De perfecte sales pitch voor je producten?

Bij de perfecte sales pitch voor je producten draait alles om de presentatie. Alles wat je schrijft voor je sales pitch is gericht op product presentatie. Dit is de sleutel tot het beslissingsproces van een klant wanneer hij of zij op het punt staat een bestelling bij je te plaatsen.

Bij de perfecte sales pitch voor je producten draait alles om de presentatie. Alles wat je schrijft voor je sales pitch is gericht op product presentatie. Dit is de sleutel tot het beslissingsproces van een klant wanneer hij of zij op het punt staat een bestelling bij je te plaatsen. Deze presentatie bestaat niet alleen uit een afbeelding of een foto, met een titel voor het product — het geheel wordt bepaald door persona. Dit komt terug in de visuele aspecten (zoals layout en foto’s) maar ook in je teksten op je product pagina’s.

Vaak zie je, zelfs bij grote merken, spaarzame informatie. Dit kan een koper afschrikken — je weet immers graag wat je koopt. Je kunt als verkoper beter te veel dan te weinig informatie geven. De ene klant wil dit weten, de andere klant juist dat: zorg dat je iedereen informeert. Het maken van een complete persona geeft een helder beeld van je product en is de manier om je koper het vertrouwen te geven om tot kopen over te gaan. Presenteer dus het complete plaatje en overtuig je klant.

ShopFactory helpt je om snel een goede visuele presentatie te maken in je layout. Maar ook de tekst die je toevoegt speelt een grote rol bij het verschil tussen bezoekers en kopers. Maak gebruik van de vele mogelijkheden die de product pagina Wizard je biedt, en maak alle voordelen van het product zichtbaar voor de bezoekers van je webwinkel.

De belangrijkste product presentatie gegevens zijn:

  • Een Titel
  • Een foto van het product dat je verkoopt, of meerdere foto’s
  • De Prijs
  • De Introductie
  • Beschrijving

Het onderdeel Prijs laten we hier verder even buiten beschouwing. Door de andere elementen allemaal zo goed mogelijk te gebruiken scoor je zowel bij de zoekmachines als bij je klanten. Werk de onderdelen uit en haal er alles uit. Bied jouw bezoekers meer dan andere webwinkels. Zorg dat bezoekers op jouw website blijven.

Haal alles uit je product pagina wat er in zit:

De Titel

Kort, informatief (beschrijvend) en “to the point”. Verwerk in de titel de belangrijkste keywords van het product.

Voorbeeld: Als je jeans verkoopt van een bepaald merk zou je dat als volgt kunnen noteren:

Merknaam Denim Jeans Model 608

De foto(‘s)

Plaats een foto. Gebruik als je meerdere afbeeldingen gebruikt als eerste afbeelding een foto die een goed beeld geeft van het product als geheel. Een goed idee kan zijn om als belangrijkste foto een vooraanzicht te gebruiken — ook vanwege de herkenbaarheid — en dan als extra foto’s de zij- en achteraanzichten, in volgorde van belang. Ook kun je kiezen om het product wel of niet in actie te tonen, als dit mogelijk is. In ons voorbeeld van de jeans hierboven is een foto van de jeans die wordt gedragen door een model een goed idee. Een foto van de jeans zelf toont wel de details maar niet hoe deze staat. Een beter beeld van het product leidt altijd tot een hogere verkoop.

De introductie

Dit is de echte start van je sales pitch. Hier kun je echt uitleg gaan geven. Ideaal gezien is een introductie ook kort en “to the point”: een of twee zinnen met de belangrijkste voordelen van het product. Neem woorden mee die in de titel als keywords worden gebruikt. En, heel belangrijk, toon de klant waarom hij het zou moeten kopen.

Bijvoorbeeld:

Een heerlijk comfortabele en trendy blue jeans. De 608 is de klassieker waarin je je altijd goed voelt.

De Beschrijving

Bouw de Introductie uit en bouw je keywords uit, bouw er op verder. Ook de voordelen die het product de klant biedt, werk je hier verder uit. Zorg dat het interessant blijft voor je klanten en dat ze te weten komen wat ze willen weten. De beschrijving bestaat ook nog uit algemene productinformatie in een bredere context, eigenschappen en bijvoorbeeld een tabelletje met gegevens die interessant zijn voor de klant. Hier kun je ook extra’s die de klant bij het product kan kopen presenteren.

Bijvoorbeeld:

Merknaam Denim Jeans Model 608 is gemaakt van revolutionair nieuw denim. Zachter, comfortabeler en met sterkere riemlussen — de naden blijven heel. Leverbaar in een groot scala aan kleuren, van klassieke blauw en stonewashed tot de prachtige felle edelsteenkleuren van dit seizoen. Ook voor jou is de ideale jeans erbij, of je nu naar een feestje gaat of iets nodig hebt dat je elke dag overal kunt dragen. >>> Enzovoort.

Houd het leesbaar en maak het niet te lang. Je wilt de klant kort en zinnig informeren. De klant moet genoeg weten om vol vertrouwen te kunnen klikken op "Buy Now".

Met ShopFactory kun je snel een overzichtje maken in bullet point vorm, deze zijn een vast onderdeel van alle product stijlen. Je kunt uit verschillende soorten kiezen. Ook kun je in het voorbeeld van de jeans een maattabel toevoegen, of staal afbeeldingen waar in detail de leverbare kleuren te zien zijn. Dit kun je ook doen voor verschillende smaken bij eetbare producten. Dit kun je ook meteen koppelen als opties voor het product in de ShopFactory product opties en keuzes menu. Wees creatief. Leef je uit en informeer je klant!

Onthoud altijd dat je schrijft voor de verkoopmarkt van je bezoekers. Voorkom dat je schrijft voor collega’s of vakgenoten maar richt je op wat de klant wil weten. Zorg dat je wat onderzoek doet naar je potentiële kopers zodat je weet voor wie je schrijft.

Andere belangrijke weetjes bij het schrijven van een product presentatie

Lees je tekst altijd nog een keer over, liefst meerdere keren. De spelling controle mist gemakkelijk fouten, zeker als je een spelfout maakt die een ander bestaand woord oplevert — bijvoorbeeld mooie in plaats van mooier, of kaas in plaats van kaars. Ook grammaticale fouten merkt de spelling controle niet altijd op.

Een goed idee kan zijn om iemand anders je tekst te laten doorlezen. Iemand voor wie jouw tekst nieuw is, ziet eerder een fout die jij mist omdat je onbewust al weet wat er moet staan.

Maak je eigen tekst. Gebruik niet de tekst van je leverancier of fabrikant. Dat doet iedereen al. En je wilt dat je product opvalt. Bovendien werken unieke teksten in je voordeel bij zoekmachines.

Vraag altijd aan klanten wat ze zouden willen zien in je webwinkel, en welke informatie ze missen. Dit is misschien wel de beste manier om te weten wat je kunt verbeteren.

De persona die je zo bouwt voor je product geeft je eindeloze mogelijkheden om beter te verkopen. Het is het hele plaatje dat je je bezoekers voortovert dat zorgt voor jouw perfecte sales pitch.