Bescherm de online reputatie van je bedrijf

Het beschermen van de online reputatie van je bedrijf tegen negatieve reacties is iets waar iedereen mee te maken kan krijgen. Of het nu afkomstig is van een boze werknemer, een ontevreden klant of zelfs van acties van je concurrenten.


 


 

Het beschermen van de online reputatie van je bedrijf tegen negatieve reacties is iets waar iedereen mee te maken kan krijgen. Of het nu afkomstig is van een boze werknemer, een ontevreden klant of zelfs van acties van je concurrenten.

Bedrijven moeten altijd alert zijn op negatieve reacties die online geplaatst worden en er op voorbereid zijn om hier snel op te kunnen reageren. Je zou er over kunnen denken om een actieplan te maken binnen bedrijf waarin staat hoe er omgegaan dient te worden met negatieve feedback over het bedrijf

Een onderdeel hiervan is het monitoren van de social media om in de gaten te houden of er ergens een probleem ontstaat. Dit kan worden gedaan met tools zoals Google Alerts (gratis) en Trackur (betaald account). Deze tools zullen je onmiddellijk waarschuwen als er iets over het bedrijf wordt geschreven over bepaalde keywords die je hebt opgegeven -- zowel de positieve als de negatieve dingen.

Je kunt ook gebruik maken van zogenaamde “actieve preventie” door gelijkwaardige content/artikelen op je websites te plaatsen die hoge rankings halen en die de eerste pagina(‘s) van de zoekmachines vullen. Bijvoorbeeld: Je kunt op je eigen site een aantal pagina’s aanmaken met als titel “Review van (Bedrijfsnaam). Dit kan voorkomen dat er negatieve reviews verschijnen op de eerste pagina van de zoekmachines.

Hierdoor wordt het veel moeilijker voor negatieve feedback om op de eerste resultaat pagina terecht te komen en worden de negatieve commentaren dus veel minder zichtbaar als ze zich voordoen. Om de zoekresultaten nog verder te domineren voor je bedrijf is het verstandig om content te plaatsen op sites als LinkedIn, Facebook, en Twitter. Zorg er ook voor dat je je bedrijfsnaam registreert op zoveel mogelijk social media sites - zelfs als je klanten zich daar niet bevinden - dit om ongeautoriseerd gebruik te voorkomen van mensen die zich voordoen als je bedrijf om op die manier je bedrijf of merknaam schade toe te brengen.

Het maken van links naar positieve of neutrale reacties over je bedrijf om de ranking van deze reacties te verhogen is een goede manier om ervoor te zorgen dat deze resultaten op de eerste of tweede pagina van de zoekresultaten terecht komen.

Wees actief op de social media platformen waar je klanten zich bevinden en over je bedrijf praten. Als er zich dan een probleem voordoet dan ben je al bekend op die platformen en wordt je eerder serieus genomen als je op een directe en eerlijke manier reageert op een probleem.

Nog een tactiek die je kunt gebruiken is om te overwegen om je websitenaam of bedrijfsnaam als "handelsmerk" te registreren. In sommige extreme gevallen kun je dan namelijk een “cease and desist/remove” bericht sturen naar de partij die negatief commentaar heeft geplaatst of naar de eigenaar van de website om de opmerkingen te laten verwijderen. Door het noemen van je “geregistreerde handelsmerk” kun je soms op die manier negatieve reacties over je bedrijf laten verwijderen. Veel partijen zullen hier positie op reageren om een juridisch gevecht te vermijden. Voordat je tot deze maatregel overgaat is het echter verstandig om juridisch advies te vragen bij een handelsmerk jurist in je eigen land om te bepalen wat de voor- en de nadelen van deze maatregel kunnen zijn voor je bedrijf.