Wat is goed webdesign?

Er zijn een aantal belangrijke gebieden als het aankomt op een goed webdesign zoals: Afbeeldingen, pagina layout, gebruikte lettertypes en Basic areas which are important to understand in web design are in your graphics, page layouts, fonts en Corporate Branding.

Er zijn een aantal belangrijke gebieden als het aankomt op een goed webdesign zoals: Afbeeldingen, pagina layout, gebruikte lettertypes etc.

ShopFactory houdt hier rekening mee als er een website thema gebouwd wordt. Er wordt gebruik gemaakt van wetenschap en het begrijpen van mens versus internet bij alles dat wordt ontwikkeld.

Maar niet alleen het design van je website is van belang. Het toevoegen van goede content is minstens net zo belangrijk als de gezonde basis die ShopFactory al voor je heeft gemaakt.

Corporate Branding is een heel hoofdstuk op zich en is ook zeer belangrijk. Hier zullen we in één van onze volgende nieuwsbrieven dieper op in gaan. Maar even kort samengevat - het komt erop neer hoe je je bedrijf visueel in de markt zet, en hoe je zichtbaarheid creëert voor je producten en je bedrijf. Dit kan bestaan uit je bedrijfslogo, productstijlen en visuals (website design) waarmee je wilt dat mensen je bedrijf associëren.

Hieronder een aantal tips die van belang zijn als je een website aan het bouwen bent of individuele pagina’s aan het vullen bent:

Afbeeldingen
Het is belangrijk dat je afbeeldingen gebruikt die klein zijn of gecomprimeerd in KB’s zodat ze snel kunnen worden geladen door een webbrowser. Met de steeds toenemende snelheid van het internet neemt het aantal breedband internetters enorm toe. Maar toch is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je pagina zo wordt opgebouwd dat deze snel kan laden (ShopFactory helpt hierbij door pagina- en productafbeeldingen automatisch te optimaliseren). Heel veel afbeeldingen op een webpagina zorgen ervoor dat deze heel langzaam zal laden. Hou dit in gedachten: Grote afbeeldingen (in KB’s) zijn de belangrijkste oorzaak van het langzaam laden en daarmee de toegankelijkheid van een website.

Het is aan te raden om geen afbeeldingen te gebruiken die knipperen, bewegen of draaien. Als je ze toch wil gebruiken ga hier dan spaarzaam mee om. Vele studies hebben aangetoond dat deze afbeeldingen bezoekers irriteren en ze afleiden van het bestellen van je producten. En alhoewel je zelf misschien flashy bewegende afbeeldingen mooi vind, je bezoekers denken hier waarschijnlijk anders over. Zorg ervoor dat je bezoeker zijn aandacht richt op je product en de productgegevens en niet op een show van knipperende plaatjes.

Layout
Standard layouts zijn altijd beter. Een goed web design is simpel en eenvoudig te gebruiken/begrijpen. Een goede navigatie structuur en intuitieve webfuncties dragen ook aantoobaar bij aan het succes van een website. Daarom is het van belang om de pagina- en productstijlen in ShopFactory te gebruiken voor het doel waarvoor ze ontworpen zijn, namelijk het op een optimale manier presenteren en verkopen van je producten.

Zorg er altijd voor dat je voldoende “witruimte” gebruikt omdat dit één van de belangrijkste elementen is bij de bouw van een goede webpagina. Het geeft de bezoekers van je site rust en een beter overzicht van je content en ze kunnen op die manier sneller focussen op andere teksten en afbeeldingen op je productpagina’s (LINK TO: live ARTICLE 3 in this month’s newsletter). Een overvolle en drukke pagina zorgt voor een verwarde bezoeker die de site snel zal verlaten.

Lettertypes
Het is belangrijk dat je de juiste lettertypes gebruikt in je website.

Standaard lettertypes zijn gemakkelijk te lezen en ze matchen bovendien met verschillende schermresoluties. Het gebruiken van “serif” lettertypes voor normale tekst kan ervoor zorgen dat kleinere tekst vervaagt op het scherm. Daarom is het aan te raden om als je verschillende lettertypes wil gebruiken, “serif” te gebruiken voor kopteksten en “sans-serif” voor normale teksten. Probeer een maximum van twee verschillende lettertypes aan te houden voor je hele website. ShopFactory zorgt automatisch al voor vetgedrukte kopteksten waardoor je hier eigenlijk niet eens op hoeft te letten.