werk dan ook nog even de homepage afbeelding en losse teksten bij voor een optimaal effect. Hou bij je teksten bijvoorbeeld rekening met het seizoen of naderende feestdagen zoals Pasen en Kerstmis.

Met de ingebouwde "Design Editor" in ShopFactory V9 kun je ook met een paar simpele klikken van je muis de bovenbalk en de kleuren van je site aanpassen. Met ShopFactory Gold kun je zelfs het aangemaakte design opslaan voor later gebruik, en deze dan keer op keer opnieuw gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld thema’s opslaan voor elk seizoen of een speciaal sinterklaasthema maken. Om daarna terug te keren naar je hoofdthema kost je dan maar een paar seconden!

Regelmatig onderhoud is essentieel om je shop up to date te houden. Het regelmatig reviewen van je producten en het verwijderen van gedateerde of verlopen items kun je heel snel doen. Je kunt een product "uitzetten" of verbergen, of de bestelknop verwijderen als een product niet meer leverbaar is. Het is belangrijk om dit soort producten te verwijderen of te verplaatsen. Maar als je seizoensgebonden producten verkoopt en het seizoen is voorbij dan kun je ze heel simpel van je pagina’s verwijderen maar wel laten staan in je inhoudsopgave, zodat je ze later weer eenvoudig naar een pagina kunt verplaatsen als het seizoen weer begint.

Als een alternatief, stel je verkoopt antiek of munten, dan kun je de prijs en bestelknop simpel weghalen als het product verkocht is, en het product nog steeds op je site laten staan. Het product kan op die manier dan nog steeds gevonden worden door zoekmachines om op die manier traffic naar je site te genereren.

Voor meer informatie over het verbergen of uitschakelen van producten, zie dit artikel in onze FAQ: Klik hier

Regelmatig onderhoud van je landingspagina’s en de content op je site is ook van groot belang. Je kunt pagina’s heel simpel verbergen of beter nog, deze verplaatsen naar de Extra folder, deze vind je onder Index 2. Verplaatsen heeft eigenlijk altijd de voorkeur omdat pagina’s op die manier nog traffic naar je site kunnen genereren via de zoekmachines. Pagina’s die in Extra staan zijn namelijk niet te bereiken via de normale navigatie in Index 1 of Index 2. Maar deze pagina’s zijn nog wel te vinden door de zoekmachines. Dus maak hier altijd gebruik van!

Er zit in ShopFactory ook nog een verborgen tool die je veel tijd bespaart, zonder dat je dit in de gaten zult hebben waarschijnlijk. ShopFactory update je sitemap.xml voor de zoekmachines automatisch. Dit bespaart je de moeite om iedere keer je pagina’s opnieuw te moeten aanmelden bij de zoekmachines. De sitemap.xml, als je die eenmalig hebt aangemeld bij de zoekmachines, wordt regelmatig bezocht door Google, Bing/Yahoo. De zoekmachines downloaden het bestand automatisch en zoeken naar veranderingen in je site. Het enige wat jij hoeft te doen is het opnieuw publiceren van je website! Dat is alles, de sitemap.xml staat live en elke nieuwe pagina zal worden geindexeerd. "Bijgewerkte" pagina’s worden op datum in de sitemap.xml opgenomen zodat de zoekmachines weten welke pagina ze opnieuw moeten bezoeken om te her-indexeren.