Kies de juiste domeinnaam voor je webwinkel

De juiste domeinnaam kan een toekomst veilig stellen voor je bedrijf. De verkeerde domeinnaam kan je op dezelfde manier je bedrijf kosten.

Dit artikel leert je hoe je de juiste naam voor je bedrijf kunt vinden en selecteren, tegen de laagste prijs, geeft je een aantal tools waarmee het eenvoudiger wordt om de juiste naam te selecteren en leert je hoe je dure misstappen kunt voorkomen bij het opstarten van een webwinkel met een tool zoals ShopFactory.

Het is belangrijk om te weten hoe je de beste naam voor je bedrijf kan vinden en kiezen voor de laagste prijs. Ook zijn er automatische tools die het kiezen van een naam vergemakkelijken en is het belangrijk om dure fouten te vermijden.

Om je producten en diensten te kunnen plaatsen heb je ruimte op het internet nodig, de zogenaamde hosting ruimte. Dit is waar je je webwinkel opslaat zodat je klanten erbij kunnen. Maar voordat je beslist waar je je website host, moet je eerst wat meer weten over domeinnamen.

Niet alle domeinnamen zijn gelijk en sommige kunnen een erg dure fout worden op de lange termijn.

Om toekomstbestendig te zijn moet je vanaf het begin al de juiste domeinnaam hebben, zodat iedereen altijd je website kan vinden. Met dit in gedachten is er maar een soort domeinnaam die je kan kiezen.

Een “top level domeinnaam”.

Dit is de enige soort domeinnaam die alleen van jou is. Het is jouw ‘domein’ en kan zelfs je eigen naam bevatten of je dienst beschrijven, zoals ‘shopfactory.com’. Je bent de enige die hem mag gebruiken, een beetje alsof het een huisadres is.

In tegenstelling tot een huisadres verhuist een domeinnaam met je mee. Als je een nieuwe hosting provider wil, dan kan je van provider naar provider gaan met website en al, en dus ook je domeinnaam.

Pas wel op

Je moet je domeinnaam wel kopen op de goede manier. Veel hosting providers bieden dingen aan als ‘gratis top level domeinnaam’ of ‘top level domeinnaam voor maar €1,50!’. Te goed om waar te zijn?

Dat is het ook.

Vaak registreren dit soort bedrijven je domeinnaam NAMENS jou, wat betekent dat zij de eigenaar zijn, niet jij. Neem nooit zo’n aanbod aan zonder na te kijken of jij de daadwerkelijke eigenaar wordt van het domein en jouw e-mail adres op het domeinnamen register zal verschijnen als contactpersoon.

Tegenwoordig kost een domeinnaam maar een paar euro per jaar, dus waarom zou je de toekomst van je bedrijf op het spel zetten met een deal die niet ideaal is?

Een groot deel van het goed neerzetten van je bedrijf bestaat uit het promoten van je webadres. Al deze moeite zou verspild zijn als je later opnieuw moet beginnen met een nieuwe naam.

Als je een succesvolle webwinkel hebt opgezet met ShopFactory, eentje die hoog in de zoekmachines staat en een bekende naam is, is dat geweldig. Maar wat als je domeinnaam opeens wordt afgepakt omdat het bedrijf waarbij je hem geregistreerd hebt opgerold is en jij geen bewijs hebt dat het domein van jou is?

In zo’n geval kan de verkeerde keuze je bedrijf wellicht veel schade doen, terwijl de juiste keuze je minder dan €20,- per jaar had gekost.

Er zijn twee andere soorten domeinnaam die hosting providers gebruiken om je vast te zetten. Deze worden altijd gratis aangeboden omdat ze geen extra kosten vormen voor de provider.

Geen van beide zijn een goede optie als je serieus met je webwinkel verder wilt. Ze kunnen niet verhuist worden bijvoorbeeld, terwijl een top level domeinnaam dit wel kan. Ook ziet het er niet geheel professioneel uit om de domeinnaam van je hosting provider in je webadres te hebben.

Een work-around

Als je hosting provider geen top level domeinnamen biedt, dan moet je ofwel een andere provider zoeken, ofwel gebruik maken van een zogenaamde doorverwijzings service. Veel aanbieders van domeinnamen bieden ook deze dienst aan, die iedereen simpelweg doorverwijst van jouw domeinnaam naar een website naar keuze.

Dit is echter niet ideaal. Er is een korte vertraging bij het openen van je website en de originele domeinnaam verschijnt alsnog in de adresbalk als de klant je webwinkel bereikt. Dit zwakt je marketing af en kan in het ergste geval mensen zelfs genoeg ontstellen om ze ervan te weerhouden dat ze iets bij je kopen. Doorverwijzingen worden namelijk vaak geassocieerd met phishing links, een associatie die je ver van je webwinkel vandaan wilt houden.

Maar het is alsnog beter dan het promoten van een domeinnaam die je op de lange termijn niet kan vasthouden.

Hoe je de juiste domeinnaam vindt

Voordat je op zoek kan gaan naar een domeinnaam moet je eerst op passen voor een veel voorkomende misvatting. Veel mensen geloven dat de naam het bedrijf maakt. Niets is minder waar.

Jij maakt het bedrijf.

De bedrijfsnaam en domeinnaam zijn niets meer dan manieren waarop je je bedrijf identificeerbaar maakt voor de wereld. Als je erg succesvol wordt, worden de raarste en meest originele namen opeens erg bekend. Denk aan ‘Google’, ‘Bol’ of ‘Coolblue’.

Dus worstel niet al te lang met je domeinnaam en probeer er zeker niet te veel voor neer te tellen. Hoewel veel domeinnamen al bezet zijn, zijn er zo veel over als er combinaties van klinkers en medeklinkers zijn.

Je kan ook veel tweedehands domeinnamen kopen voor betaalbare prijzen, maar zorg er dan wel voor dat ze overeenkomen met de ongeschreven regels voor het kiezen van een domeinnaam. Anders kunnen ze een onbetaalbare geldverspilling worden.

Regels voor het kiezen van een domeinnaam

Je domeinnaam moet je bedrijfsnaam reflecteren of wat je bedrijf doet wanneer mogelijk, zodat hij makkelijk te onthouden is.

Vermijd in ieder geval woorden die snel verkeerd worden gespeld en gebruik geen namen met cijfers of streepjes. Gebruik ook geen woorden die hetzelfde klinken als andere woorden, zoals speld en spelt, kou en kauw of wij en wei, bijvoorbeeld.

Wat als je domeinnaam aan iemand over de telefoon moet vertellen? Of als je radioreclame wilt maken in de toekomst? Misschien ga je ooit zelfs gebruik maken van een callcenter?

Veel van deze dingen zijn misschien nu nog geen optie, maar als je plannen hebt om je bedrijf te ontwikkelen, dan is dit het beste moment om deze problemen mee te nemen in je beslissing.

Geen streepjes of cijfers

Als je alleen een naam als ‘speld-4u.nl’ hoort, dan heb je geluk als het je het in één keer goed speld. Of is het toch spelt?

Dit kan ook gebeuren met een korte naam als er getallen of streepjes in zitten.

Zijn de getallen voluit geschreven of gewoon cijfers? Waar staan de streepjes? Hoe spel je dat woord aan het begin? Is het het Engelse of het Nederlandse woord? Dit zijn allemaal vragen die je liever niet beantwoord als je op het punt staat om een verkoop af te sluiten over de telefoon, maar vragen die wel gesteld worden als je domeinnaam niet duidelijk is.

Hier is een goede manier om te testen of je naam oké is: spreek de naam uit tegen een paar vrienden en vraag of ze het willen opschrijven. Des te meer hulp ze hierbij nodig hebben, des te ongemakkelijker de naam is.

Welke domeinextensie?

De domeinextensie die je kiest kan het beste .com zijn, of de extensie van je land, zoals .nl of .be. Als het absoluut nodig is kan je ook gaan voor .net of .biz.

Als klanten niet het hele webadres intikken, sturen de meeste browsers ze automatisch naar het .com adres. Dit is vanzelf al een goede reden om alleen gebruik te maken van .com adressen.

Hoewel dit natuurlijk je keuzevrijheid inperkt (veel namen hebben al een .com eraan verbonden), betekent het ook dat klanten je domeinnaam makkelijk identificeren als een webadres als het ergens geschreven staat, zelfs als het niet begint met http://www.

Zoekwoorden in domeinnamen

Op het internet staat veel advies over hoe je je domeinnaam het beste kan opvullen met zoekwoorden die je bedrijf definiëren.

Dit komt doordat zoekmachines de domeinnaam meenemen in hun algorithmes als ze zoekresultaten opstellen. Dus als een klant naar ‘speld’ zoekt in Google, en jij verkoopt spelden, dan kan je hoger in de resultaten komen te staan dan anders.

Het belangrijkste woord is hier echter KAN.

Een merkwaardige naam is belangrijker dan een in elkaar geknutselde naam die zoekwoorden bij elkaar raapt, die er misschien wel zorgt dat je hoger komt te staan.

Als het op zoekmachineoptimalisatie aankomt, dan zijn andere factoren veel belangrijker (zie De Zen van Zoekmachineoptimalisatie (SEO)). Kies de naam die het meest logisch is. Als je een bedrijfsnaam hebt, probeer dan die te gebruiken.

Als je echter een aanbieder van maar één soort product bent, of een domeinnaam wil hebben die op zoekwoorden is gebaseerd, kijk dan bij ”Hoe kom je aan de juiste zoekwoorden voor je site?” en “Gratis SEO tools om keywords te vinden”.

De aanpak hieronder kan ook gebruikt worden als je op zoek bent naar een zoekwoord voor je domeinnaam.

Zijn alle goede domeinnamen al bezet?

Als je een mooie naam gekozen hebt en op zoek gaat naar een domein, is het vaker wel dan niet het geval dat hij al bezet is.

Er zijn simpelweg te veel websites al online en te veel websites die domeinnamen verzamelen om door te verkopen of te gebruiken voor reclames.

Laten we bij het voorbeeld van spelden blijven.
spelden.nl is bezet.
despeld.nl is bezet.
Maar bestespelden.nl is beschikbaar. Voor minder dan €9,- per jaar kan je hem krijgen en hij volgt alle regels. Hij is niet al te lang, bevat geen getallen of streepjes en iedereen kan dit goed intypen na het één keer gehoord te hebben.

Dus probeer flexibel te blijven en onthoud dat je het bedrijf zelf maakt, niet de domeinnaam. Met dit in je achterhoofd is het krijgen van een nieuwe domeinnaam vrij simpel.

Het combineren van je eerste keuze met een ander woord is altijd een goede keuze. Woorden als: Boss, Master, King, City, Kingdom, Galaxy, Place, Planet, Spot, Gear, Engine etc.. Of voeg woorden zoals Mijn, De, Jouw, voor combinaties: DeSpeldSpot, JouwSpeldMaster, MijnSpeldKingdom.

In tegenstelling tot wachtwoorden zijn domeinnamen niet hoofdlettergevoelig, zoals je hierboven kan zien. Hiermee kan je je naam herkenbaar maken zonder dat je streepjes gebruikt: niet de-speld-spot maar DeSpeldSpot. En of klanten nou DESPELDSPOT, despeldspot of dEspeLDsPoT intikken, ze komen op je webwinkel terecht. E-mail adressen werken hetzelfde.

Alles is bezet!

Wees niet verrast als alle domeinnamen die er in je opkomen al bezet zijn. Als je probeert op een naam te komen, dan lijken een of twee namen al snel de enige opties.

Plotseling kan je alleen nog maar denken aan deze opties, alsof de hele toekomst van je bedrijf afhangt van het verkrijgen van die opties. Anderen hadden echter precies hetzelfde idee en hebben alle variaties die je kan bedenken al opgekocht.

Dit kan je nogal demotiveren. Laat dat niet gebeuren. Probeer wat te brainstormen met je vrienden en je zal verrast zijn hoeveel nieuwe opties erbij komen.

Als zelfs dit niet werkt, dan kan je kijken voor tweedehands domeinnamen op domeinnaam verkoopsites zoals mijndomein.nl, yourhosting.nl of strato.nl.

Hier kan je grote aantallen tweedehands domeinnamen vinden met vaak nogal hoge prijzen, die kunnen dienen als inspiratie om je nieuwe variaties te laten bedenken, die wellicht goedkoper beschikbaar zijn dan hun dure inspiratiebron.

Zoek gewoon op de keywords of bedrijfsnaam waar je interesse in hebt.

Een voorbeeld wat hier enige tijd geleden van opkwam was de domeinnaam Eurovalve.cn, beschikbaar voor een bescheiden $1200,-. Dit was nogal duur, vooral omdat de bijna identieke domeinen eurovalve.biz en eurovalves.net beschikbaar waren voor $12,50 per stuk. Dat is geen kleine besparing.

Tools voor het zoeken naar een naam

Er bestaan automatische online domeinnaam tools die je kunnen helpen met het genereren van variaties op een naam en meteen checken of ze beschikbaar zijn.

Op www.domainfellow.com kan je de beschikbaarheid van tot 30 namen tegelijk controleren, wat veel tijd bespaart. De site genereert ook automatisch naamvariaties, net als www.nameboy.com en www.domainsbot.com.

Terwijl de meeste namen onzin zijn, zitten er meestal minstens een paar goede tussen. Al is er nog wel één ding waar je op moet letten: uitspraak.

Sommige mensen, vooral mensen wiens eerste taal niet Nederlands of Engels is, kunnen domeinnamen verkeerd uitspreken. Dit hoeft niet per sé een probleem te zijn, maar verschillende uitspraken kunnen de herkenbaarheid van je domeinnaam verdunnen en zelfs spellingsproblemen doen ontstaan bij mond-tot-mond reclame.

Je domeinnaam aan je vrienden voorleggen voordat je hem registreert kan ook dit soort problemen voorkomen.

Is het kopen van een tweedehands domeinnaam een optie?

Hoewel tweedehandse domeinnamen duur zijn, zijn er twee redenen waarom het kopen van zo’n naam een goed idee kan zijn.

  1. Het kan erg lang duren voordat Google je website indexeert als het een gloednieuw webadres heeft. Volgens verscheidene websites kan het zelf een aantal maanden duren, zelfs als je je website rechtstreeks bij Google registreert. Gelukkig kan deze hoeveelheid tijd verminderd worden als je weet hoe het moet.
  2. Google zet oudere websites sneller bovenaan bij het opstellen van zoekresultaten.

Als je dit in je achterhoofd houdt, dan kan het het waard zijn om een betaalbare domeinnaam te kopen met de beste naam.

Er is wel nog iets waarvoor je moet oppassen.

Dat een domeinnaam beschikbaar is om tweedehands te kopen betekent niet automatisch dat Google ervan weet of hem überhaupt meeneemt in de zoekresultaten. Het kan dus met een tweedehands domeinnaam even lang duren als met een gloednieuwe voordat Google hem indexeert.

Voordat je een domeinnaam koopt kan je nakijken of Google hem al kent door de domeinnaam te googlen. Als je hem niet kan vinden, dan staat die waarschijnlijk niet in de index van Google en kan het lang duren voordat hij verschijnt.

Dus ga er niet vanuit dat je gelijk op Google staat als je een bestaande naam koopt. Vaak is dit niet het geval.

Er zijn daarnaast ook betere manieren om net zo snel geindexeerd te worden door Google. Hiermee bespaar je het geld van het dure domein, wat je weer in je bedrijf kan steken.

Ouder hoeft niet beter te zijn

Hoe oud een domeinnaam is hoeft niet per sé te helpen. Oudere websites hebben vaak veel andere websites die naar hen linken, waardoor ze hoger komen te staan in zoekmachines.

Veel tweedehands domeinnamen hebben echter geen enkele andere websites die naar ze linken. Soms zijn er wel links, maar komen deze van sites die niets te maken hebben met wat je verkoopt, waardoor Google ze alsnog negeert.

Oftewel: je zal net zoveel aan marketing moeten uitgeven als bij een nieuwe domeinnaam. Alleen heb je nu een aanzienlijk deel van je budget uitgegeven aan een tweedehands domeinnaam, geld wat je beter had kunnen uitgeven aan het marketen van je eigen gloednieuwe goedkope domeinnaam.

Als je alsnog beslists dat je een bepaalde tweedehands domeinnaam nodig hebt, probeer dan in ieder geval het volgende te doen:

  1. Vraag aan anderen wat zij van de naam vinden en onthoud dat jij het bedrijf maakt, niet de naam.
  2. Google de naam die je wil kopen. Als Google hem niet kent gaat hij net zo veel promotie kosten als een gloednieuwe naam.
  3. Kijk of andere websites linken naar de domeinnaam. Voer het volgende in de zoekbalk van Google in: Link:domeinnaam.com, waarbij domeinnaam.com de domeinnaam is die je wil kopen. Als er geen links zijn zal het webadres geen enkel voordeel hebben voorbij jouw persoonlijke voorkeur, en zal hij weinig verschil maken qua zoekresultaten.
  4. Als er meerdere links bestaan naar het domein, ga dan naar www.alexa.com en voer de domeinnaam in in de zoekbalk bovenaan. Scroll naar beneden naar “What sites link to domeinnaam.com?”. Als er geen data is gevonden zal de domeinnaam je zoekresultaten niet verbeteren totdat de webwinkel hebt gebouwd.
  5. Als er daarentegen wel verkeer is gevonden, ga dan naar de “Wayback Machine” op http://www.archive.org/web/web.php en zoek de domeinnaam op. Hier kan je zien hoe de site er vroeger uit zag. Je wil er natuurlijk niet achter komen dat het domein vroeger van een erotische website of erger was.

Onthoud ook dat zoekmachines de oude links zullen laten vallen als de inhoud van jouw website erg verschilt van die van de vorige, aangezien ze niks meer te maken hebben met de zoekwoorden.

Hoe je je domeinnaam snel geïndexeerd krijgt

Als je je domeinnaam eenmaal geregistreerd of gekocht hebt, moet je ervoor zorgen dat potentiële klanten je webwinkel kunnen vinden via de grote zoekmachines.

Er zijn verscheidene manieren om ervoor te zorgen dat het minder tijd kost om opgenomen te worden in zoekmachines, en de meeste manieren zijn erg goedkoop of zelfs gratis.

  1. Schrijf een artikel over je nieuwe bedrijf en zet hem op een gratis artikelwebsite, zoals www.allepersberichten.nl of www.nlpersberichten.nl. Zorg ervoor dat je domeinnaam in auteur informatie staat. Zoekmachines doorzoeken regelmatig artikelen, waar ze jouw link oppikken en je domein indexeren.
  2. Plaats reacties op gerelateerde populaire blogs en voeg je webadres toe. Ook hier zullen de zoekmachines je oppikken en indexeren.
  3. Wordt opgenomen in een online register van online bedrijfen, zoals dirjournal.com.

Hoewel je ook je domeinnaam rechtstreeks bij Google kan inschrijven, helpt dit meestal niet met het besparen van tijd, tenzij je betaalde opties gebruikt zoals bij yahoo.com.