Leer je e-commerce klanten kennen

Of je nu bezig bent met een nieuwe webwinkel opstarten, nieuwe productlijnen opzetten of een geheel nieuw e-commerce bedrijf opzetten: ken je klanten! Bepaal zo goed mogelijk uit welke mensen je doelgroep bestaat en zoek uit hoe je hen kunt bereiken.

Leer je e-commerce klanten kennen



Of je nu bezig bent met een nieuwe webwinkel opstarten, nieuwe productlijnen opzetten of een geheel nieuw e-commerce bedrijf opzetten: ken je klanten! Bepaal zo goed mogelijk uit welke mensen je doelgroep bestaat en zoek uit hoe je hen kunt bereiken.

Onderstaand vragenlijstje van 7 punten brengt je op weg:

1. Waarom kopen klanten bij jou en niet bij je concurrent(en)?
2. Hoe vaak winkelen zij met als doel de producten of diensten die jij verkoopt?
3. Kopen ze liever online of liever in een winkelstraat?
4. Hoe prijs tolerant zijn ze?
5. Worden ze beïnvloed door modes, prijzen en gratis verzending?
6. Winkelen ze via zoekmachines, vergelijkingssites of social media?
7. Zijn de producten die je verkoopt behoeften of wensen?

De antwoorden op dit soort vragen geven richting aan je zoektocht naar de marketing en sales strategie die goed bij je webwinkel past.

Je Doelgroep, Je Targeting

Een goede start is vaststellen hoe groot de totale markt is voor de producten die je verkoopt. Juist als je eerst naar de gehele markt voor je product kijkt, kun je bekijken waaruit je doelgroep bestaat. Zo kun je je klanten leren kennen.

De volgende stap is segmentatie van die markt. Door de markt op te delen in groepjes op basis van leeftijd, inkomen, geslacht, locatie of welke eigenschap dan ook, bouw je een beeld op van je klant. Verkoop je bijvoorbeeld make-up voor tieners, of juist voor 20+-ers of juist voor 50-ers dan heb je telkens een groep met heel andere wensen, koopgewoonten en productvoorkeuren en dus ook met heel andere marketing om effectief te zijn. Marketing sluit ideaal gezien aan op de beleving van de klant.

Als je product maar in 1 variant komt, met 1 verpakking en 1 reclame methode, kan het moeilijk zijn om meerdere groepen te bereiken. Het risico ontstaat ook dat het te saai en eenduidig wordt om vooral maar iedereen te bereiken. Het doel van marktsegmentatie is om in grove lijnen tot een indeling in groepen te komen zodat je vervolgens wat gerichter kunt werken. Je wilt een effectieve marketing en product plaatsing. Doordat elke groep bepaalde overeenkomsten heeft in hun wensen, voorkeuren en verwachtingen, kun je nu je product veel sterker neerzetten. In het eerder genoemde voorbeeld van de make-up kan er dan gewerkt worden met lijnen die aansluiten op wat deze vrouwen van hun make-up verwachten en ook de marketing kan dit volgen en de focus op bijvoorbeeld trendy of juist luxe plaatsen. De koopgewoonten binnen zo’n groep zullen overeenkomsten hebben. Simpel is dit nog steeds niet. Maar op het internet kun je hier best veel gratis tips over vinden.

Je kunt ook kijken bij webwinkels met soortgelijke producten verkopen en een analyse maken van hun klantenbestand. Kijk eens wie er bij deze winkels kopen (bijvoorbeeld in de bezoekersinformatie in de website grafieken of in de berichtjes op hun blog). Hoe vinden hun klanten de website? Via zoekmachines? Of via directe reclamecampagnes? Kijk rond en doe zo ideëen op.

Heb je eenmaal je doelgroep vastgesteld met marktsegmentatie, kies dan welke doelmarkten voor jou het aantrekkelijkst zijn. Waar verwacht je het meeste van? Welke groep koopt jouw product nu juist in plaats van dat van je concurrent? Zorg dat je weet waar je goed in bent, wat je extra te bieden hebt. Weet wat je klanten zoeken, hoe ze het liefst winkelen, welke prijs ze aantrekkelijk vinden, enzovoort. Breng die dingen in kaart die belangrijk zijn voor het succes van je webwinkel.

De doelmarkt van je webwinkel heeft invloed op alle aspecten van je shop: je producten, je website design en je reclame strategie. Je kunt er zelfs voor kiezen om kleinere webwinkels (‘niche webshops’) te maken die zich heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Dit kun je ook binnen een grotere webwinkel bereiken met verschillende afdelingen..

Houd goed in de gaten hoe de markt zich ontwikkelt, zodat je marketing goed aan blijft sluiten op je doelgroepen. Verander als het nodig is je doelgroepen. Zorg dat je webwinkel bij de tijd blijft in alle opzichten.