Omzet genereren, ook na de Feestdagen: Tips & Tricks

Voor veel webwinkeliers is het begin van het jaar spreekwoordelijk rustig. Klanten zijn vaak hun Kerstaankopen nog aan het afbetalen en die mensen die nu wel online kopen zijn in deze periode meestal vooral het internet aan het afstruinen op zoek naar koopjes.

Voor veel webwinkeliers is het begin van het jaar spreekwoordelijk rustig. Klanten zijn vaak hun Kerstaankopen nog aan het afbetalen en die mensen die nu wel online kopen zijn in deze periode meestal vooral het internet aan het afstruinen op zoek naar koopjes.

Maar er zijn zeker nog goede manieren te vinden om je webwinkel ook in een rustige maand goed te laten presteren. Hier zijn wat mogelijkheden ter inspiratie!

Top 7 Omzet boosters voor het begin van het jaar

Leg de nadruk op de accessoires
Zet in het begin van het jaar je uitverkoop spotlight fel en duidelijk op de kleinere zaken in je webwinkel. Bijvoorbeeld, een website die alles voor gamen aanbiedt, kan nu het beste inzetten op extra controllers, hoezen en doosjes voor opslag en op games. Een kledingwinkel zou nu bijvoorbeeld riemen, mutsen en t-shirts in de aanbieding kunnen doen. Voor een webwinkel die tablets verkoopt is het nu een goed moment om aanbiedingen te hebben lopen voor hoesjes en andere bescherming van het toestel. Kies voor betaalbaar en geef daar korting op.

Bied Gratis verzending aan
Mensen jagen nu zoals gezegd vooral op koopjes. Met de verzendkosten gratis hebben ze bij jouw webwinkel al meteen een koopje te pakken. Gratis verzending is altijd heel motiverend.

Bied korting aan bij grotere hoeveelheden
Als je producten he je klanten in grotere hoeveelheden kunnen aanschaffen, bied dan (eventueel bij extra aankopen nog verder oplopende) kortingen aan als ze meer kopen. Hierdoor inspireer je klanten om vooruit te denken: bijvoorbeeld een voorraad aanleggen voor zichzelf of om je producten kado te geven.

Bied korting aan voor het aanleggen van een voorraad
Ook deze verkoopstrategie heeft te maken met een voorraad aanleggen. Ontwikkel een promotie met “Koop nu vast voor volgend jaar Kerst (of Oud en Nieuw, of iets anders)” om je klanten te bereiken. Het kan bijvoorbeeld slim zijn om kaarsen of kerstkaarten vooruit te kopen. Als je een goede korting biedt, kan dit voor je klant heel aantrekkelijk zijn.

Verkoop producten gegroepeerd
Om je voorraad echt op te ruimen maak je pakketten van producten die je langzamerhand wel weg wilt hebben in combinatie met de hierboven genoemde accessoires: tegen een heel aantrekkelijke prijs, zodat je je inventaris kunt opschonen.

Verkoop op eBay
Je betaalt wel een bedrag aan kosten op eBay, maar daar staat tegenover dat miljoenen klanten aan het begin van het jaar op eBay de speciale eBay tegoedbonnen die ze hebben gekregen komen verzilveren. Denk er hierbij ook weer aan om je te richten op de accessoires. Ook hier komen de klanten weer op koopjesjacht. Een behoorlijk percentage van deze klanten gaat altijd naar eBay en kijkt nergens anders, en gebruikt zelfs de zoekmachines niet bij hun aankopen. Dus het kan een heel goed idee zijn om mee te doen en je producten op eBay te plaatsen. ShopFactory heeft een speciale eBay Export Tool waarmee je razendsnel je producten op eBay kunt zetten. Extra voordeel is dat je bedrijf extra zichtbaar is. Bij het versturen van de producten aan je eBay klanten kun je folders of ander promotiemateriaal toevoegen (zelfs op de pakbon kun je een reclame of aanbieding plaatsen). Hierdoor heb je er misschien gelijk nieuwe bezoekers aan je webwinkel bij (en nieuwe klanten in de toekomst).

Bied een Gratis Kado aan bij een aankoop
Altijd leuk, en extra leuk als je een accessoire aanbiedt dat past bij de aankoop. Een echte deal maker. Onthoud: het woord Gratis is altijd aanlokkelijk.

Het belang van een duidelijk Retourbeleid
Nog een belangrijk algemeen punt is een transparant en duidelijk Retourbeleid. Zet dit goed te vinden en heel duidelijk op je website. Geef helder en duidelijk je regels aan voor het ruilen of terugsturen van goederen. Niet alleen is dat wettelijk verplicht, maar het wekt ook vertrouwen. Denk er bij het opstellen van je regels aan dat je moet voldoen aan de wet. Als je daarvan afwijkt heeft dat geen enkel nut: de klant kan zich gewoon op de wet beroepen, onafhankelijk van wat jij in je verkoop voorwaarden of retourbeleid hebt gezet. De wet prevaleert.

Ook in de Uitverkoop kopen klanten eerder bij je als je het Retourbeleid van je webwinkel duidelijk op je website hebt gezet en als ze nog gewoon mogen ruilen of terugsturen. Als zaken die in de Uitverkoop gekocht zijn, niet geruild mogen worden, meldt dit dan eerlijk. Maar denk eraan: als iets niet mag worden geruild, verwacht de klant vaak ook een hoge korting (of andersom: als de korting hoog is, begrijpt de klant wel dat er niet geruild mag worden).

Het rustige begin van het jaar kun je ook goed gebruiken voor je aanwezigheid op de social media. Ook kun je zorgen dat meer mensen zich inschrijven op je nieuwsbrieven of mailings. Stuur ook een mailing naar klanten die een keer iets bij je kochten en vraag hen om reviews van je product of om feedback. Hiermee bouw je aan de klantenkring van je webwinkel. Ook wat anders eenmalige verkopen zouden zijn geweest, kunnen zo leiden tot extra klandizie in de rest van 2014.