Social Media: Voor- en Nadelen

In de huidige economie is Social Media niet meer weg te denken. Het kan een snelweg zijn naar zakelijke groei. Het is een feit dat Twitter, Facebook en Google Plus heel veel kunnen beteken voor je webwinkel: bijvoorbeeld nieuwe klanten en extra omzet. Maar het is niet geschikt voor iedere webwinkel.

In de huidige economie is Social Media niet meer weg te denken. Het kan een snelweg zijn naar zakelijke groei. Het is een feit dat Twitter, Facebook en Google Plus heel veel kunnen beteken voor je webwinkel: bijvoorbeeld nieuwe klanten en extra omzet. Maar het is niet geschikt voor iedere webwinkel.

Social media is eigenlijk een moderne vorm van mond op mond reclame en netwerken. Het grootste verschil is de reikwijdte die de techniek biedt: wereldwijd en duizenden gebruikers tegelijk. Zelfs vergeleken met tien jaar geleden is de impact vele malen groter.

Er kleven voor- en nadelen aan het gebruik van Social Media voor je webwinkel. En je kunt kiezen: ga je er heel veel tijd in steken in de hoop of een groot effect of doe je er af en toe iets mee om wat extra netwerk activiteit te hebben. Hier zijn wat voor- en nadelen om je beslissing wat makkelijker te maken.


Voordelen

  • Goedkoop vergeleken met reclame in de vorm van drukwerk, televisie, ABRI's, reclameborden bij een voetbalwedstrijd, enzovoort.
  • Snelle, eerlijke en gedetailleerde feedback van je klanten.
  • Meer klantencontact.
  • Net als bij marketing van grote merken, kunnen de voordelen van positief overkomen op Social Media jaren aanhouden.
  • Elke klant en elke werknemer is potentieel een verkoper en reclamezuil voor jouw product. Het is marketing in kwadraat.
  • Vroeger won vaak het bedrijf met het grootste reclamebudget. Tegenwoordig is de winnaar vaker het bedrijf dat klanten de beste producten of ervaringen biedt.
  • Niet iedereen gebruikt Social Media. Als jij het wel doet val je extra op.
  • Je zou zelfs personeel kunnen werven via Twitter, Facebook enzovoort.
  • Heeft je bedrijf iets unieks? Dan kun je dankzij het gebruik van Social Media enorm groeien.


Nadelen

  • Social Media werkt soms erg langzaam; eerder maanden dan weken of dagen. Google AdWords werkt veel sneller. Social Media is meer als goede klantenservice: het heeft een postief effect op de lange termijn.
  • De populairste Social Media is nogal aan verandering onderhevig: is het de ene dag nog MySpace, Orkut, Friendster, en Bebo; een week later is het ineens Facebook en Google +1.
  • Verborgen kosten: er gaat best veel tijd in zitten. Tijd en moeite. Arbeidsuren kosten geld.
  • De keerzijde van dit voordeel: Snelle, eerlijke en gedetailleerde feedback van je klanten. Als een klant negatief is, kan het je webwinkel negatief beïnvloeden en er kan veel tijd gaan zitten in het rechtzetten van een onterechte klant.


Nog wat punten


Extra effect kun je bereiken door Social Media acties op te nemen in je nieuwsbrieven, op je website en in het drukwerk van je bedrijf. Verbind al je marketing zo veel mogelijk met elkaar.

Bekijk goed wat een beetje extra uitgaven je op internet kunnen bieden. Misschien een betaalde advertentie op een site waar veel mogelijke klanten komen?

Kijk goed wat de voor- en nadelen kunnen zijn voor je webwinkel. Het is leuk om de social Media ook voor jouw online verkoop in te zetten.