Is je shop in zicht?? 6 tips voor meer traffic naar je webwinkel

December, feestmaand. En voor je shop: SEO maand. Juist nu wil je in de zoekmachines je shop een hoge zichtbaarheid geven. Veel mensen speuren het internet af op zoek naar leuke kado’s. Dus zorg dat je webwinkel gevonden wordt.

December, feestmaand. En voor je shop: SEO maand. Juist nu wil je in de zoekmachines je shop een hoge zichtbaarheid geven. Veel mensen speuren het internet af op zoek naar leuke kado’s. Dus zorg dat je webwinkel gevonden wordt.

1. High-Quality Content = Vertrouwen
Website content moet zoekmachine vriendelijk en klantvriendelijk zijn. Een hoge ranking in de zoekmachines doet er toe, maar je wilt ook je klanten in je webwinkel interesseren. Het komt vaak voor dat een website wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines maar niet voor mensen of juist andersom. Geef jezelf overzicht. Zorg dat je je klanten kent, monitor hun interesses en gedrag en pas je content daar op aan. Google biedt tegenwoordig een aantal nieuwe tools aan voor verschillende taken, zoals Micro Data Validators. Merkt een webwinkelier bijvoorbeeld dat bezoekers die op zijn of haar homepage terechtkomen dan telkens de site weer verlaten zonder verder te klikken, dan is dat een duidelijk boodschap. Die homepage heeft betere content nodig van een hogere kwaliteit. Maar valt het juist op dat klanten een bepaalde pagina in een webwinkel als Bladwijzer hebben opgeslagen en later terugkeren op die pagina, dan is het ook duidelijk: die content is interessant. Daar kun je op verder bouwen.

High-Quality Content heeft meerdere kanten. Het betekent dat de content relevant is voor je publiek, kort en duidelijk, goed geschreven, informatief, geoptimaliseerd voor zoekmachines en geoptimaliseerd voor conversies.

2. Optimaliseer je Content voor de Conversie trechter
Hoewel de content die je schrijft gericht is op verkoop in je webwinkel, moet je altijd proberen rekening te houden met hoe een klant het bestelproces (want dat is in feite de Conversie trechter) doorloopt. Waar let je op?

Algemene product landingspagina’s die erop gericht zijn om klanten te trekken die nog in de eerste fase van het bestelproces zitten (oriëntatie fase) moeten gericht zijn op die oriëntatie. Ze moeten daarom een uitgebreide uitleg bevatten over het product, beschrijven wat het product doet, plus dingen als de algemene functies en de voordelen. In deze fase zijn de keywords die je het beste kunt gebruiken gericht op hoge zoekvolumes, brede zoektermen en niet-merkgerelateerde woorden.

Maar in een verdere fase in die Conversie trechter staan de zaken er weer heel anders voor. Nu hebben klanten een idee gekregen van relevante merken en prijzen. Veel mensen gaan nu aan de slag met Prijsvergelijkingswebsites. Nu moet je er juist voor zorgen dat je de merken en producten die je hebt sterk en elk apart aan de man en vrouw brengt: een eigen pagina voor een merk bijvoorbeeld. Het draait nu allemaal om de verschillen tussen de producten in je website.
Vlak voor een aanschaf, kijken de meeste klanten nog maar naar 1 of 2 verschillende merken en productnamen dus nu doet het er toe dat de merken die je website verkoopt sterk naar voren komen en gevonden worden. Dus je keywords moet je nu richten op aparte merken en producten en niet meer op de algemene zoekwoorden.

Als je dit allebei goed op orde hebt, is je webwinkel klaar voor het gehele aanschafproces dat nieuwe klanten in gaan als ze iets willen gaan kopen en hun eerste zoekwoord intikken.

3. Design Content voor Machines en Mensen
Interne links binnen je site, back-links (zorgen dat anderen naar je site linken), afbeeldingslinks, en sitemaps helpen allemaal op je ranking in de zoekmachines te verbeteren. Sommige SEO procedures helpen je klanten om beter te begrijpen wat je aanbiedt, zoals het gebruik van keywords in je tekstgedeelten, headers, subheaders, en de ankertekst (zichtbare, link titels waarop je kunt klikken). Een gouden regel is dat het gebruik van keywords beperkt moet blijven tot 4 procent ofwel 1 op de 25 woorden mag maximaal een keyword zijn.

Zoekmachines worden constant verbeterd, de techniek rondom de zoekmachines is altijd op zoek naar nog betere manieren om de waarde van een site in te schatten. Daarom worden allerlei waarden, zoals het design van een website en de verschillende media (bijvoorbeeld tekst, foto’s, film) die er te vinden zijn, telkens opnieuw gewogen en beoordeeld, in telkens een ander evenwicht. Voor een gloednieuwe site is een simpel design (vooral qua navigatie) een goed idee: de zoekmachine gaat de nieuwe website immers voor het eerst indexeren en hoe makkelijker het crawlen en indexeren gaat, hoe beter (en sneller) het resultaat voor je webwinkel uitvalt. Denk er ook aan dat een simpelere site het voordeel heeft dat, doordat je bezoekers minder hoeven te klikken om ergens te komen, er minder bezoekers vertrekken zonder iets te kopen. Dit soort vertrekcijfers nemen de zoekmachines mee, en hoe lager dit cijfer is voor je webwinkel, hoe beter je zoekmachine resultaat. De essentie van een webwinkel met een simpeler design is minder sub-afdelingen.
Maar denk aan punt 2 hierboven: aparte pagina’s voor merken en producten kunnen essentieel zijn. Overdrijf de eenvoud dus niet.

4. Mobieltjes in opmars: maak je webwinkel Responsive
Je webwinkel moet tegenwoordig geschikt zijn voor bezoekers die via hun smartphone internetten. Het is een groep bezoekers die enorm groeit. Maar ook voor de zoekmachines is dit een positieve factor. Zorg daarom dat je webwinkel meegaat in deze belangrijke nieuwe trend.

Als je webwinkel geschikt is voor smartphone gebruik krijg je bewezen meer bezoekers op je site. Gelukkig is ShopFactory 10 al met Responsive Design. En het gaat helemaal vanzelf. Publiceer je shop zoals je dat altijd doet. En ShopFactory 10 zorgt voor de upload van de mobiele versie van je site. Optimaal voor iedereen. Zo gemakkelijk is het met ShopFactory.

5. Trending on Twitter, “Fantastisch!” op Facebook?
Heb je content die je klanten inspireert om je website via Sociale Media met anderen te delen? Dit soort spontane reclame kan het verkeer in je webwinkel flink verhogen. Dus zorg voor goede content én zorg dat je klanten dit gemakkelijk kunnen bookmarken via sociale media, erover kunnen tweeten en het kunnen delen met hun Facebook vrienden.

Op je eigen Facebook en Twitter pagina’s kun je ook speciale pagina’s maken voor specifieke doelgroepen, als dit van toepassing is. Relevantie heeft namelijk altijd invloed op het succes van Sociale Media marketing. Splits je doelgroepen bijvoorbeeld op in bedrijven en particulieren, beroepsmatig geïnteresseerden en hobbyisten, ouderen en jongeren, gezinnen en alleenstaanden, en maak voor elk van hen eigen Twitter en Facebook pagina’s. Door extra toe te spitsen op hun interesses, kun je heel mooie pagina’s maken die hen aanspreken en je product tot zijn recht laten komen.

6. Onthoud altijd: SEO is onderdeel van een grotere Marketing Strategie
SEO helpt in je marketing. Zoekmachine optimalisatie, mits goed uitgevoerd, is een belangrijk hulpmiddel om meer bezoekers naar je webwinkel te halen. Maar het effect wordt pas echt spectaculair als je het combineert met andere online en offline marketing campagnes. Dus gebruik bijvoorbeeld je keywords in de banners die je op andere site hebt lopen. En adverteer in vakbladen met weer diezelfde keywords. Dat verhoogt de herkenbaarheid en daarmee de bekendheid van je bedrijf. Als je marketing strategie een mooi geheel is, vaart je webwinkel daar wel bij.