Ontwikkel originele content

Er is ontzettend veel content (teksten/informatie) op het internet. Daarom is het tegenwoordig erg belangrijk om meer unieke content te ontwikkelen voor je product- en website pagina’s.


 


 

Er is ontzettend veel content (teksten/informatie) op het internet. Daarom is het tegenwoordig erg belangrijk om meer unieke content te ontwikkelen voor je product- en websitepagina’s.

Je klanten hebben behoefte aan boeiende en unieke content omdat het:

* Je geloofwaardigheid en authoriteit verhoogt.
* Conversieverhogend werkt.
* Onderscheidend is t.o.v. je concurrenten.
* Betere posisties in Google oplevert.

Het gebruik van unieke content is dus ook heel belangrijk voor een goede positie in zoekmachines. Het gebruik van kant-en-klare teksten uit data feeds of het kopiëren en plakken van teksten vanuit de productbeschrijving van je leveranciers is heel eenvoudig. Maar dat heeft negatieve gevolgen voor je SEO. Met name de Google Panda updates hebben er voor gezorgd dat websites die alleen maar content gebruiken van hun leveranciers flink zijn gedaald in de zoekresultaten en dat websites die gebruik maken van eigen, originele teksten van hoge kwaliteit juist veel hoger scoren.

Let op, zodra je eigen teksten gaat maken... wees er dan zuinig op! Je content is niet meer "uniek" zodra je het gaat delen via product feeds aan affiliates en sites als Google Shopping, Kieskeurig.nl etc.

Wat voor content heb je nodig? Hoeveel tekst? Hoeveel verschillende pagina’s? Heb je echt 400-500 woorden nodig voor elk product?

Het eerste wat we gaan doen is kijken naar wat de leverancier aanlevert. Deze content geeft je een goed beeld van welke eigenschappen van een product je kunt beschrijven. Maar je moet het herschrijven in je eigen woorden en het gebruik van vakjargon moet je proberen te vermijden. Soms is het eenvoudigweg omzetten van de tekst van de leverancier in begrijpelijk Nederlands al voldoende.

Bepaal welke pagina’s je moet gaan maken

Het type en het aantal pagina’s die je aanmaakt voor een product hangen af van wat voor soort product het is. Als verkoper heb je vaak zelf al wel een goed beeld van welke producten goed zullen gaan verkopen en welke wat minder. En als je bestverkopende producten slechts eens per 2 jaar vernieuwd worden is het meer de moeite waard om hier een aantal pagina’s voor te schrijven dan voor een nieuw boek of voor een €5 accessoire.

Nadat je een eerste versie van je teksten geschreven hebt, ga je ze redigeren en zorg je ervoor dat de tekst in een bruikbare structuur gezet wordt.

Maak voor de structuur van je teksten gebruik van het "omgekeerde pyramide" principe - dit houdt in dat je teksten ook nog begrijpelijk moeten zijn als je halverwege stopt met lezen. Dit principe werkt ook uitstekend op het internet.

Wees kort en bondig voor de mensen die alleen de basic dingen willen weten. Zet de belangrijkste punten daarom altijd in de eerste twee alinea’s.

Mensen scannen wanneer ze lezen op het Web. Ze willen in één oogopslag de belangrijkste punten zien:

* Gebruik opsommingstekens, houd de tekst op één regel
* Belangrijke punten vetgedrukt weergeven
* Maak je teksten kort en bondig
* De eerste keer dat je een nieuw woord gebruikt geef dan de definitie van dat woord
* Maak van functies voordelen
* Schrijf boeiende kopteksten mee een duidelijke “call to action”

Schrijf met SEO in je gedachten, maar laat het niet overheersen

* Doe een SEO keyword onderzoek door gebruik te maken van de Google Keyword Tool.
* Geef je producten namen door keywords te gebruiken die je klanten gebruiken.
* Gebruik ook de merknaam en niet alleen een algemene aanduiding (bijvoorbeeld Philips TV i.p.v. TV en Batavus sportfiets i.p.v. fiets.
* Maak gebruik van kopteksten (h1, h2, h3) en interne links (hiervoor kan enige CSS kennis vereist zijn).
* Gebruik de beste keywords in je linkteksten.

Het schrijven van unieke teksten is van vitaal belang voor online retailers. Het simpelweg kopiëren en plakken van de tekst van je leverancier voor je productbeschrijvingen of het woordelijk overnemen van datafeeds zijn zeer schadelijk voor je SEO, omdat Google de neiging heeft om duplicate content af te straffen met lage rankings. Retailers die zorgen voor unieke en uitdagende content geven zichzelf dus een groot voordeel ten opzichte van concurrenten die dit niet doen.