De verlaten winkelwagen mythe

In de afgelopen jaren zijn er een groot aantal mythes ontstaan en is er onderzoek gedaan over waarom het verlaten van een website tijdens het bestelproces gebeurt. Er zijn zelfs een aantal partijen die dit fenomeen gebruiken om hun verkopen te stimuleren.

Ons eigen onderzoek dat we recentelijk hebben uitgevoerd toont aan dat het percentage klanten dat de site verlaat tijdens het bestellen varieert van 60% tot 82%. En hoewel......

In de afgelopen jaren zijn er een groot aantal mythes ontstaan en is er onderzoek gedaan over waarom het verlaten van een website tijdens het bestelproces gebeurt. Er zijn zelfs een aantal partijen die dit fenomeen gebruiken om hun verkopen te stimuleren.


Ons eigen onderzoek dat we recentelijk hebben uitgevoerd toont aan dat het percentage klanten dat de site verlaat tijdens het bestellen varieert van 60% tot 82%. En hoewel deze percentages erg hoog lijken zijn ze voor ons niet verassend. De waarheid is dat de meeste website verlatingen gebeuren op basis van simpel en voorspelbaar menselijk gedrag. Soms speelt veiligheid een rol – maar niet om de redenen die je zelf waarschijnlijk denkt. Veiligheid is zeker niet meer de belangrijkste reden, zoals een jaar of tien geleden, om een website te verlaten. Tegenwoordig zijn shoppers veel flexibeler, opgeleid en meer gewend aan het online kopen van producten. Dat is de reden dat ecommerce één van de snelst groeiende markten ter wereld is!


Door het groeiende aantal shoppers op mobiele apparaten ligt het percentage relatief te hoog (deze shoppers checken vaak op de mobile even de totale kosten voor hun bestellingen om deze dan later op hun PC thuis te bestellen omdat ze dit veiliger vinden – men is nog niet vertrouwd genoeg met het bestellen/betalen via de mobiel). “Tire Kickers” zijn mensen die prijscheckers die alleen maar naar je site komen om de prijs te bepalen van het product dat ze zoeken, nadat ze alle informatie hebben gevonden verlaten ze de website (dit is het grootste percentage van alle website verlaters). Deze mobiele shoppers komen terug op het moment dat ze de bestelling willen plaatsen, dit kan zowel online als offline zijn, dit doen ze echter alleen als ze hier klaar voor zijn en op je site in hun behoefte zijn voorzien op het gebied van prijs, informatie en levertermijn. “Oeps, Ik werd afgeleid door een telefoontjel...” is ook een factor die bij dit type shoppers vaak voorkomt.

Dit soort shoppers zorgen voor een inflatie op het percentage website verlaters.


In deze gevallen, komt de shopper normaal gesproken terug om alsnog hun bestelling te plaatsen, als je tenminste voldaan hebt aan hun criteria om tot aankoop over te gaan. Product, prijs, leveringstermijn, gebruiksgemak.


Het probleem is dan ook: hoe kan je op een betere het percentage website verlaters bepalen?


Dat gaat niet. Dat is het antwoord. Het enige wat je kunt proberen is ervoor te zorgen dat je site beter wordt in het omzetten van prijscheckers in kopers.


Hieronder een aantal handige tips om het percentage website verlaters te verlagen naar een meer realistisch en meetbaar niveau. We hebben ook wat suggesties toegevoegd die je zullen helpen bij het verhogen van je conversie.


Beoordeel je eigen verzendkosten en verzendbeleid


Het analyseren van wanneer klanten je site verlaten is tegenwoordig mogelijk tot op pagina niveau. En het hoogste percentage uitstappers dat we over de afgelopen jaren hebben gezien is op een pagina met hoge verzendkosten. Bekijk het eens van deze kant – als iemand iets in zijn mandje plaatst en dan je site verlaat op de pagina waar hij de verzendkosten te zien krijgt – dan kun je dat als een mislukte verkoop beschouwen.


Om het aantal klanten te reduceren dat op deze pagina je site verlaat beschikt ShopFactory over een verzendkosten calculator die op productniveau kan worden toegepast. Je klant kan dan al bij het product uitrekenen wat de verzendkosten zullen zijn. Neem ook eens je verzendkosten berekening onder de loep en zorg ervoor dat je hier geen op verliest maar ook dat je niet teveel berekent aan je klanten. Je kunt ook proberen een betere inkoopprijs te regelen voor je zendingen zodat je dit voordeel kunt doorgeven aan je klanten, zie hiervoor onze partnerpagina.



Zorg dat je bestelproces overzichtelijk is


Hou het simpel. Onthoud dit: het shoppen in een online winkel is net als het shoppen in een echte winkel. Je wilt dat de klant een product/producten in zijn mandje stopt, besteld en betaalt. ShopFactory maakt dit proces simpel en overzichtelijk en veilig.


Minimaliseer of verwijder alle suggesties voor extra producten en andere cross sellings tactieken tijdens het afrekenen. Leid de koper niet af van het afronden van zijn transactie. Als je producten wilt promoten die passen bij het product die de koper aan het bestellen is promoot die dan nadat hij het product besteld heeft. Dit kan je op verschillende maieren doen: via nieuwsbrieven of op de bedanktpagina van je site.


Maak nooit gebruik van een “aanmelden voor account” optie tijdens het afrekenen. Dit leidt altijd tot veel verlaters op je site, klanten zitten er niet op te wachten om eerst een account aan te moeten maken. Een simpel afrekenproces: toevoegen aan mandje, verzendkosten tonen, betaalgegevens invoeren, afronden – dat zijn de basics die je wilt dat een shopper uitvoert in je shop. Leidt hem daar niet van af!


Andere simpele dingen die je kunt doen om je online sales te verhogen

Accepteer een groot aantal betaalmethodes – plaats een logo op je site (in je header) waarin je klant kan zien welke betaalmethodes je accepteert.


Plaats je telefoonnummer in de header van je site – klanten willen dit graag zien. Als ze een nummer zien dat ze kunnen bellen zullen ze eerder geneigd zijn om een bestelling te plaatsen.


Maak gebruik van een ShopFactory winkelmandje stijl die altijd zichtbaar is op je site, zodat de klant altijd kan zien wat er in zijn mandje zit. De vernieuwde ShopFactory winkelmandjes linken automatisch terug naar de product pagina’s zodat de klant eenvoudig nog even een aanpassing kan doen voordat hij gaat afrekenen.


Maak gebruik van afbeeldingen van hoge kwaliteit en zorg dat alle belangrijke product informatie voor je klanten terug te vinden is.


Op je homepage promoot je aanbiedingen, kortingsacties en special producten, zorg ervoor dat je deze pagina regelmatig vernieuwd.