Klantvertrouwen: de basis van je webwinkel

Voor een klant is het belangrijk te weten dat je als webwinkelier goed omgaat met zijn of haar persoonlijke gegevens. Succes draait voor een groot deel om vertrouwen en dus om betrouwbaarheid. 6 manieren om een betrouwbare uitstraling op te bouwen en je klanten te laten weten dat ze in een veilige webwinkelomgeving zijn beland.

Voor een klant is het belangrijk te weten dat je als webwinkelier goed omgaat met zijn of haar persoonlijke gegevens.

Succes draait voor een groot deel om vertrouwen en dus om betrouwbaarheid.

Die betrouwbaarheid moet je webwinkel dus uitstralen. Hier zijn 6 manieren om een betrouwbare uitstraling op te bouwen en je klanten te laten weten dat ze in een veilige webwinkelomgeving zijn beland. Zorg dat mensen bij je durven te kopen.

1. Toon je Beveligingscertificaten
Met ShopFactory heb je alle belangrijke beveiligingsopties al in huis, zoals bijvoorbeeld versleuteling van klantgegevens met SSL. Toon dus je bijbehorende Trust logo in je website header als dat enigszins mogelijk is. Ook het Santu / GlobeCharge logo kun je tonen, ook dit logo is voor klanten een teken dat je webwinkel goed beveiligd is. Handig feitje is dat klanten zelfs als ze in hun winkelwagentje zijn, nog kunnen klikken op het Trust logo en zo je certificaat kunnen bekijken.

2. Word een betrouwbaar merk
Je bedrijf een bekende naam maken is het echte doel van alle marketing: mensen voelen zich veiliger als ze iets kopen bij een bedrijf waar ze van gehoord hebben. Online komt daar nog bij dat klanten hun bankgegevens of credit card informatie uit handen geven, dus om een verkoop te laten slagen is betrouwbaarheid essentieel. Zorg dus dat zaken als klantenservice, de behandeling van het ruilen van artikelen, reclame, allemaal gericht zijn op een goede reputatie voor je bedrijf.

3. Geef garantie
Garantie geeft een klant de zekerheid echt te krijgen wat hij of zij koopt. Mocht er iets niet werken dan komt het aanschafbedrag terug of wordt er iets geregeld. Je kunt je klant ook extra garantie bieden om positief op te vallen. Toon het allebei op je website. Ook dit wekt terecht extra vertrouwen.

4. Zet je Retourbeleid op je site
In Online verkoop wordt relatief veel geruild: klanten zien bij het arriveren van hun pakket immers pas echt wat ze hebben gekocht. Zorg daarom dat je klanten gemakkelijk kunnen vinden hoe ruilen werkt in jouw webwinkel.

5. Accepteer verschillende Betaalmethoden
Iedereen heeft zo zijn favoriete manier of manieren van betalen. Een slimme webwinkelier zorgt dat er zoveel mogelijkheden zijn, zodat mensen die de keuze laten afhangen van hoe ze kunnen betalen, altijd bij hun webwinkel terecht kunnen. Ook geef je zo de boodschap af dat je het je klanten gemakkelijk wilt maken. Geef zoveel mogelijk methoden het groene licht die je zelf veilig en geschikt acht: bijvoorbeeld verschillende soorten credit cards, eventueel iDEAL (heel populair) en bijvoorbeeld PayPal, maar ook de gewone bankoverboeking. In het ShopFactory systeem kun je de betaalmethoden die je accepteert in de display plaatsen in de header van je site. Zo zien klanten snel hoe ze kunnen betalen en weten ze waar ze aan toe zijn: bezoekers zullen nu eerder gaan kijken of je webwinkel iets van hun gading heeft.

6. Een professionele uitstraling door een professioneel uitziende webwinkel
Bezoekers van online winkels neigen ernaar om de professionaliteit van een webwinkel af te lezen aan de professionaliteit van de website. Als die er goed uit ziet, komt je bedrijf ook goed over. Zo’n indruk ontstaat eigenlijk al in de eerste 10 seconden, dus zorg dat je Homepage er mooi en verzorgd uitziet. Met ShopFactory lukt dat eigenlijk altijd, omdat er zoveel mogelijkheden zijn en er uit zoveel mooie website thema’s te kiezen is: de een nog mooier en professioneler dan de andere, er zit altijd wel iets bij dat de sfeer en de uitstraling heeft die jij zoekt. Je kunt ze zo gebruiken, of er naar wens nog grote of kleine zaken aan veranderen. Gebruik de gratis ShopFactory thema’s (zo of naar wens veranderd) of kijk hier bijvoorbeeld eens online voor een aantal customized en pre-set thema’s online.