Sinterklaas en Kerst: ga ook optimaal de beste tijd van het jaar in

Sinterklaas en de Kerstman staan weer voor de deur...
Voor de meeste webwinkeliers is de decembermaand de beste en drukste tijd van het jaar. Orderaantallen kunnen records breken en het is altijd goed om hier van te voren op te plannen. Wees goed voorbereid en laat je webshop optimaal profiteren. Schenk bijvoorbeeld aandacht aan...

Sinterklaas en de Kerstman staan weer voor de deur...

Voor de meeste webwinkeliers is de decembermaand de beste en drukste tijd van het jaar. Orderaantallen kunnen records breken en het is altijd goed om hier van te voren op te plannen. Wees goed voorbereid en laat je webshop optimaal profiteren. Schenk bijvoorbeeld aandacht aan de keuze van die producten die je (extra) op voorraad gaat nemen. Vooruit plannen is nu belangrijk: hoe ga je je budget gebruiken om mogelijke bestsellers in te kopen? Er komen allerlei dingen op je af die je moet regelen. De meest vergeten zaken blijken echter factoren die niet direct met producten te maken hebben.

Ten eerste je website en check-out. Deze moet up to date zijn. Alle veiligheidspatches moeten zijn geïnstalleerd en je zult ook alle verbeteringen in de software willen kunnen gebruiken. De enige manier om up to date te blijven is door ervoor te zorgen dat je nu zorgt dat je versie 10 gebruikt. Klik hier om te upgraden als je nog geen versie 10 hebt. 

Personeel & Verpakkingen. Als je extra personeel nodig gaat hebben om je orders te kunnen verwerken moet je deze op tijd gaan inhuren. Verpakking materiaal - vergeet niet dat je ook hiervan voldoende voorraad moet inslaan, want je hebt niks aan honderden orders als je geen dozen en vulmiddel hebt om de orders mee in te pakken. Of geen plakband om de dozen mee dicht te plakken. Zorg ervoor dat je een backup-plan hebt voor zowel personeel als verpakkingen voor het geval je vastloopt.

Klantenservice is ook een grote factor die je verkoopresultaat kan beïnvloeden. Als het aantal orders oploopt, dan is het onvermijdelijk dat ook het aantal vragen en problemen gaat oplopen. Zorg daarom voor voldoende capaciteit om deze extra vragen en problemen aan te kunnen. Het is van vitaal belang voor je webwinkel dat juist in deze drukke periode je een uitstekende klantenservice biedt.

Dit is wel het absolute minimum van alles waaraan je moet denken in de feestmaand. Maar als je het echt goed wilt doen, zijn er nog een paar puntjes op de i...

Je moet weten wat de laatste verzenddatum is voor elke regio/land waar je je producten naar toestuurt. En je moet weten wanneer je moet overschakelen op een snellere verzendservice om ook die laatste paar dagen aan extra omzet mee te kunnen pakken. Bovenal moet je proberen om alles vanuit het perspectief van de klant te zien. En dat perspectief kan wel eens heel anders zijn dan gedurende de normale periodes van het jaar. Zelfs je klanten kunnen weleens heel anders zijn. Een groot deel van je klanten zullen niet uit je normale klantenbestand komen, omdat veel mensen nu ze kado’s zoeken in andere webwinkels terecht komen. Maar ook je bestaande klanten zullen je nu extra weten te vinden.

Nog een simpel feit waar je op moet letten: Tijdens de feestdagen periode is er één allesbepalende factor en dat is: orders moeten op tijd binnen zijn. Het is hierbij belangrijk dat de klant goed geïnformeerd wordt over wanneer de levering gaat plaatsvinden en dat de bestelling voor Sinterklaas of Kerst binnen is. Je klant op de hoogte houden van elke stap in het bestelproces is iets wat ShopFactory Total Care met Santu heel eenvoudig maakt! Je hoeft alleen maar je verzendgegevens in te voeren (of te uploaden) bij de verwerkte order en de email met de statuswijziging van de bestelling wordt automatisch verstuurd naar de koper!

Bespaar dus tijd op je communicatie naar je klanten - Lees meer over ShopFactory Total Care - Online Order Management