Offline verkoop voor de online winkel...

In de afgelopen tien jaar is online winkelen heel gewoon geworden en heeft de webwinkel als bedrijfstak een enorme groei doorgemaakt. In 2012 werd wereldwijd voor het eerst de magische grens van 1 triljoen dollar (meer dan 0,8 triljoen euro*) doorbroken. Ecommerce is een verworvenheid waar vele mensen terecht enthousiast over zijn.


 

In de afgelopen tien jaar is online winkelen heel gewoon geworden en heeft de webwinkel als bedrijfstak een enorme groei doorgemaakt. In 2012 werd wereldwijd voor het eerst de magische grens van 1 triljoen dollar (meer dan 0,8 triljoen euro*) doorbroken. Ecommerce is een verworvenheid waar vele mensen terecht enthousiast over zijn.

Wat niet in de mijlpaal van 1 triljoen per jaar is meegenomen is echter minstens net zo interessant voor jou als webwinkelier. Wat niet in dit bedrag zit, is namelijk de offline verkoop die veel webwinkels weten te genereren. Zelfs een winkel die zich eigenlijk hoofdzakelijk richt op online verkoop, kan offline omzet realiseren. Of je kunt offline reclame maken om je online omzet te verhogen. Heb je wel eens bedacht wat jij kunt doen om je webwinkel ook offline succes te laten hebben?

Vele succesvolle internet ondernemers leggen niet de hele focus op online verkoop. Het is altijd veiliger om divers te zijn, ook als moderne webwinkelier. Een greep uit de mogelijkheden die je naast je webwinkel ter beschikking staan: telefonische bestellingen, orders per fax, kredietverkoop, telefonische verkoop (houd daarbij altijd netjes rekening met het Bel Me Niet-register!), leads genereren, en, de meest voor de hand liggende als die er is: verkoop in de gewone winkel, de 'brick and mortar store'. Ook kun je kiezen voor meerdere marketing en advertentie campagnes om strategisch de winst van een zaak te optimaliseren.

Niet iedereen heeft een reguliere winkel naast de webwinkel, niet iedere webwinkelier wil deze hebben. Maar als je hem hebt, gebruik deze dan zo goed mogelijk in combinatie met je online verkoop. Heb je geen reguliere winkel, zet dan eens in op de andere mogelijkheden. Wees creatief!

Hoe? Om je te inspireren geven we in dit artikel enkele voorbeelden van de combinatie offline en online sales en marketing.

De meerwaarde van een webwinkel is voor elke winkelier groot. Je webwinkel kun je gebruiken om verkoop leads te genereren. Zo krijg je nieuwe klanten en extra omzet. Ook kun je je webwinkel gebruiken om snel met je klanten te communiceren. Aanbiedingen, nieuws: je bereikt je klant immers snel en eenvoudig via je webwinkel. En als klanten in je reguliere winkel zijn geweest, zullen ze misschien eerder in je webwinkel bestellen: zo kan je klant snel en probleemloos bij je bestellen.

Als ondernemer kun je je best doen om gebruik maken van meerdere verkooptechnieken, waarin je handig combineert wat je ter beschikking staat. Je begeeft je buiten het pad van "alleen online verkoop". Wat dan juist weer tot gevolg kan hebben dat je webwinkel groeit.

Hier zijn 2 mooie voorbeelden van een succesvolle offline - online strategie:

Vijf jaar geleden ging nieuweling www.simplybritishfoods.com van start met gebruik van de webwinkel software van ShopFactory.

De eigenaar van dit bedrijf besloot online marketing te zien als een bijzaak. Zijn focus lag op het ontwikkelen van de offline verkoop kanalen. Als nieuweling zag hij zijn website alleen maar als een manier "om de presentatie van en toegang tot de producten op te zetten" terwijl hij intussen zijn bedrijf uitbouwde. Met ShopFactory heb je in een mum van tijd een webwinkel online, dus hij kon zich grotendeels richten op de andere verkoopkanalen.

Tegenwoordig neemt het succes hierdoor nog steeds toe voor Paul Million, eigenaar van Simply British Foods. Wat hij buiten het internet om offline doet, versterkt zijn verkoop, offline en online. En een groot deel van het klantenbestand dat hij via offline werving opbouwde, ziet hij nu terug in de bestellingen in zijn webwinkel. Deze offline leads werden online terugkerende klanten.

Dit verhaal van Paul hoor je regelmatig in verschillende variaties bij succesvolle webwinkeliers. Natuurlijk is er verschil in de online en offline mogelijkheden voor verschillende branches. Maar je ziet duidelijk de trend dat het voor extra succes zorgt om verschillende marketing en verkoop tactieken te combineren: zowel op het internet als daarbuiten.

Een ander heel bekend voorbeeld is het succesvolle Google. Voor dit bedrijf, uitgegroeid tot een basisstap voor zowel veel webwinkeliers als veel van hun klanten, was het grote succes van Google als zoekmachine gigant ook vanaf het begin al mede te danken aan hun offline promotie. Toen Google in 1998 begon kwam je hun naam niet alleen tegen op het internet, maar ook in tijdschriften, talkshows, en via andere promotionele activiteiten. Hoewel uiteindelijk hun grootste succes lag in online adverteren, lag een groot deel van de kiem van dit succes ook in het opbouwen van hun naam buiten internet.

Ga voor jezelf eens na hoe jouw webwinkel kan profiteren van promotie of verkoop buiten je webwinkel om. Advertenties in relevante vakbladen? Een stand op een goedbezochte braderie in de buurt? Een artikel in een lokale krant? Een reclamebord op een goede plek? De naam van je website op je busje of auto? Er zijn legio mogelijkheden. Zet ze in voor de groei van jouw webwinkel.

* Het werkelijke bedrag van de wereldwijde online verkoop ligt daadwerkelijk hoger omdat in het midden- en kleinbedrijf niet altijd bij de omzet wordt vermeld welk percentage is verkregen via welk verkoopkanaal.