10 Tips voor je December Marketing

Met de decemberdrukte voor de deur hebben we het allemaal... druk. Online winkelen bespaart tijd en is gemakkelijk. Dat weten je klanten natuurlijk ook. De verwachte omzet via online verkoop vertoont ook dit jaar weer een groei. Haal er voor je webwinkel het beste uit!

Met de decemberdrukte voor de deur hebben we het allemaal... druk. Online winkelen bespaart tijd en is gemakkelijk. Dat weten je klanten natuurlijk ook. De verwachte omzet via online verkoop vertoont ook dit jaar weer een groei. Haal er voor je webwinkel het beste uit!

Hier vind je een paar goede marketing ideeën voor de Decembermaand. Met de groeten van Sint en Piet, en hun collega, de Kerstman..

  • Bied terugkeer korting: Gebruik de grotere toestroom van bezoekers aan je website en bied klanten een reden om nog eens terug te komen. Zo heb je later in het jaar ook nog profijt van deze drukke periode. Stuur bijvoorbeeld een tijdje na de aankoop mails met kadobonnen of kortingscodes.
  • Make It Viral: Gebruik juist deze periode om promoties te draaien waarin je klanten een ander op jouw webwinkel kunnen wijzen. Voeg een link toe aan je emails en op bepaalde pagina’s van je webwinkel. Zorg bijvoorbeeld dat klanten via een formuliertje op je website je aanbieding of kortingsacties kunnen laten mailen naar vrienden en kennissen.
  • Loss Leaders: Dit is een klassieker. En het werkt online extra goed. Het idee is dat je een product zo goedkoop maakt dat je er geen winst of zelfs ietsje verlies op maakt. Maar de meeste klanten kopen er dan nog wel iets bij, vooral als er dan geen extra verzendkosten bijkomen. En het is goed voor de naamsbekendheid van je webwinkel. Hier kun je de ShopFactory kruispromotie tool voor gebruiken, dan heb je dit in een handomdraai voor elkaar.
  • Gratis Kado bij een minimum bestedingsbedrag: Geef iets kado zodra een klant voor een bepaald bedrag koopt in je webshop. Een goede manier om het bedrag dat moet worden uitgegeven te bepalen is om het bedrag dat klanten gemiddeld bij je uitgeven met een klein bedrag te verhogen. Als het kado dat je weg geeft die extra uitgave de moeite waard maakt, heb je extra kans op succes.
  • Promoot je aanbieding: Heb je een echt leuke aanbieding? Plaats deze dan op forums of andere websites waar aanbiedingen worden verzameld voor koopjesjagers. Heel veel grote merken doen dit het hele jaar door, niet alleen tijdens de feestdagen.
  • Blue Light Specials: Zou het niet handig zijn als aanbiedingen in je webwinkel elkaar regelmatig afwisselen? Zodat je klanten een extra reden hebben om elke dag weer even naar je webwinkel te komen? ShopFactory biedt je de handige Blue Light Special waarmee je heel makkelijk kunt afwisselen tussen aanbiedingen op je site. Je kunt invoeren welke aanbiedingen je wilt laten lopen over een bepaalde periode, en de tool zorgt dan dat hier een mooie afwisseling in zit. Zoiets als de shuffle toets op je muziekinstallatie. Het kan over de dag verspreid rouleren, of je kunt elke dag een andere aanbieding centraal laten zetten.
  • Verstuur 2 herinneringsmailtjes voor elke actie: Zorg dat je aanbieding door je klanten wordt opgemerkt. Juist rond Sinterklaas en rond de Kerstdagen zijn er stapels mails met aanbiedingen. Begin dus nu al met de mails voor Sinterklaas, en vlak na het vertrek van Sint naar Spanje met de promotie voor de Kerstaanbiedingen. Stuur dan snel hierna, of zodra de korting begint, een tweede mailtje..
  • Tegoed in plaats van korting: Geef niet de hele boerderij kado. Onzinnige kortingen zijn niet nodig op je kwaliteitsproducten om de aandacht te trekken. Geef bijvoorbeeld een tegoed voor aankopen in je webwinkel kado. Zo weet de klant dat als hij of zij terugkomt in je winkel, daar bij een volgende aankoop een leuke korting bijhoort. Geef bijvoorbeeld geen € 25 korting tijdens de feestdagen maar een tegoed van € 50 voor een later tijdstip in je winkel. Dit kost eigenlijk minder maar vinden je klanten vaak veel leuker.
  • Verdeel en beheers: Grote kortingsacties van 1 dag zijn leuk voor iedereen, behalve voor de persoon of personen die het allemaal moeten inpakken en versturen. Om hysterische toestanden te vermijden kun je zo’n sensationele kortingsactie beter verdelen over een aantal dagen. Een extra pluspunt is dat dit ook nog kan zorgen dat je net wat meer verkoopt, omdat je aanbiedingen dan net wat meer tijd krijgen om te worden opgemerkt in media als Twitter en Facebook.
  • Gebruik je Productbundels: Een goede productbundel is meer waard dan zijn losse produkten. Het heeft meerwaarde doordat je voor de klant een combinatie maakt die winkeltijd bespaart. Je hebt al artikelen gekozen die bij elkaar passen, de klant hoeft niet te zoeken, niet te vergelijken in de kruispromoties. Het werk is al gedaan om het perfecte kado te creëren. Als webwinkelier hoef je alleen maar een “Productbundel” aan te maken en het te promoten.


Heb je een mooie aanbiedingsactie lopen in je webwinkel? Promoot je actie dan op elke pagina van je website. Maak een mooie banner en plaats die overal op je site, zodat al je bezoekers meteen weten dat er een leuke actie loopt. Gebruik de “HTML toevoegen” functie in ShopFactory Centrale, zodat de banner in je hele webwinkel terugkomt.

Houd altijd in de gaten of je leuke ideeën ziet voor acties en aanbiedingen. Wees creatief met promotie.

ShopFactory wenst je een goede Decemberverkoop toe voor Sinterklaas en de Kerstdagen.