Ken je het werkelijke belang van tekst in jouw web design?

Tekst als Tool in je webwinkel.


Het meest onderschat aan goed web design is text content. Veel te vaak zie je websites waar developers de tekst in een paar simpele paragrafen op de pagina hebben gegooid. En dat terwijl tekst een van de belangrijkste factoren is bij de ranking op zoekmachines.


 

Tekst als Tool in je webwinkel.

Het meest onderschat aan goed web design is text content. Veel te vaak zie je websites waar developers de tekst in een paar simpele paragrafen op de pagina hebben gegooid. En dat terwijl tekst een van de belangrijkste factoren is bij de ranking op zoekmachines.

Natuurlijk kan er veel meer met het tekst gedeelte dan teksten in simpele paragrafen plaatsen. En als je er meer mee doet, maakt dat jouw webwinkel meteen leuker en actueler.

Hier zijn een aantal belangrijke punten waar je rekening mee kunt houden bij het kiezen van een lay-out voor je tekst.

Of je nu bezig bent met het bouwen van webpagina's met tekst om traffic naar je webwinkel te halen, of om op je webwinkel bepaalde producten of diensten wat extra aandacht te geven: wat extra aandacht doet vaak wonderen.

Lay-out:

Titels, kopjes, en paragrafen moeten duidelijk te onderscheiden zijn van andere onderwerpen op dezelfde pagina.

Hierbij hoort ook het eenvoudige gebruik van witregels tussen onderwerpen. Dit geeft een visueel prettige en heldere indeling.

Ook kun je belangrijke onderwerpen er uit laten springen of extra nadruk geven zodat je bezoekers deze gemakkelijker opmerken.

Het gebruik van vetgedrukte titels, of gemarkeerde kopjes tussendoor, geeft ook een extra prettig leesbare website. Ook het gebruiken van afbeeldingen, paragraaf achtergronden en mooie randen kunnen een belangrijk onderdeel zijn van een goede tekst op je website. Bekijk eens wat je hier zou kunnen verbeteren. Dit is meer dan alleen maar mooi of leuk: samen met de inhoud van je tekst tellen dit soort elementen wel degelijk mee met je ranking in de zoekmachines, en speelt dus ook een rol bij de SEO score van elke willekeurige pagina van je webwinkel.

Een goede webpagina legt een goede nadruk: bij bepaalde kernpunten van de tekst, of bij bepaalde onderwerpen die op die pagina worden behandeld. Als rolmodel kun je de gewone dagelijkse gedrukte krant nemen. Dit is een perfect voorbeeld van goede richtingaanwijzers. Je wordt direct genavigeerd en hebt snel een overzicht waarbij je je eigen voorkeuren kunt volgen.

Functies:

ShopFactory biedt jou verschillende functies om je webpagina's die veel tekst hebben iets extra's te geven.

Een basisfunctie is het gebruik van tabellen om tekst en afbeeldingen op een pagina te plaatsen. Dit is heel basic, maar het is het gebruik meer dan waard om een mooie indeling te maken.

Je vindt hieronder een handige video waar je kunt zien hoe je deze tabellen optimaal gebruikt:

 

Het gebruik van CSS (Cascading Style Sheets) is een wat meer professionele methode voor het omgaan met tekst en pagina lay-out. ShopFactory ondersteunt "on page CSS" volledig, zodat je in staat bent om de stijl van je pagina lay-out te regelen met wat meer toeters en bellen dan alleen de tabellen functie. CSS heeft meer power voor zowel het stylen, het format en de lay-out van de content van je pagina's. Zelfs als je een beginner bent sta je versteld van de extra mogelijkheden die je in een handomdraai ter beschikking staan. Het is de moeite waard om je er (een beetje of uitgebreid) in te verdiepen. Zo krijgen je webpagina's de "Wauw!"-factor.

De CSS kun je aan je pagina stijl toevoegen met de "HTML Code Toevoegen" functie in ShopFactory. Als je je styling hebt toegevoegd, kun je op de pagina het "edit" HTML Icoon (<H>) gebruiken om de styling elementen aan te passen. Ook kun je aanvullende SEO gerelateerde verborgen styling elementen toevoegen (zoals "H1, H2, etc." tags) met behulp van CSS styling.

Een mooi voorbeeld van het gebruik van CSS text lay-out styling kun je vinden op de Homepage van de webwinkel van deze ShopFactory gebruiker: http://www.oreweb.ca/.

Hier zie je hoe randen, titels, paragrafen zelfs "basic text" kunnen transformeren tot een pagina met een duidelijke focus op verschillende onderwerpen. Een goed gebruik van witregels, mooi afgeronde grenzen tussen de afdelingen, achtergrond tinten: het wordt allemaal ingezet om de pagina op te breken en goed leesbaar te maken. Met meer gevorderde CSS is het ook nog mogelijk om met nog meer functionaliteit te werken, zoals bijvoorbeeld mouse roll-overs (waarbij er iets veranderd of in beeld komt zodra je als lezer de cursor van de muis op iets plaatst). Ook hiermee kun je de bezoekers van je website naar relevante pagina's toe leiden.

Nog een handige tip:

Eenvoudige CSS “on page” aanpassingen zijn in ShopFactory het beste te realiseren door de “HTML Toevoegen” functie te gebruiken. Er kan natuurlijk altijd meer, maar daarvoor moet je wel zeker weten dat je veel weet van zowel ShopFactory als van CSS. Wil je hier best wat meer over leren? Kijk dan eens in onze handige ShopFactory Developer Guide. Hierin wordt tot in detail uitgelegd hoe de ShopFactory templates in elkaar zitten.