Een korte cursus Goede Gewoonten bij Online Verkoop

Webwinkeliers kunnen nog veel leren van traditionele middenstanders. Als je zo eens rondkijkt op het internet, lijkt het er vaak op dat veel webwinkels last hebben van gebruiksproblemen door slechte planning, maar er mee weg komen.


Maar dat begint te veranderen nu online kopers........

Webwinkeliers kunnen nog veel leren van traditionele middenstanders. Als je zo eens rondkijkt op het internet, lijkt het er vaak op dat veel webwinkels last hebben van gebruiksproblemen door slechte planning, maar er mee weg komen.

Maar dat begint te veranderen nu online kopers voor veel bedrijven steeds interessanter worden. Er wordt steeds meer online gekocht. Maar managers van webwinkels kunnen daardoor al snel denken dat omdat ze meer verkopen, ze alles al helemaal goed doen. De groei komt echter niet door de webwinkel zelf maar door een verplaatsing van het koopgedrag. De webwinkel profiteert van het hogere aantal online aankopen. Veel webwinkels zouden juist nog heel veel kunnen verbeteren.

Hier is een lijstje met de grootste verbeterpunten die elke webwinkelier zou moeten kennen.


Helder, makkelijk vindbaar Retourbeleid

Voor de meeste klanten is het ruilen van online aankopen niet echt iets dat ze graag doen. Als webwinkelier moet je er daarom echt op letten, dat je dit proces voor klanten zo prettig mogelijk maakt. Dan durven ze ook veel eerder een volgende keer iets bij je te kopen. Daarom is het zaak dat je Retourbeleid niet ergens verstopt staat (of zelfs niet aanwezig is) maar duidelijk op de site staat en snel bereikbaar is. Dat wekt vertrouwen en zorgt dat een klant die iets wil ruilen snel zijn of haar informatie ter beschikking heeft. En maak het niet te ingewikkeld. Zorg dat je klanten, net als bij traditionele brick-and-mortar winkels snel en simpel iets kunnen ruilen of hun geld terug ontvangen. Zorg dat het imago van je site "Ruilen zonder gedoe" is.


Goede SEO

Bouw een prachtige site, maar de klanten stromen pas echt binnen als je webwinkel het goed doet in Google. In zekere zin zijn zoekmachines de snelwegen en straten van internet. Het optimaliseren van je webwinkel is als het op de kaart zetten van een winkel in een winkelstraat en het inrichten van een etalage. Je zorgt dat de klant je kan vinden. ShopFactory heeft je hierin veel te bieden.


Goede Productbeschrijvingen

Productbeschrijvingen komen in een webwinkel het dichtst bij een verkoper of verkoopster die met je klanten praat. Zorg dat ze goed zijn! Het verbeteren van de omschrijvingen van je producten is een van gemakkelijkste manieren om je omzet te verhogen. Als je misschien genoeg producten in je webwinkel hebt om dit door een tekstschrijver in vaste dienst te laten doen, doe dit dan zeker. Is dit niet zo en heb je weinig tijd, vind dan iemand die dit op freelance basis voor je wil doen.  En denk altijd aan de extraatjes om je productbeschrijvingen op te leuken, zoals product video's. Toon hoe interessant en goed je product is!


Zorg voor voldoende filters en sortering

Het is ontzettend belangrijk dat je klant in je webwinkel meteen kan rondkijken binnen een assortiment dat voldoet aan wat hij of zij zoekt. Als je een bepaald merk of kleur auto zoekt met maximaal zoveel kilometer op de teller, wil je niet door rijen auto's hoeven heen te waden die daar niet aan voldoen. Je wilt snel kunnen kijken wat er voldoet aan je eisen en daarbinnen kunnen keuren en kiezen. Als je een rode trui zoekt wil je niet telkens moeten klikken om te checken of het nu rood of donkerroze is: zorg dat je klant kan sorteren om zo prettig mogelijk een keus te maken. Er zijn genoeg criteria om mee aan te slag te gaan en de klant een fijnere winkelervaring te geven: kleuren, maten, prijzen, nieuw of tweedehands, bestsellers, producttypen, materiaalsoorten, merken, enzovoort.


Een Afrekenknop die meteen te vinden is

Op elke pagina van je site moet een knop staan om mee af te gaan rekenen. Als je daar als klant naar moet gaan zoeken, is de kans op afhaken veel groter. Op het moment dat de klant beslist te gaan kopen wat er in het winkelmandje staat wil je dat dit ook meteen kan. En tijdens het winkelen op je site wil je de klant ook herinneren aan zijn of haar winkelwagen. Dat hoort bij goede service, en dat hoort bij een zo hoog mogelijk gebruiksgemak van jouw webwinkel.


Check je webwinkelpaden

Als je een traditionele winkel zou hebben, zou je die regelmatig even doorlopen om te kijken of alles goed staat, en of alles op de goede plaats staat. Je wilt dat er geen chips tussen de blikken soep liggen, en dat er niet een heel rek scheef staat. Dat zelfde geldt voor je webwinkel. Bezoek je eigen webwinkel regelmatig met de ogen van een klant: staan producten in de goede afdelingen? Zijn beschrijvingen en foto's correct en goed gecombineerd (je wilt geen foto van de chips bij een beschrijving van soep)? Werkt alles naar behoren? Doe minstens een keer per dag of je iets wilt gaan kopen op je site. Die een of twee (of meer!) dingen die je vindt en verbetert, zorgen dat jouw webwinkel net weer wat verzorgder overkomt.


Gun je klanten hun Privacy

Moet je echt de geboortedatum van een klant weten als hij of zij een strandbal koopt? Een bestelformulier voor een online aankoop is geen verzekeringsformulier. Zelfs het te dwingend vragen om telefoon- of zelfs faxnummers kan zorgen dat je klanten zich minder vrij voelen. Zorg dat voor je klant de keuze "ga ik dit invullen of zal ik het maar niet kopen" niet of zo min mogelijk ontstaat. Vraag jezelf bij elk veld in je bestelformulier af: "Is dit echt noodzakelijk?" Alleen als het antwoord een luid en duidelijk ja is (email adres, bezorgadres) voeg je het toe. Voor betaalopties heb je misschien wel allerlei gegevens nodig. Maar kijk goed of er iets bij staat dat je kunt schrappen. Maak het je klant altijd zo gemakkelijk mogelijk om iets bij je te kopen.
 

Call to Action

Vertel je klant dat hij of zijn op een foto kan klikken om deze groter in beeld te krijgen. Geef "Klik Hier" links een prominente plek op je webpagina's: helder, goed zichtbaar en met duidelijke letters. Zorg dat de klant altijd weet wat de volgende stap is om iets te kopen: elke stap in het bestelproces geef je telkens duidelijk aan (van landingspagina naar afdelingspagina naar productpagina naar winkelmandje). ShopFactory heeft dit volledig ingebouwd en helpt je hierbij.


Goede Error Reportage

Technisch gezien is het best wel gemakkelijk om te zorgen dat er Error reportages zijn als er onverwachte dingen gebeuren in je webwinkel. Op www.montastic.com vindt je geheel gratis een website monitor service. En het is altijd een goed idee om je webmaster te vragen om te regelen dat je automatisch een email ontvangt bij bepaalde fouten zoals een 500 error ( (interne server) of de beruchte 404 error (pagina niet gevonden).


Correcte Kruispromoties

Verkeerde kruispromoties kunnen zorgen dat je verkoopkansen niet verzilvert.  Maar het kan ook onbedoeld zorgen voor combinaties die je niet wilt en je producten in een negatief licht stellen. Bijvoorbeeld bij een klimtoestel onder het kopje "Klanten die dit kochten bestelden ook" een doosje pleisters. Als deze functie niet goed werkt, kun je deze beter uit je webwinkel verwijderen.


Laat verplicht inloggen achterwege

Een veelgemaakte fout. Maar veel klanten vinden het heel erg vervelend om een wachtwoord te moeten aanmaken, zeker als ze je webwinkel nog moeten leren kennen. Kopen ze ooit nog bij je? Misschien wel, misschien niet. Maar de kans dat ze ergens anders terecht komen waar dit allemaal niet hoeft, is aanwezig. Het allerslimste is om je klanten beide opties te bieden: afrekenen via een account of een standaard afrekenpagina zonder inschrijven. Hierdoor zeg je je klanten feitelijk ook dat je er op vertrouwt dat ze terugkomen. “Powered By Santu” quick checkout" helpt je om dit te regelen. Je kunt zo je klanten wel de voordelen van een account uitleggen en aanbieden, maar ze hebben wel zelf de keuze.


Toon je Verzendkosten

Als je wilt dat je klant zijn winkelwagentje behoudt, is dit essentieel. Laat de klant weten wat de verzending kost. Zelfs als het precies weten van het adres het bedrag nog kan veranderen, is het nog goed om een indicatie te geven. Geef je klant een eerlijk totaalplaatje. Sommige webwinkeliers rekenen het gemiddelde van hun verzendkosten uit en gebruiken dit bij elk product. Dit is een goede manier om te zorgen dat je de verzendkosten meteen kan laten zien. Maar... kijk uit: als het zo bij sommige kleine en lichte producten veel en veel duurder wordt, kan de klant juist weer afhaken.


Bereikbare Klantenservice

Telefoonnummers, openingstijden, het email adres van je klantenservice, je contactformulieren... zorg dat het allemaal in beeld is voor je klant. En beschouw telefoontjes naar je klantenservice als een unieke kans op feedback.