Sleutel tot succes - blijf verbeteren

Is je webwinkel goed opgezet en ziet het er allemaal prachtig uit? Toch is het belangrijk om open te blijven staan voor dingen die misschien net nog wat beter kunnen. Er is vast nog wel iets wat verbeterd kan worden!

Is je webwinkel goed opgezet en ziet het er allemaal prachtig uit? Toch is het belangrijk om open te blijven staan voor dingen die misschien net nog wat beter kunnen. Er is vast nog wel iets wat verbeterd kan worden!
Het geheim van succes ligt in het experiment: ontdek wat er wel en niet werkt op het snel veranderende internet van vandaag.

  • Hoe krijg je meer goede klanten?
  • Heb je wat ze zoeken?
  • Heb je de juiste prijscategorieën?
  • Hoe zorg je voor genoeg winst om je webwinkel zo rendabel mogelijk te maken?
  • Is je klantenservice uitmuntend genoeg voor trouwe klanten?

Kennis is de sleutel. Kennis, die je helpt om de juiste beslissingen te nemen en je webwinkel en website nog beter te laten worden.

Kennis vergaren

De basis van het vergaren van kennis eenvoudig: luister goed naar je klanten en let goed op je klanten.

Houd zicht op je website bezoekers met behulp van tools zoals Google analytics. Zo kun je zien welke afdelingen populair zijn, en dat is handig om je te helpen bij de opbouw van je webwinkel. Maar doe meer dan dat: als je klanten spreekt, bijvoorbeeld aan de telefoon, vraag hen dan eens wat ze wel en niet bevalt aan je webwinkel en de service. En vraag bijvoorbeeld eens hoe ze je webwinkel hebben gevonden en waarom ze wel (of niet) iets gekocht hebben. Vraag ook eens wat ze missen in je assortiment. Kleine dingen kunnen een groot effect hebben. Misschien vind je op deze manier een nieuwe bestseller voor je webwinkel.

Je kunt zelfs enquêtes naar je klanten mailen (of per post als dat handiger is) of in je webwinkel met een systeem als LivePerson of Zopim met klanten chatten.

Ook kun je mensen die geen klant zijn maar waar je een eerlijke feedback van verwacht, eens vragen wat ze van je webwinkel vinden. Uit onverwachte hoek komt soms nèt dat advies wat je nodig hebt.

Kennis gebruiken

Kennis vergaard? Dan is het tijd voor beslissingen.

Afhankelijk van de feedback die je krijgt, kunnen dit grote beslissingen of kleine beslissingen zijn. Een webwinkel met huishoudelijke artikelen kan besluiten rode wasmanden toe te voegen. Een verkoper van tuingereedschap kan tien merken grasmaaiers gaan aanbieden in plaats van twee. Of andersom. Maar het is ook mogelijk dat een webwinkel die trouwjurken verkoopt, overstapt op bruidsaccessoires of taarten. Of zelfs dat een webwinkel die taarten verkoopt overstapt op workshops taarten bakken. Of een volledig nieuwe richting. Openstaan voor veranderingen kan je webwinkel net die impuls naar het grote succes geven.

Experimenteer met hulp van ShopFactory

Een van de voordelen van ShopFactory is dat je voor jezelf testshops kunt maken. Je kunt dus een geheel nieuwe shop bouwen, maar de webwinkel die je al had, kun je in de originele vorm bewaren.

Dus heb je iets nieuws bedacht en uitgewerkt, dan kun je het online zetten maar je eerdere versie bewaren. Mocht het dan niet uitpakken zoals je hoopte, heb je in een handomdraai weer je oude webwinkel terug op het internet staan.

Dit kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld met een preview te kijken hoe het online er uit ziet. Een nieuw website thema proberen? Sla de oude shop op onder een specifieke naam. Dan voeg je het nieuwe thema in. Daarna kun je in de Preview op je gemak kijken hoe het staat, op elke pagina of afdeling. Dan kun je kiezen of je die oude (opgeslagen) webwinkel houdt of de nieuwe gaat gebruiken. (En zelfs als je voor de nieuwe kiest kun je voor de zekerheid die oude toch nog bewaren.)

Staat de vernieuwde shop eenmaal online, dan kun je afwachten hoe je klanten reageren. Is dat niet wat je hoopte en komt er ook geen voordeel in de vorm van nieuwe klanten terug, dan plaats je zo je oude (opgeslagen) shop weer online.

Let op je service

Natuurlijk wordt het succes van een webwinkel ook bepaald door anderen dingen dan de webwinkel zelf. Het gaat om de gehele koopervaring.

Snelheid, zowel in reacties op vragen of klachten, als bij het opsturen van producten, kunnen een positief verschil maken in hoe je klanten je webwinkel ervaren. Kies dus de beste verzendmethode en zorg voor betaalmethoden die voor je klanten ook echt prettig zijn om mee te werken. Zoek uit hoe mensen graag betalen. Dit kan ook een groot verschil maken.

Blijf alert op nieuwe ontwikkelingen die je webwinkel kunnen verbeteren en zorg dat je blijft bekijken wat er beter kan, zowel in het aanbod als in de presentatie van je webwinkel. Met ShopFactory heb je altijd de nieuwste technologische snufjes in je winkel. Maar het loont om ook zelf goed je markt in de gaten te houden en om leuke dingen te doen met alle mogelijkheden van je webwinkel. Zo houd je je webwinkel altijd fris en modern en, hopelijk, met veel klanten.