Hoe vinden je klanten je? Of: hoe diversifeer je je Traffic Sources

Google bepaalt met hun telkens veranderende keuzes van maatstaven voor volgorde, de interface en de plaatsing van Google ads veel voor jou als webwinkelier. Soms leveren veranderingen die Google doorvoert je webwinkel veel voordeel op en krijg je ineens meer bezoekers.

Google bepaalt met hun telkens veranderende keuzes van maatstaven voor volgorde, de interface en de plaatsing van Google ads veel voor jou als webwinkelier.

Soms leveren veranderingen die Google doorvoert je webwinkel veel voordeel op en krijg je ineens meer bezoekers. Soms echter zorgen veranderingen voor een kleine ramp. Door de jaren heen maakt iedere webwinkelier beide ontwikkelingen wel eens mee.

Veel webwinkels zijn in grote mate afhankelijk van Google voor hun bezoekersaantallen. Sommige webwinkels rapporteren zelfs dat meer dan 80 procent van hun omzet via de Google zoekresultaten loopt.

Maar als eigenaar van een webwinkel is het belangrijk dat je diversiteit houdt in de bronnen van de stroom van je bezoekers. Google ontwikkelt zich immers steeds en juist door ook andere bronnen aan te boren maak je je webwinkel minder afhankelijk. Plus: zo ontdek je misschien heel nieuwe manieren om klanten te werven, en dus extra omzet.

Alternatieve Traffic Strategieën

Google kan bogen op een globaal marktaandeel van ongeveer 85 procent als het gaat om zoekmachineverkeer. Yahoo! en Bing hebben een aandeel van respectievelijk 7 en 4 procent. Op smartphones en tablets beslaat het aandeel van Google zelfs meer dan 90 procent.

In eerste instantie lijkt Google dus met stip de beste bron van bezoekers voor je website.

Toch zijn hier 12 alternatieven voor traffic en omzet om de onafhankelijkheid van je webwinkel te versterken.

1. Directe traffic
Moedig vaste klanten aan door gerichte email promoties, blogs, wekelijkse of dagelijkse speciale aanbiedingen, nieuwe producten en loyalty programs met een opbouwsysteem voor korting. Terugkerende klanten horen meer in je webwinkel uit te geven dan niewe klanten. Investeer in manieren om deze vorm van directe traffic (de klant komt direct zonder tussenstap naar jouw webwinkel) aan te moedigen.

2. Mobiele sites
Als je een voor een mobiele verbinding geschikte webwinkel biedt (gratis onderdeel van ShopFactory 10!), heb je een enorm voordeel voor alle shoppers die vanaf hun smartphone online winkelen. Dit biedt je de kans om meer om te zetten dan concurrenten die geen convertible webshop hebben, in die andere webwinkels werkt de shop niet goed en toont hij niet mooi via tablet of smartphone, en bij jou wel. Neem dit extra voordeel en deze extra klanten dus mee. ShopFactory 10 geeft je - zonder dat je daar verder iets voor hoeft te doen! - een versie van je webwinkel geschikt voor mobiel gebruik. Je publiceert je webwinkel gewoon zoals je gewend bent. De bezoeker krijgt automatische de juiste versie te zien voor PC of voor mobiel. ShopFactory regelt het voor je, gratis ingebouwd in ShopFactory 10.

3. Mobiele advertenties
Dit is nu nog een vrij nieuwe ontwikkeling, waarbij verwacht wordt dat we de komende jaren een dramatische groei gaan zien. Banners en opt-in sms advertenties worden waarschijnlijk steeds populairder doordat verkopers investeren en innoveren, terwijl klanten er steeds meer gewend aan raken.

4. Mobiele apps
Mobiele shopping apps zullen we waarschijnlijk steeds meer gaan zien, de komende jaren. Het biedt extra voordelen. Je kunt jouw shopping app promoten in Android en Apple app stores.

5. Nieuwe manieren van adverteren
Dit is nog een echte groeimarkt. Bezoekers van je webwinkel worden nadat ze je website hebben verlaten nog verleid met advertenties op andere websites die ze bezoeken. Zo kun je hen aantrekkelijke aanbiedingen doen die zorgen dat ze terugkomen naar je webwinkel.

Ook dit kan de bekendheid van je bedrijfsnaam vergroten. Ook produktnamen krijgen op deze manier een bekende klank voor bezoekers van deze websites. Ook zij zullen zo eerder kopers worden. Zelfs als ze je advertentie niet bewust zouden opmerken, zullen ze je merknaam of produktnamen toch snel onthouden: dit is deels ook een onbewust proces. Weinig mensen letten op elke reclame die ze zien, horen of lezen, maar als een reclame vaak wordt herhaald - en herhaald, en herhaald - ken je een produkt op een gegeven moment toch.

Voor deze retargeting reclame methode zijn cookies noodzakelijk en andere tracking methodes, zodat jouw reclames getoond worden aan mensen die net jouw webwinkel bezocht hebben.

Het mooie aan de Retargeting Advertentie is dat je deze methode kunt gebruiken in combinatie met alle andere strategieën in dit artikel en het eigenlijk altijd werkt als een versterking van al je andere marketing activiteiten.

6. FaceBook Fans
Als je op Facebook in contact bent met fans van je webwinkel, genereer je zo heel veel extra traffic naar je webwinkel. En dat leidt weer naar extra omzet doordat deze klanten dan weer je leuke nieuwe aanbiedingen zien.

7. Twitter Trends
Twitter is voor veel webwinkeliers een mysterie. Juist daarom is het leuk om dit in te zetten, en het is een goede plek om met je klanten in gesprek te gaan. Je kunt snel laten weten dat er iets nieuws is, en je klanten kunnen ook vlot en snel laten weten wat ze van iets vinden of wat ze leuk zouden vinden. Ook is het een plek waar je een groep van je klanten bij elkaar hebt. Lees je even in voor je begint zodat je alle mogelijkheden vol benut. Vooral jongere shoppers - de groep van 18 tot en met 25 zijn hoog vertegenwoordigd hier - gebruiken veel eerder Twitter dan Facebook als ze online aan het rondspeuren zijn.

8. Pinterest promotie
Pinterest, ook heel populair onder jongere shoppers, is een goede bron voor nieuwe klanten die je kunnen ontdekken. Hier is veel innovatie te vinden. Doe mee en zie hoe je Pinterest kunt gebruiken om bezoekers en klanten te werven.

9. Affiliate referrals
Affiliate netwerken hebben misschien een flinke klap gekregen door de recente Google Penguin update. Maar er zijn zeker zinnige alternatieven om je content en produkten in affiliate networks te promoten.

10. Plaats Banners op speciale gerichte niche sites
Welk produkt of welke dienst je ook levert, er is altijd wel een netwerk van gerichte media websites binnen de industrie waarin je actief bent. Zorg dat je daar terug te vinden bent, bijvoorbeeld door banners of content advertenties bij relevante nieuwsartikelen of discussie fora. Hier heb je ook het voordeel dat je niet met keywords aan de slag hoeft: je weet immers al zeker dat je klanten deze websites bezoeken. Zorg dat je aanwezig bent!

11. Laat je vergelijken: Vergelijkingssites
Voor sommige produkten zijn vergelijkingssites echt een must. Als veel potentiële klanten naar een vergelijkingssite gaan voor ze tot een aankoop overgaan wil je daar aanwezig zijn en er positief uitspringen. Maar let goed op voor je hierin investeert: in sommige produktgebieden komen de heel grote marktsites zoals Bol, Amazon of Marktplaats, altijd het hoogste uit en dan zie je ondanks je moeite de topplaatsen altijd al bezet. In dat geval kun je je dan beter op de andere strategieën richten.

12. Advertenties op Marktsites
Verkoop je niet zelf direct op bijvoorbeeld Amazon of Marktplaats, en heb je er ruimte voor in je reclame budget, plaats hier dan eens een Produktadvertentie. Dit werkt vaak prima. Je klanten bezoeken deze sites en zo bereik je hen heel direct. Dit soort sites hebben vaak veel en interessante reclamemogelijkheden. Hier kun je vaak klanten je webwinkel laten ontdekken die echt actief op zoek zijn naar je produkten, dus het kan een ideale reclameplek zijn.

Conclusie

Dit is een greep uit de vele mogelijkheden om meer bronnen aan te boren waar je klanten je kunnen vinden, ook mensen die niet winkelen via zoekmachines. Google heeft een groot effect op je traffic maar door deze extra manieren van klantenwerving is je webwinkel onafhankelijker en daarmee meer bestand tegen plotselinge veranderingen. En je vindt altijd weer interessante nieuwe ingangen naar jouw webwinkel, ook door de verschillende methoden te combineren. Zorg dat er vele wegen leiden naar je webwinkel.