5 manieren om loyale klanten te krijgen

In de wereld van de nieuwe media heeft ook klantenservice een nieuw gezicht gekregen. Het is nu nog belangrijker geworden om tevreden klanten te hebben.

In de wereld van de nieuwe media heeft ook klantenservice een nieuw gezicht gekregen. Het is nu nog belangrijker geworden om tevreden klanten te hebben. Zorg dat je klanten zich welkom voelen, geef hen de informatie die ze nodig hebben en handel klachten snel en netjes af. Een goed imago is de halve webwinkel.

Hier zijn 5 snelle manieren om je klanten loyaliteit te verbeteren:

  1. Verbeter je “Bedankt” pagina

    Nadat een klant een bestelling heeft geplaatst, is dit de pagina waar je de kans hebt om meer te zeggen dan alleen maar “bedankt”. Maak gebruik van deze pagina om bijvoorbeeld:

    • Klanten uit te nodigen om contact met je op te nemen.
    • promotie te maken voor nieuwsbrieven en blogs
    • aanbiedingen van andere producten onder de aandacht te brengen

    Ook een heel goed idee is het om:

    • andere klantenservice gerelateerde diensten aan te bieden

    Heel handig is het vragen om feedback bij je klant. Je kunt hiervoor een feedback formulier in de pagina laten bouwen, of een linkje plaatsen naar een webpagina met een feedback formulier. Veel online verkopers missen deze gouden kans om de mening van de klant te horen. Maar het is vitaal voor je webwinkel om te weten wat de klant vindt dat je goed doet, zo weet je waar je in uitblinkt, en wat je minder goed doet — zo weet je wat je kunt verbeteren.

  2. Luister naar die feedback

    Neem de feedback serieus. Verbeteringen, suggesties en potentiële problemen... alles kan helpen om je webwinkel optimaal te maken. Zorg dat de feedback constant in de gaten wordt gehouden. En volg de feedback op als het nodig is!

  3. Volg gemiste verkoop en annuleringen op

    Behandel dit als feedback van je klanten. Zoek uit waarom en zoek uit wat er is misgegaan. Voorkom herhaling. Verkoop de volgende keer wel.

  4. Het is persoonlijk

    Alle communicatie moet zo persoonlijk mogelijk zijn. Zelfs de orderbevestigingen die je verstuurt, de emails met de Track & Trace informatie en de email met een melding dat er een probleem is met de order: hoe persoonlijker in toon en informatie, hoe beter. Je klant mag zich belangrijk voelen in jouw webwinkel.

  5. Target High Value Customers (HVC)

    Elke klant die regelmatig iets bij je koopt, grote hoeveelheden afneemt of grote bedragen bij je uitgeeft, is een HVC. Bied hier extra goede service. Ook extra aanbiedingen zoals het geven van een korting — nadat ze een bepaald bedrag hebben uitgegeven — zijn een goed idee. Ook kun je een gratis product sturen omdat ze een trouwe klant zijn. Dit zorgt meteen voor goede mond-op-mond reclame. Leg je beste klanten eens extra in de watten!