Het voordeel van microsites of meerdere cross branded sites

Als je diverse soorten producten verkoopt, dan is het een goed idee om meerdere webwinkels of "microsites" “te bouwen om op die manier je online bereik te vergroten.

Als je diverse soorten producten verkoopt, dan is het een goed idee om meerdere webwinkels of "microsites" “te bouwen om op die manier je online bereik te vergroten.

Met ShopFactory Gold heb je de mogelijkheid om meerdere webwinkels te beginnen. Je kunt volledige alternatieve versies maken van je hoofdwinkel of kleinere microsites met de focus op bepaalde producten. Het voordeel is dat je heel snel verschillende website thema’s en designs kunt bouwen voor elke winkel, zodat iedere webwinkel zijn eigen stijl krijgt. Het is ook mogelijk om een kopie van je hoofdsite te maken en dan het thema aan te passen en vervolgens alle producten die je niet nodig hebt eruit te halen. Hiermee bespaar je een hoop tijd als je mcrosites wilt ontwikkelen.

Microsites kunnen erg winstgevend zijn als ze gebruikt worden voor een bepaald product of productlijn. Studies tonen aan dat een kleinere site met een recht toe recht aan boodschap en producten vaak leiden tot een snellere verkoop. De klant zal zich sneller kunnen identificeren met een webwinkel als deze voor 100% zich bezighoudt met het product waar hij/zij op dat moment mee bezig is. Dit is een groot voordeel dat je kunt benutten ten opzicht van de grotere online warenhuizen, waar men voor van alles terecht kan. Zorg er wel voor dat je microsite veel nuttige informatie bevat voor je bezoekers.

Een ander voordeel is te vinden op het gebied van SEO (Search Engine Optimization). De SEO van je microsite ie eenvoudiger om te doen omdat je de site alleen maar hoeft te optimaliseren voor één product of productgroep. Elke microsite wordt geoptimaliseerd met zeer specifieke content, producten en keywords om traffic naar de site te trekken.

Als voorbeeld nemen we koffiezetapparaten. Een bepaalde lijn van koffiezetapparaten verkoopt niet goed op je site door SEO traffic problemen, je krijgt geen bezoekers via Google voor die apparaten. Als je dan een microsite maakt specifiek gericht op koffiezetapparaten en met met het belangrijkste keyword in je domeinnaam dan bouw je traffic op specifiek gericht op jouw product. Hiermee boor je nieuwe verkoopkanalen aan doordat je een site hebt gemaakt gericht op een specifieke doelgroep, zonder de bezoekers af te leiden met allerlei andere producten. de conversie op een microsite is vaak veel hoger dan op een hoofdwinkel. Controleer voordat je een microsite gaat maken eerst even bij je leverancier of deze hier geen problemen mee heeft.

Grote bekende A-merken gebruiken deze toepassing al jaren en met succes! En er wordt steeds meer gebruik van gemaakt omdat sommige site hoger ranken in zoekmachines dan andere, ze maken dus vaak verschillende sites om hetzelfde product aan te bieden. Dit omdat de zoekmachines regelmatig hun zoekalgortimes aanpassen waardoor de ene maand de ene site een hoge positie heeft en een andere maand weer een andere site.

Een ander voordeel van dit soort sites is - als op een bepaald moment één van je sites zakt in ranking het heel goed mogelijk is dat één van je andere sites de positie overneemt. ls gevold hiervan zal je verkoop dan dus niet dalen maar gelijk blijven. Als je het op de juiste manier doet - dan kunnen beide sites een hoge ranking halen in de zoekmachines en traffic binnenhalen voor verschillende keywords en content. Hier is soms natuurlijk sprake van overlapping - maar als je iedere site bouwt met een andere optimalisatie tactiek dan zul je versteld staan van de resultaten.