Hoe kan ik betalingen van mijn klanten accepteren in mijn shop?

Sommige webwinkel eigenaren denken dat het moeilijk is om betalingen te accepteren via het Internet. Dat is niet waar. Het is juist eenvoudig, zelfs eenvoudiger dan het accepteren van Pin betalingen in een echte winkel. Of je nou betalingen onder rembours wilt accepteren of creditcards — het gaat gemakkelijk met ShopFactory

ShopFactory maakt het gemakkelijk om op veel verschillende manieren betalingen te accepteren in je webwinkel.

Je kan klanten vragen om een cheque, postwissel, of om geld direct over te maken naar je bankrekening. Je kan ook onder rembours, betaling bij afhalen of elke andere handmatige betaalmethode die je je kan bedenken aanbieden.

Natuurlijk worden creditcards en andere automatische betaalmethodes, zoals iDEAL, ook ondersteund.

Meer is beter

Des te meer veelgebruikte betaalmethodes je aan kan bieden, des te beter. Onderzoek heeft uitgewezen dat je je verkopen kan doen toenemen door simpelweg de meestgebruikte betaalmethodes aan te bieden, waaronder betaling bij afhalen, creditcards, iDEAL en PayPal.

Hou daarbij wel in je achterhoofd dat in verschillende landen verschillende methoden populair zijn. In bijvoorbeeld Duitsland maken ze het liefst geld direct over naar bankrekeningen, terwijl ze in België het meeste gebruik maken van BanContact.

Het is dus belangrijk dat er zoveel mogelijk betaalmethodes ondersteund worden als je webwinkelsoftware aangeschaft.

In ShopFactory is dit makkelijk als je je betaalmethodes instelt. Je kan zelf je betalingsprovider kiezen en kiezen uit een grote hoeveelheid opties, waaronder bijna alle populaire handmatige methoden.

Creditcards accepteren

Het accepteren van creditcards kan iets ingewikkelder lijken, maar hoeft dat niet te zijn.

Je moet hierbij twee dingen in gedachten houden:

  1. Het kan zijn dat je een merchant account nodig hebt.
  2. Het kan zijn dat je je moet houden aan de Payment Card Industry Standards for Data Security (PCI, CISP).

Beide kunnen gemakkelijk afgehandeld worden.

Merchant account

Om credit cards direct te kunnen accepteren heb je een speciale bankrekening nodig die dit toestaat. Zo’n bankrekening heet een merchant account (handelaars account) en is een vereiste voor het accepteren van creditcard betalingen rechtstreeks naar je bankrekening.

Als je al een bedrijf runt kan het zijn dat je creditcards al accepteert. Als dit het geval is, vraag dan aan je bank of dit account gebruikt kan worden om betalingen over het internet te accepteren. Als ze dit niet toestaan, neem dan contact op met een andere bank.

Als het je echter niet lukt om een merchant account te krijgen, zijn er nog andere manieren om creditcards te accepteren.

Veel betalingsproviders bieden hulp met het verkrijgen van een merchant account via hun connecties. Dus zelfs als het niet lukt met je eigen bank, dan kan je nog steeds een merchant account krijgen.

Sommige betaalproviders zoals PayPal (https://www.paypal.com/nl) staan je toe om creditcards te accepteren, zelfs zonder een merchant account.

Het nadeel hiervan is dat al het geld dat je ontvangt via hun account zal gaan. Toegang tot je omzet zal vertraagd zijn en kan zelfs door hen worden stopgezet, wat potentieel je cashflow kan beïnvloeden.

PCI CISP

Je houden aan de Payment Card Industry Standards for Data Security (PCI, CISP) is een vereiste als jij of je webwinkel software creditcard nummers handmatig wil opslaan, versturen of verwerken.

Gelukkig helpt ShopFactory je hierbij. Er is een artikel over PCI / CISP nakoming om dit gemakkelijk te maken.

Samenvatting

Zoals gebleken hoeft het accepteren van internetbetalingen niet moeilijk te zijn als je de juiste keuzes maakt.

Het kan je zelfs helpen fraude tegen te gaan.

Aangezien je de betalingen ontvangt voordat je de goederen opstuurt, kan je verdachte orders verifiëren en besluiten iets niet te verzenden als iets niet goed voelt. Dit is veel veiliger dan in een gewone winkel, waar winkeldieven zo de deur uit kunnen rennen met je producten.

ShopFactory Total Care heeft zelfs een fraudedetectie die helpt je op de hoogte te stellen van eventuele pogingen tot fraude.