Beveilig je webwinkel met fraude protectie - ShopFactory Total Care

Als gebruiker van ShopFactory Total Care heb je automatisch toegang tot de Fraude Protectie Service. Fraude Protectie is een veiligheidsprotocol dat ingebouwd is in je Total Care account. Total Care waarschuwt je als er een potentieel frauduleuze order is geplaatst op je website of als er een order is geplaatst met een hoger risico level dan dat je bereid bent te accepteren zonder dat je daarop extra controles uitvoert.

Bescherm je bedrijf met fraude protectie

Als gebruiker van ShopFactory Total Care heb je automatisch toegang tot de Fraude Protectie Service.

Fraude Protectie is een veiligheidsprotocol dat ingebouwd is in je Total Care account. Total Care waarschuwt je als er een potentieel frauduleuze order is geplaatst op je website of als er een order is geplaatst met een hoger risico level dan dat je bereid bent te accepteren zonder dat je daarop extra controles uitvoert.

Een fraude waarschuwing zal verschijnen in de Melding van order email en in je Total Care account als je inlogt om je orders te bekijken (Powered By Santu - after 30th Sept. 2013 ).

In je Fraude Protectie service kun je een aantal 'triggers' definiëren en een bepaalde combinatie van een aantal van die 'triggers' kan er dan voor zorgen je een melding van mogelijk fraude krijgt. Deze service biedt geen 100% garantie dat je nooit slachtoffer zult worden van fraude maar zorgt er wel voor dat je het risico hierop minimaliseert, afhankelijk van je initiële instellingen en het voortdurend monitoren en bijwerken van je instellingen die relevant zijn voor je bedrijf en afhankelijk van een veranderend risico profiel en bedreigingen.

Het werkt als volgt:

1. Je bepaalt een Totale risico indicator (RI score) die gehaald moet worden bij een order om deze als frauduleus aan te merken. (je accepteert een hoger risico als je een hoge RI waarde instelt)
2. Je bepaalt welke actie er uitgevoerd moet worden als er een order wordt geplaatst waarbij de totale RI scores gelijk of hoger zijn dan de risico indicator. Je kiest uit één van de volgende mogelijkheden:

  • De order wordt tegengehouden voor een handmatige controle - VOORDAT de betaling wordt verwerkt,
  • of de order wordt tegengehouden voor een handmatige controle - NADAT de betaling is verwerkt


3. Er zijn een aantal indicatoren die we gebruiken om te bepalen of een order een risico op fraude met zich meebrengt. Aan elke indicator kun je zelf een waarde toekennen afhankelijk van je eigen inzichten en die hoort bij jouw bedrijfsprofiel (hoe hoger de risico indicator waarde, hoe hoger het risico op fraude). Het gaat hierbij om de volgende indicatoren:

  • Locatie - de klant lijkt niet in het land te zitten waar hij aangeeft te zijn op dat moment
  • Cloaking - de klant probeert zijn internet adres te verbergen door zijn/haar IP adres kunstmatig aan te passen.
  • Gratis email account - Een klant die gebruik maakt van een gratis email account zoals Hotmail maakt het vrijwel onmogelijk om he'm/haar op te sporen. Sommige mensen doen dit standaard om spam te voorkomen.
  • Hoge risico landen - de order komt vanuit een land met een hoger risico op fraude dan gemiddeld.
  • Credit card land - Credit card is uitgegeven in aan ander land dan de locatie van de klant (alleen bij MasterCard en Visa). Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als iemand op reis is, maar meestal is dit een indicatie van fraude.
  • Naam op credit card - De naam op de credit card verschilt van de naam van de klant.
  • Afleveradres - Het afleveradres is anders dan het factuuradres van de klant.
  • Goedgekeurde landen - Beperk het aantal landen waarvan je orders wilt accepteren om je risico's te verlagen.


4. Elke order die wordt aangemerkt als potentieel frauduleus kun je in je Total Care account bekijken en beoordelen waardoor deze is tegengehouden.

Het grote voordeel is dat orders met een laag risico automatisch worden verwerkt (op normale wijze) als je gebruik maakt van real-time betaalmethodes zodat jij je kunt bezighouden met andere dagelijkse werkzaamheden. Deze service stroomlijnt het fraude beoordelingsproces wanner dit nodig is. Normale orders worden gewoon verwerkt en alleen als er een aanleiding voor is zal het systeem je een melding geven om de order even te bekijken en extra te controleren.

Hieronder een voorbeeld van hoe je het zou kunnen instellen :

Het volgende is alleen maar bedoeld als voorbeeld om je de verschillende risico indicatoren beter te laten begrijpen. Deze instellingen geven geen garantie dat je nooit meer met fraude te maken krijgt maar zullen het risico hierop minimaliseren. Het voorbeeld is niet geschikt voor alle bedrijven en risico profielen. Alle instellingen zul je moeten bekijken en aanpassen aan je eigen situatie en risico profiel.

1.) Het instellen van de Risk Indicator Trigger op 6 zorgt ervoor orders die een totaal score van minder dan 6 hebben gewoon verwerkt worden.

2.) Als je de risico indicator actie instelt op “Review order manually BEFORE processing payment” kun je voorkomen dat je onnodige fees moet betalen aan je credit card maatschappij en dat je in de problemen kunt komen ivm pogingen tot fraude.  Het zorgt er echter wel voor dat je dan naderhand de betaling handmatig moet verwerken.


3. Je kunt Risico indicatoren instellen voor de volgende factoren. (hoe hoger het level dat je instelt hoe groter je de kans op fraude beoordeelt:

  • Locatie - 4 gemiddeld risico / 6 hoog risico -  stel deze in op 4 als je verwacht dat je klanten regelmatig bestellingen plaatsen terwijl ze op reis zijn, in alle andere gevallen stal je deze in op 6 
  • Cloaking - 6 hoog risico - iedereen die zijn Ip verbergt heeft iets te verbergen 
  • Gratis email account - 2 laag risico - maar dit in combinatie met een andere indicator kan wel een beslissende factor zijn
  • Hoge risico landen  - 4 gemiddeld risico / 6 hoog risico - afhankelijk van met welke landen je zaken wilt doen kun je bepalen welke landen je een hoog risico land vind en welke niet 
  • Credit card land - 1 laag risico / 4 gemiddeld risico -  maar in combinatie met een andere factor kan ook dit weer een beslissende factor zijn, zet de waarde hoger als je alleen orders vanuit je eigen land accepteert
  • Naam op credit card - 3 gemiddeld risico -  maar in combinatie met een andere factor kan ook dit weer een beslissende factor zijn, - let op: zelfs het kleinste verschil in de naam van de klant zal worden opgemerkt, dus als op de credit card J. Janssen staat en de klant noemt zich Jan Janssen dan kan deze trigger al afgaan
  • Afleveradres - 2 laag risico - maar in combinatie met een andere factor kan ook dit weer een beslissende factor zijn,
  • Goedgekeurde landen - Beperk het aantal landen van waaruit je orders wilt accepteren.