4 Goede Gewoonten bij het schrijven van je Web Content

Sinds Google in februari 2012 met Panda een grote update kreeg, zijn veel webwinkeliers druk bezig met het schrijven van goede content om te voorkomen dat Google hun webwinkel negeert of zelfs om de schade te beperken. Ook jij hebt er baat bij dat je content zo goed mogelijk is, en je wilt goede gewoonten ontwikkelen.

Sinds Google in februari 2012 met Panda een grote update kreeg, zijn veel webwinkeliers druk bezig met het schrijven van goede content om te voorkomen dat Google hun webwinkel negeert of zelfs om de schade te beperken.

Ook jij hebt er baat bij dat je content zo goed mogelijk is, en je wilt goede gewoonten ontwikkelen. Hier zijn 4 goede gewoonten die je kunnen helpen om goed en efficiënt te werken.

Goede Gewoonte Nummer 1: Schrijf Kwaliteit

Als web content schrijver kom je niet meer weg met grote lappen slechte tekst. Nee, alles wat je schrijft moet relevant zijn, als het even kan interessant zijn, en echt gaan over de diensten of producten die je webwinkel aanbiedt.
Een 2x zo lange tekst kost 2x zoveel tijd. Een 2x zo goede tekst misschien nog wel meer. Tijd is geld, maar een goede tekst levert je zowel van de zoekmachines als van je klanten zoveel extra op. Investeer die extra tijd en maak de teksten van je webshop supergoed.
In het oude zoekmachine tijdperk kwam je nog weg met slechte tekst als het maar veel was. Nu niet meer. Sterker nog, 1 slechte pagina kan de rest van je pagina’s ook slechtere resultaten bezorgen. Zorg dus dat je webteksten over de hele linie goed zijn en scoor met de beste web content die je maar kunt maken.
Wen je aan om de tijd te nemen om je klanten goed voor te lichten over je producten en maak je uitleg en toelichting waar mogelijk interessant en relevant.
Hoe relevanter hoe beter!

Goede Gewoonte Nummer 2: Schrijf voor je Klant, niet voor de Zoekmachines

De juiste combinatie van sleutelwoorden en zoektermen was vroeger oppermachtig. Zo kreeg je de traffic naar je webwinkel van Google, Bing, en Yahoo! Je zoekt zoekwoorden waar mensen veel op zoeken en die je webwinkel doen opvallen. Vervolgens maak je webpagina’s die deze woorden optimaal inzetten.
Dat is nog steeds iets dat je moet doen als je web content schrijft. Maar: op een andere manier.
Hoe? Meer gericht op de bezoeker. Schrijf pagina’s die:

* origineel, interessant en nuttig zijn
* veel worden gelezen en zo worden opgepikt door social media

Sociale signalen spelen een steeds grotere rol voor zoekmachines. Veel bezoekers, en gedeeld worden op social media platformen als Facebook en Twitter, zorgen voor een betere score in de zoekmachines.
Door te schrijven voor je bezoekers zorg je vanzelf dat het interessant wordt en dus hoog scoort.
Hoe leuker hoe beter!

Goede Gewoonte Nummer 3: Anders en meer dan de rest

Het lijkt slim om snel even te zoeken naar wat anderen over je product of dienst schrijven en dat dan even in de mix te gooien zodat je iets soortgelijks krijgt. Rondkijken welke informatie anderen relevant vinden is ook wel een goed idee. Maar voor de zoekmachines is er een groot verschil in hoe je wat je vindt vervolgens gebruikt:

Een lage waarde voor de zoekmachines
Schrijven wat de anderen schreven. Je pakt dezelfde teksten en herschrijft het in je eigen woorden. Of je kopieert wat de anderen hebben, bijvoorbeeld door de informatie van de fabrikant letterlijk over te nemen.

Een hoge waarde voor de zoekmachines
Meer of anders schrijven dan wat de anderen schreven. Je bekijkt de teksten ook maar gebruikt ze als basis om meer informatie of andere invalshoeken toe te voegen. Vertel iets wat met je product te maken heeft. Vertel waar het gemaakt wordt. Interview een klant of iemand die bekend staat in je verkoopgebied. Wees onderhoudend en wees origineel.
Hoe unieker hoe beter!


Goede Gewoonte Nummer 4: Werk met beeld

Alleen maar tekst lijkt eenvoudiger, sneller en goedkoper. Maar er kan zoveel meer, met misschien zelfs weinig extra moeite. Voeg een relevante foto, (instructie)video, afbeeldingen of een slide show toe. Als deze relevant is en echt iets toevoegt aan de pagina, krijg je een kwaliteitspagina die je score zal verhogen. Het effect is altijd positief.
Zo maak je het voor bezoekers leuker in je webwinkel. En het resultaat is dat je waarschijnlijk hoger scoort in de zoekmachine resultaten en meer kans maakt dat mensen je webwinkel oppikken in de social media.
Hoe beeldender hoe beter!