5 suggesties voor de naam van je webwinkel

De naam van je webwinkel is één van de belangrijkste zaken voor je site en vormt een onderdeel van de identiteit van je bedrijf. Omdat de naam van je webwinkel zo belangrijk is wil je deze niet zomaar een naam uit een hoge hoed toveren of ....


 


 

5 suggesties voor de naam van je webwinkel

De naam van je webwinkel is één van de belangrijkste zaken voor je site en vormt een onderdeel van de identiteit van je bedrijf.

Omdat de naam van je webwinkel zo belangrijk is wil je deze niet zomaar een naam uit de hoge hoed toveren of je achtjarige zoon of dochter een naam laten kiezen (alhoewel in bepaalde gevallen kunnen kinderen een grote bron van inspiratie zijn).
Hieronder vind je vijf suggesties voor het bepalen van je webwinkelnaam. We willen niet beweren dat deze suggesties alles bevatten dat er te weten valt over naamgeving en branding. Maar dit artikel is bedoeld om elke nieuwe online ondernemer een houvast te geven en een duwtje in de juiste richting.

1. Bepaal wat je wilt communiceren

De eerste stap bij het bepalen van een geweldige webwinkelnaam is om te beslissen wat je wilt dat je naam moet overbrengen op de toekomstige klanten van je site.Als je eenmaal een algemeen idee hebt over wat je wilt communiceren, probeer dan deze boodschap in één zin samen te vatten. Maak vervolgens die zin korter en korter totdat je uiteindelijk één of twee woorden overhoudt.

2. De naam moet makkelijk uit te spreken zijn

Meestal hebben online startups één of twee belangrijke geografische regio's of culturen bepaald waarop ze zich willen richten. Dan is het dus logisch dat je er voor zorgt dat de klanten uit die regio's de naam van je webwinkel eenvoudig kunnen uitspreken. Een specifiek voorbeeld: je gaat je webwinkel waarschijnlijk niet Galifianakis, Miele, of Keneuoe noemen, wat allemaal voorbeelden zijn van echte namen of bedrijven, als je van plan bent om je te richten op Engels sprekende regio's.

3. Probeer een Naam strategie

Je zou kunnen overwegen om één van de verschillende naam strategieën te gebruiken die de laatste tijd populair zijn geworden.

    * Gebruik echte woorden die een betekenis hebben die jij wilt communiceren.
    * Kleine spellingsfouten, zoals "Flickr."
    * Verzin woorden die op echte woorden lijken zoals "Zappos," wat gelijkwaardig is aan het spaanse woord voor schoenen, zapatos.
    * Verzin zelf een willekeurige naam.
    * Mix bestaande woorden met voorzetsels en achtervoegsels
    * Gebruik een persoonlijke of familienaam.
    * Zorg ervoor dat de naam wordt onthouden zonder dat je daarbij de andere strategieën uit dit artikel uit het oog verliest.

4. Controleer op concurrenten

Je moet ook rekening houden met de namen die reeds door je concurrenten worden gebruikt. Bijvoorbeeld, Motorola en Microsoft maken respectievelijk de "Xoom" (uitspraak zoom) en de "Zune" MP3 players. Deze namen lijken erg op elkaar, misschien zelfs wel een beetje teveel op elkaar.

Zorg er dus voor dat je een naam hebt die minstens van hetzelfde niveau of zelfs beter is als je concurrentie. De naam moet zich ook onderscheiden zodat je klanten jouw webwinkel op geen enkele manier kunnen verwarren met een concurrent.

5. Test je naam

Als je de lijst met potentiële namen hebt teruggebracht tot 5 of minder overweeg dan om enkele testen uit te voeren.

Toon de lijst aan een groep die representatief is voor je doelgroep. Dit kunnen mensen zijn die je in je eigen omgeving kent of je kunt gebruik maken van een online onderzoek.

Bijvoorbeeld, als je gaat proberen te verkopen aan tieners die op een skateboard rijden, zorg en dan voor dat je de namen test onder mensen uit die groep. Ga er nooit van uit dat je zelf wel weet hoe klanten zullen reageren op een bepaalde naam. Een ander voorbeeld, als jij je webwinkel gaat richten op bruiden, vraag dan bij bruiden en pasgetrouwden wat ze van je naam vinden.

Samenvatting

De naam van een webwinkel is een belangrijk onderdeel van de identiteit van het bedrijf, dus jij als ondernemer moet het kiezen van een naam niet te licht nemen — alsof je een naam uit een hoge hoed tovert. Precies weten wat je naam moet overbrengen en rekening houden met je klanten kan een tijdrovend project zijn, voordat je de perfecte naam hebt gevonden. Een goede naam kan je bedrijf een boost geven die je je niet kunt voorstellen. Dit is erg belangrijk omdat de social media een steeds grotere rol spelen in de groeimogelijkheden van je bedrijf.