21 april aanstaande: Google aardverschuiving

Op 21 april gaat Google een nieuw principe hanteren. Dit kan voor jouw webwinkel een dramatisch verschil maken, ten goede of ten kwade. Zorg dat je aan de goede kant van de scheidslijn terecht komt!
Wat houdt het allemaal in? Hier zijn wat interessante weetjes, waar je je voordeel mee kunt doen.

Op 21 april gaat Google een nieuw principe hanteren. Dit kan voor jouw webwinkel een dramatisch verschil maken, ten goede of ten kwade. Zorg dat je aan de goede kant van de scheidslijn terecht komt!

Vanaf 21 april aanstaande gaat een nieuw, strak en duidelijk principe in bij alle mobiele Google zoekopdrachten. En als je niet voorbereid bent? Je webwinkel verdwijnt dan uit alle zoekresultaten. Tenzij je webwinkel een aangepaste mobiele versie heeft, dan wordt hij niet genegeerd bij het weergeven van de resultaten. Wel of geen mobiele versie? Dit wordt de nieuwe scheidslijn. Elke online winkel, elke website die niet is aangepast aan mobiel gebruik, is voor mobiele Googlers domweg niet meer te zien. Zorg dus dat je webwinkel mee blijft doen!

Wat houdt het allemaal in? Hier zijn wat interessante weetjes, waar je je voordeel mee kunt doen.

Voldoet je webwinkel niet? Alle Google zoekmachine verkeer naar je webwinkel droogt dan op.

Het komt heel eenvoudig hier op neer. Wanneer je webwinkel niet goed werkt op tablets en mobiele telefoons (volgens de definitie die Google daarvoor hanteert) dan tonen de Google zoekmachines je niet langer in de zoekresultaten van mensen die met hun mobieltje of tablet de Google zoekmachines gebruiken. De webwinkel verdwijnt uit de resultaten. Met een al groot (en nog steeds groeiend!) aantal internetters dat via deze weg online is, geeft dit een belangrijk verschil voor het verkeer naar je webwinkel. Je webwinkel is of niet te zien, of ergens onderaan de lijst waar maar een kleine kans is dat er überhaupt nog op links geklikt wordt. Het is zelfs denkbaar dat ook je positie in zoekresultaten van PC gebruikers er onder lijdt. Immers, Google's zoekresultaten hebben patronen die op allerlei gebied kwaliteit belonen.

Wat merk jij hiervan als webwinkelier?

Is je webwinkel gemaakt met ShopFactory 10? Dan zit je goed.

ShopFactory 10 heeft een volledig automatisch werkende functie die je webwinkel perfect in een mobiele versie verandert voor iedereen die vanaf een mobieltje of tablet je webwinkel bezoekt. Zelfs al langer geleden gemaakte webwinkels met eerdere ShopFactory versies worden door ShopFactory 10 automatisch omgetoverd voor online bezoekers.

Het advies is wel om te updaten naar de huidige versie (op dit moment 10.2.4) van ShopFactory 10, wat nog extra voordelen heeft omdat er ook andere verbeteringen in zijn bereikt die goed zijn voor de Google zoekresultaten. Tip: Gebruik de productstijlen van ShopFactory 10, want die zijn speciaal geschikt voor het gebruik op mobiele telefoons.

Klik hier voor de Google test resultaten van de speciale ShopFactory 10 demo webwinkel.
(Let op: Controleer of de website goed laadt. Soms geeft Google een verkeerd resultaat voor incomplete testen. Als de test mislukt kijk dan naar error meldingen van Google die onder de website afbeelding verschijnen).

Erg leuk is dat via de test in deze link ook je eigen webwinkel URL kunt invullen om te zien hoe jouw webwinkel het doet.

 

Heb je een oudere versie van ShopFactory? Dan is een upgrade de oplossing.

Als je webwinkel is gemaakt met een oudere versie van ShopFactory (V9 of eerder), dan is een snelle upgrade naar ShopFactory 10 raadzaam. Dit is gratis als je al een ShopFactory Pro of Gold abonnement hebt met daarin Total Care.

ShopFactory 10 is constant verbeterd sinds de lancering anderhalf jaar geleden, ook op het gebied van zoekmachine scores. Doe er je voordeel mee!

Op dit moment is een van de belangrijkste nieuwe technische snufjes (en dat zijn er vele op allerlei gebied) dat je moeiteloos je webwinkel geschikt maakt voor mobiel gebruik. In een handomdraai voldoe je aan de nieuwe Google normen. Je hoeft er letterlijk (bijna) niets voor te doen, ShopFactory 10 regelt het volledig automatisch. Geen ingewikkelde technische renovatie, integendeel. Met ShopFactory 10 staat je webwinkel er meteen weer perfect voor. Installeren, een productstijl kiezen die mobiel werkt, en klaar!

Wil je weten of je webwinkel die gemaakt is met oudere ShopFactory versies iets van de Google veranderingen gaat merken? Kijk dan hier voor de speciale Google mobiel test: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly. Geeft Google aan dat je website niet mobiel-vriendelijk is, dan gaat je webwinkel het absoluut merken en riskeer je lagere bezoekersaantallen en minder omzet. Maar je kunt dit dus gemakkelijk voorkomen via een upgrade.

Ga ik dit merken in mijn webwinkel?

De impact van de Google veranderingen zal, voor sommige online winkels die niet geschikt voor mobiel zijn, absoluut dramatisch zijn. Als je daarbij bedenkt dat tegenwoordig zo'n 50% van de bezoekers in webwinkels via een mobiel of tablet internetten, dan zijn de potentiële gevolgen wel duidelijk. Het mobiele bezoek van je webwinkel kan dramatisch verminderen, en hierdoor kan zelfs het aantal bezoekers via een PC verbinding sterk afnemen (doordat de zoekmachine resultaten dan weer verder kunnen inzakken).

Hoe beter je SEO is, hoe meer je het merkt

De impact van de Google veranderingen hangt natuurlijk af van hoeveel van je online bezoekers via Google zoekopdrachten binnenkomen, en hoeveel mobiel verkeer je webwinkel heeft. Juist als je veel gedaan hebt om een hoge ranking te halen bij de zoekmachines, en je veel bezoekers via Google ontvangt, zal het nadeel (dat eerst een voordeel was) groot zijn.

Om te zorgen dat je geen enorme daling in je verkoop gaat zien, kun je het beste per direct je webwinkel mobielvriendelijk maken.

Niet iedere webwinkel krijgt hier last van

Het hangt af van de klantenstromen. Waar komen je klanten vandaan? Hoe vinden ze je webwinkel? Als er maar weinige verkeer op een website via Google binnenkomt, dan valt het wel weer mee. Hoewel bijna 70% van alle online zoekopdrachten via Google plaatsvindt, is niet elke webwinkel afhankelijk van Google zoekopdrachten. Maar Google is een belangrijke factor voor veel webwinkels. Een die een groot verschil kan maken.

Wil je weten hoeveel verkeer in jouw webwinkel afkomstig is van Google of via een mobiel of tablet op je site komt? Installeer dan tools als Google Analytics op je website.

Dus zorg dat je webwinkel klaar is voor 21 april

Als je de nieuwe situatie die 21 april bij Google ontstaat het hoofd wilt kunnen bieden, zorg dan dat je webwinkel geschikt is voor mobiel gebruik. Zorg dat er geen dramatische "voor en na"-situatie ontstaat, maar dat je webwinkel succesvol blijft draaien. Ook na 21 april.