SEO Tips - Hoe maak je een goede productpagina

Een van de meest kostbare fouten die een webwinkelier kan maken is op de productpagina’s. Deze pagina’s zijn niet alleen belangrijk in de ogen van je klanten maar ze ze kunnen je veel extra klanten vanuit zoekmachines opleveren als je ze op de juiste manier gebruikt. Online shoppers zijn wispelturig en zuinig. En ze zijn slimmer dan de gemiddelde rommelmarkt koopjesjager!

Een van de meest kostbare fouten die een webwinkelier kan maken is op de productpagina’s. Deze pagina’s zijn niet alleen belangrijk in de ogen van je klanten maar ze ze kunnen je veel extra klanten vanuit zoekmachines opleveren als je ze op de juiste manier gebruikt. Online shoppers zijn wispelturig en zuinig. En ze zijn slimmer dan de gemiddelde rommelmarkt koopjesjager!

ShopFactory beschikt over vele geoptimaliseerde Gedetailleerde weergavestijlen. Het enige wat je hoeft te doen is er een uitzoeken die het beste aan je behoeften voldoet en je content toevoegen.

Wat we echter door de jaren heen gemerkt hebben is dat veel webwinkeliers niet het optimale uit hun productpagina’s halen. Hieronder een aantal tips om goede productpagina’s te maken:

Gebruik unieke productnamen met beschrijvende woorden
Elk product is anders. Zelfs al is het maar een detail dat het uniek maakt. Door recente aanpassingen in zoekmachines is merkbeleving belangrijker geworden. Daarom is het belangrijk om in de naam van je product de merknaam van de levrancier, het modelnummer, maten en/of afmetingen of andere unieke kenmerken op te nemen.

Schrijf JE EIGEN product beschrijvingen
Het gebruiken van de productbeschrijvingen van je leverancier is een directe weg naar lage rankings in zoekmachines voor je producten en zelfs voor je hele site. Tegenwoordig MOET je zelf je beschrijvingen maken als je aan de top wil meedraaien.

En ja, dat is veel werk. Maar het betaalt zich terug. In alle testen en vergelijkingen die we gedaan hebben met sites van ShopFactory gebruikers is gebleken dat de sites die gebruik maken van volledig zelfstandig geschreven productbeschrijvingen een hoge positie in de zoekmachines behouden.

Hier hoort dan ook bij dat deze sites op de juiste manier gebruik maken van de product setup functies in ShopFactory:
Productnaam - Hierboven reeds besproken
Koptekst - Wordt ook wel Introductie genoemd - Een korte beschrijving van het product van maximaal 2 regels waarin de productnaam nog een keer genoemd wordt.
Beschrijving - Dit is de “Korte beschrijving”, waarin je enkele features en voordelen van je product noemt.
Langere beschrijving - Deze ShopFactory functie wordt vaak gemist of niet gebruikt door ShopFactory gebruikers. De langere beschrijving wordt gebruikt voor het geven van extra ondersteunende informatie over het product, inclusief bullet points, tabellen, etc.

Vergeet ook niet om de andere items in te vullen in de productwizard, zoals: Afbeeldingen, Afbeeldingsonderschrift en schermtips (Alt attributen), Bestelnummer, etc.

 

Gebruik Producteigenschappen - Merk/Fabrikant, Productcodes, etc.

Deze codes zijn belangrijk om in te vullen! Hierboven schreven we al dat elk product verschillend is. Maar zelfs als je productnamen relatief erg veel op elkaar lijken dan zorgt deze informatie ervoor dat zoekmachines je producten goed uit elkaar kunnen houden. Deze belangrijke productinformatie wordt ook opgenomen in de verborgen “micro data” die de zoekmachines lezen op je pagina’s.

**Verwijder duplicate content**

We kunnen dit niet vaak genoeg zeggen. Zorg ervoor dat je niet dezelfde teksten op meerdere pagina’s gebruikt. Ja, veel producten zijn gelijk aan elkaar en het is veel werk om voor al je producten individuele unieke teksten te schrijven zonder dat er dubbele teksten voorkomen in je site. Maar probeer dit toch zoveel mogelijk te voorkomen. Hoe de prestaties van je productpagina’s in de zoekmachines goed in de gaten en als een pagina ineens wegzakt in de ranking dan komt dit tegenwoordig meestal door duplicate content (er vanuit gaande dat je wel al een goede tekst voor je product geschreven hebt).