Design de Mooiste en Prettigste Webwinkel: Design Tips

Hoe mooi je webwinkel ook is, als hij niet goed werkt, heb je daar niets aan. Er zijn mensen (zelfs professionele webdevelopers) die denken dat hoe meer toeters en bellen een website heeft, hoe meer klanten deze site aantrekt, maar dat is niet waar. Een overdaad aan beeld, geluid en signalen doet niets positiefs. Het leidt alleen maar af.

Hoe mooi je webwinkel ook is, als hij niet goed werkt, heb je daar niets aan. Er zijn mensen (zelfs professionele webdevelopers) die denken dat hoe meer toeters en bellen een website heeft, hoe meer klanten deze site aantrekt, maar dat is niet waar. Een overdaad aan beeld, geluid en signalen doet niets positiefs. Het leidt alleen maar af.

Hier zijn 5 belangrijke tips voor de mooiste en prettigste webwinkel:


Spaarzaam met Splash

Splash pagina’s zijn op sommige websites het eerste dat je ziet.

Dit soort pagina’s hebben als vermaak voor de bezoeker ingewikkelde ontwerpen met grappige plaatjes, fantastische foto’s, teksten als “welkom, klik hier om de website te bezoeken” en andere opvallende visuele elementen. Het is technisch vernuft zonder functie.

Gewoon je homepage meteen tonen zonder onnodige splash page werkt veel beter. De klant ziet meteen waar hij of zij is en dat heeft een duidelijk en overzichtelijk effect.

Ook voor de zoekmachines zijn splash pagina’s een obstakel. Juist de directe link tussen je home page en de rest van je webwinkel vormt een onderdeel van het sorteren voor zoekmachines.

Niet te veel banners

Banners vind je meestal bovenaan webpagina’s waar ze een product adverteren (niet altijd gelinkt aan de website zelf).

De meeste mensen hebben zichzelf er al lang in getraind om banner advertenties te negeren. Het is dus eigenlijk zonde van de ruimte op je webpagina. Beter is het om deze ruimte te gebruiken om producten aan te bieden die wel direct met je webwinkel te maken hebben, of om belangrijke informatie te geven aan je klanten. Dit heeft ook nog het voordeel dat je in zoekmachines dan hoger gewaardeerd wordt.

Simpel wint

De allerbeste website navigatie? Een navigatie die een klein kind nog zou kunnen begrijpen. Geen fancy flash menu’s of overdreven gelaagde drop down balken. Dat maakt het maar nodeloos ingewikkeld.

Als bezoekers niet goed uit de voeten kunnen in je webwinkel en niet redelijk snel de afdelingen of producten kunnen vinden die ze zoeken, zijn ze zo weer weg. Zorg daarom ook altijd dat je webwinkel een sitemap waarop bezoekers snel kunnen zien hoe je webwinkel in elkaar zit. Zo vinden ze snel wat ze zoeken. En ervaren ze je webwinkel als een prettige webwinkel.

Laat je bezoekers weten waar ze zijn

Je wil dat je bezoekers een idee hebben waar ze zijn binnen de opzet van je webwinkel. Zo kunnen ze wanneer ze maar willen weer een afdeling hoger gaan, terug naar een eerder gezien product, naar de home page of een heel nieuwe afdeling bekijken. Hiervoor heb je de “breadcrumbs” tot je beschikking.

Door elke afdeling en pagina een duidelijke eigen naam te geven die zichtbaar is bovenaan de pagina, geef je bezoekers de mogelijkheid om altijd makkelijk te navigeren. Zo zijn de afdelingen, subafdelingen ook voor je klanten al snel bekend terrein.

Houd het overzichtelijk. Zorg voor duidelijkheid. Dat houd je klanten tevreden en in je winkel.

Spaarzaam met audio en video pop-ups

Het lievelingslied van de een kan de grootste irritatie zijn van de ander. Muziek is eigenlijk zelden een goed idee in een webwinkel. Als je het toch wilt doen, houd het dan neutraal of zorg dat je de doelgroep goed genoeg kent (als je muziek verkoopt bijvoorbeeld). En ook dan geldt, dat het waarschijnlijk beter werkt als je even kort ergens muziek hoort dan wanneer constant hetzelfde deuntje overal de bezoeker blijft achtervolgen. Zelfs als dit de bezoeker niet irriteert, kan het hem of haar nog steeds afleiden van de producten die je verkoopt.

Ook filmpjes werken eerder afleiding en vaak zelfs irritatie in de hand. Grappige poppetjes die zwaaien, lange filmpjes met verhalen over het product. Doe dit niet om maar iets extra’s te laten zien aan de klant, maar gebruik dit soort media alleen als het echt goed bij het product past of de klant echt iets extra’s biedt. Ga alleen voor meerwaarde. Leid de klant niet af. Houd het filmpje kort en laat zwaaiende poppetjes maar beter helemaal achterwege. Laat je klant rustig winkelen. Dat is wel zo prettig. Tot ziens!