Verhoog je traffic met verborgen landingspagina’s

”Houd het simpel” is een belangrijke stelregel die je moet gebruiken als je een webwinkel aan het bouwen of onderhouden bent. Maar, terwijl je winkel groeit en langer bestaat - zullen er op een gegeven moment pagina’s zijn die je niet meer nodig hebt en die je uit de navigatie van je site wilt verwijderen of zelfs helemaal verwijderen. Let op deze pagina’s zijn geld waard, gooi ze dus niet weg!

”Houd het simpel” is een belangrijke stelregel die je moet gebruiken als je een webwinkel aan het bouwen of onderhouden bent. Maar, terwijl je winkel groeit en langer bestaat - zullen er op een gegeven moment pagina’s zijn die je niet meer nodig hebt en die je uit de navigatie van je site wilt verwijderen of zelfs helemaal verwijderen. Let op deze pagina’s zijn geld waard, gooi ze dus niet weg!


Het is namelijk heel goed mogelijk dat je nog traffic genereert naar deze pagina’s vanuit de zoekmachines. Deze traffic wil je toch niet kwijtraken? Gelukkig hoeft dat ook niet. Als je de pagina verwijdert dan raak je ook de traffic kwijt naar de producten die op de pagina staan.

Gelukkig beschikt ShopFactory over de oplossing voor dit problem: De Extras folder in de software. De Extras folder is een groep van verborgen pagina’s, subpagina’s en producten die je kunt gebruiken om oude pagina’s beschikbaar te houden op je website.


Met de Extras folder heb je een krachtige tool in handen waar je op eenvoudige wijze pagina’s naar toe kunt slepen vanuit de live navigatie van je site naar een folder of subpagina in de Extras folder. Hierdoor blijven ze behouden voor zoekmachines, maar zijn ze niet meer direct beschikbaar via de navigatie op je site. De content is nog wel te vinden via de zoekfunctie van je website.


Het mooie van de Extras folder is dat je deze ook nog kunt gebruiken voor andere dingen.

Als je ShopFactory ook gebruikt als management center voor nieuwsbrieven, je weblog of extra informatie over je producten – dan kun je de Extras folder ook ddarvoor prima gebruiken. Je maakt dan voor elke toepassing een folder aan onder Extra en plaatst daarin je content.

Producten die uit het assortiment gaan kun je ook verstoppen in een Extra folder zodat je nog steeds traffic kunt genereren van mensen die nog op zoek zijn naar dat product. Als een bepaalde leverancier elk jaar zijn assortiment aanpast, maak dan een folder aan voor deze leverancier onder Extra en plaats in die folder de pagina’s/producten die uit het assortiment zijn gegaan. Schakel vervolgens de koop-knop voor deze producten uit en verwijder eventueel ook de prijs van de producten zodat ze niet meer gekocht kunnen worden. Vervolgens plaats je bij het vervallen een product een link naar een vervangend product dat een goed alternatief is.


Een andere goede toepassing van de Extras folder is dat je daar alternatieve landingspagina’s kunt aanmaken voor je producten en je website. Op die manier kun je meerdere versies maken van pagina’s en/of producten voor verschillende SEO doelgroepen.


Stel dat je een product hebt dat je moet optimaliseren voor 1 zoekterm. Maar je weet dat een groot deel van je klanten naar dat product zoeken op basis van een ander keyword of zoekterm. Maak in dat geval je product dat zichtbaar is op je website aan met de meestgebruikte zoekterm en maak onder Extras een verborgen alternatief voor de andere zoekterm. Vergeet vervolgens niet om de content van het tweede product aan te passen zodat de zoekmachines dit niet als ‘Duplicate content’ zien.


Het grote voordeel van het op deze manier aanmaken van aparte pagina’s is dat als de zoekmachines weer eens hun algoritmes veranderen (wat regelmatig gebeurt) dat jij dan nog steeds traffic krijgt op je site maar dan op de pagina die misschien voorheen geen hoge ranking had. Als je op de juiste manier toepast dan zal je traffic heen en weer gaan tussen de verschillende versies van je pagina’s als er een verandering in de zoekmachines plaatsvindt en zul je geen verlaging in de traffic op je site hebben!