De Zen van zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Webwinkels kunnen niet zonder zoekmachineoptimalisatie (SEO, Search Engine Optimisation). Iedereen doorzoekt het internet naar producten en diensten, alleen in tegenstelling tot het telefoonboek vroeger vinden ze je niet op alfabetische volgorde.

Je webwinkel moet natuurlijk het eerste zijn wat internetgebruikers vinden als ze met zoekmachines als Google of Yahoo op zoektocht gaan. Gelukkig is het niet al te moeilijk om je website te optimaliseren voor zoekmachines. ShopFactory ondersteunt bijna alle manieren van zoekmachineoptimalisatie.

De populairste zoekmachine is veruit Google, gevolgd door Yahoo en kleinere zoekmachines als Bing, Ask en DuckDuckGo.

Dit artikel zal je helpen met het ontwikkelen van een succesvolle SEO-strategie om je website te promoten.

Neem hierin wel mee dat zoekmachineoptimalisatie enkel een deel van je marketingstrategie vormt. Het is onmogelijk om te garanderen dat je altijd bovenaan de zoekresultaten terecht zal komen. Er zijn simpelweg te veel ondernemers die dit proberen te bereiken, en alleen de doorzetters bereiken de top.

SEO is belangrijk belangrijk voor het succes van je webwinkel, maar het aantrekken van klanten buiten de zoekmachines is dat net zo.

Hoe zoekmachines je website vinden

Om je website als een zoekresultaat op te nemen, moet een zoekmachine je website eerst vinden.

Dit kan op twee manieren: of je geeft je website rechtstreeks op bij de zoekmachine, of de zoekmachine ontdekt je website tijdens het indexeren van een andere website waar een koppeling naar je website staat.

Je kan software en andere middelen om dit te doen vinden op de pagina “Gratis SEO tools om keywords te vinden”.

ShopFactory zal op aanvraag eventueel je website opnemen in galerijen met voorbeeldwebsites om je te helpen met het verschijnen op zoekmachines, aangezien deze regelmatig deze pagina’s indexeren.

Je moet echter ook altijd je website direct bij de zoekmachines opgeven en proberen zoveel mogelijk websites naar die van jou te laten linken. Het is immers zo dat zonder deze twee criteria je website wel online staat, maar zoekmachines er niks over weten.

Dit is simpel, maar kost wel wat tijd. Vermijd het inzetten van automatische tools om dit voor je te doen, aangezien dit ertoe kan leiden dat je gebanned wordt van een zoekmachine. Probeer ook niet je website herhaaldelijk opnieuw op te geven, aangezien je ook hiervoor gebanned kan worden (Een of twee keer opnieuw uit ongeduld telt niet).

Zodra een zoekmachine van het bestaan van je website af weet, zal deze beginnen met het indexeren van je website. Vanaf dit moment kan je in de zoekresultaten gevonden worden.

Helaas kan het soms lang duren voordat een zoekmachine je in de resultaten op neemt, een goede reden dus om ook andere marketing te hanteren naast SEO.

Voor SEO telt de inhoud

Het proces waarmee een zoekmachine je website indexeert heet spideren.

Kleine stukjes software genaamd ‘robots’ bezoeken je websites en klikken op elke link die los en vast zit, om zo veel mogelijk pagina’s te vinden.

Het kan ze niet schelen hoe de website gemaakt is en wat de code taal is. Alleen de informatie is van belang.

Het is echter wel zo dat des te SEO-vriendelijker de constructie van je website is, des te meer informatie deze robots kunnen analyseren. Meer informatie om te analyseren betekent betere zoekresultaten.

Het is namelijk zo dat de analyse van al deze informatie de positie van je webpagina binnen een set zoekresultaten bepaalt.

Als de inhoud van je webpagina het beste overeenkomt met de zoekterm die een gebruiker invoert, des te hoger je in de zoekresultaten zal verschijnen.

Het nastreven van het zo hoog mogelijk in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm is dus de essentie van zoekmachineoptimalisatie, of SEO.

Kies een SEO-vriendelijke e-commerce oplossing

Een goed begin is het halve werk en in dit geval is het begin het kiezen van webwinkelsoftware. Deze moet goed kunnen communiceren met de robots van de zoekmachines. ShopFactory is hier uitstekend in, al zijn goede SEO-functies in principe iets wat je verwacht van alle goede e-commerce oplossingen.

Hiermee verzeker je dat je website gemakkelijk te indexeren is voor zoekmachines.

Je e-commerce oplossing moet er niet alleen voor zorgen dat al je pagina’s gemakkelijk te vinden zijn, maar ook dat je website bepaalde informatie biedt die analyse door zoekmachines vergemakkelijkt.

ShopFactory genereert bijvoorbeeld automatisch sitemaps voor zoekmachines en maakt en update ‘robot.txt’ bestanden - kleine bestanden die de zoekmachines gebruiken om je website te spideren.

Je wil toch dat zo veel mogelijk van je pagina’s geïndexeerd worden als de zoekmachines je website doorspitten.

Dit legt een belangrijke basis voor een goede positie binnen de zoekresultaten.

Vind de zoektermen waar je klanten naar zoeken

Voordat je de optimale SEO kan uitvoeren moet je eerst weten voor welke zoektermen je je website moet optimaliseren.

Wat is de zoekterm die de meeste klanten zullen invoeren in een zoekmachine als ze op zoek zijn naar jouw producten en diensten?

Vroeger zochten mensen meestal naar één woord, maar tegenwoordig voeren de meeste mensen een combinatie van woorden in om de beste resultaten te krijgen.

De meest voor de hand liggende manier is natuurlijk om het aan klanten te vragen, als dit kan. Maar er zijn ook tools die specifiek voor dit doeleinde zijn ontworpen.

Er zijn er een aantal opgenomen in het artikel “Gratis SEO tools om keywords te vinden”.

Ook zijn er bedrijven die zich specialiseren in zoekmachineoptimalisatie die je hierbij kunnen helpen.

Niet alle inhoud is gelijk

Als je een website bouwt worden er verscheidene pagina’s aangemaakt. De belangrijkste voor een zoekmachine is je homepage, de eerste pagina die bezoekers tegen komen als ze je webadres intikken.

Informatie op deze pagina wordt als waardevoller gezien dan die van anderen, maar pagina’s zijn niet de enige delen van je website die ongelijk worden behandeld.

De inhoud van de HTML titel, de titel die in het tabblad van de webpagina verschijnt als je een website bezoekt, wordt ook als belangrijk gezien.

Grotere headlines worden ook meer gewaardeerd door zoekmachines.

Wat dit betekent is dat deze informatie belangrijker is voor zoekmachines als ze je website een positie toekennen. Het is dus handig als de zoektermen waarvoor je optimaliseert erin staan.

Een goede e-commerce oplossing geeft je de mogelijkheid om deze informatie gemakkelijk in te voeren en te wijzigen, en kan automatisch titels en headlines aanmaken die de zoekmachines herkennen.

Hoe je zoektermen in je website integreert

Als je je eigen website maakt kan het lonen om vanaf het begin de beste zoektermen te integreren. Zorg er wel voor dat het merendeel van de optimalisatie op één of twee termen toegespitst is, anders zijn de resultaten de moeite niet waard.

Ze moeten in de HTML titel van een pagina staan en in de titel van de pagina zelf. Zorg er ook voor dat de zoektermen voorkomen in de titels van producten en alinea’s.

Maak ook gebruik van meta tag velden, waar de meeste degelijke e-commerce oplossingen je toegang toe geven. In ShopFactory worden ze zelfs automatisch voor je aangemaakt en kun je ze naar wens aanpassen. Hoewel veel zoekmachines ze niet meer primair gebruiken voor het indexeren, laat Google ze vaak zien als de beschrijving in de zoekresultaten.

Je kan ook de bestandsnamen in de URL van de pagina’s aanpassen. De zoekterm hierin opnemen kan ook helpen.

Hou het vloeiend

Let erop dat je geoptimaliseerde tekst niet houterig klinkt. Het heeft geen zin om een website te hebben die zo geoptimaliseerd is dat mensen de spreadsheet van zoektermen al snel weg klikken. Je verkoopt tenslotte nog steeds aan de klant, niet aan de zoekmachine.

Het heeft weinig zin om een website te bouwen die perfect door zoekmachines wordt opgenomen, maar die niet aantrekkelijk genoeg is om van een bezoeker een klant te maken.

De tekst moet nog steeds vloeiend zijn en de geïntegreerde zoektermen moeten niet het lezen verstoren.

Het belang van context

Een ander ding om mee te nemen is de context, in dit geval de andere tekst die op je website staat.

Tegenwoordig wordt je website niet klakkeloos door zoekmachines geïndexeerd door zoektermen te turven. Ze weten welke andere woorden er op je pagina zouden moeten staan op basis van de kernwoorden en gebruiken dit bij het indexeren van je website.

Hier hoef je in principe niets mee te doen, aangezien je deze woorden uit jezelf al zal gebruiken bij het aanmaken van de pagina.

Maar het laat zien dat een website die gemaakt is met een ontoereikende termenkennis moeite zal hebben met het bereiken van een hoge positie.

Probeer ze niet te misleiden

Google is de grootste zoekmachine ter wereld een geeft letterlijk honderden miljoenen Euro’s per jaar om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten relevant zijn voor de zoeker.

Het is tenslotte deze kwaliteit die Google zo groot heeft gemaakt.

Gebruik geen verborgen tekst, herhaal niet telkens dezelfde zoektermen onderaan de pagina of in de meta tags. Zoekmachines kennen all trucjes en kunnen ze detecteren zonder dat er zelfs een mens aan te pas hoeft te komen.

Als je eenmaal gesnapt bent kan je van de zoekmachine verwijderd worden. Afhankelijk van hoe zeer je website profiteert van zoekmachines kan dit catastrofale gevolgen hebben.

Bekijk de Google Richtlijnen voor Webmasters voor zoekmachines. Aangezien Google de grootste speler is, zijn deze richtlijnen min of meer de wet.

Hoe linkpopulariteit je positie bepaalt

Alsof het nog niet moeilijk genoeg was, worden websites die op andere websites genoemd worden gezien als betrouwbaarder door Google.

Dit geeft deze websites een betere positie in de zoekresultaten. Het kan dus helpen als andere websites naar je linken.

Maar dit kan niet zomaar op elke website. Google zal nakijken of de website die naar je linkt enigszins gerelateerd is aan wat je website doet.

Als veel websites naar je linken die niks te maken hebben met je onderwerp, dan kan Google dit zien als een illegale poging om je positie te verbeteren, en zal je straffen door je een slechtere positie te geven.

Het heeft dus weinig zin om te betalen voor diensten die beloven links naar je website op te nemen op duizenden websites in ruil voor een geldbedrag. Het kan zijn dat je ze geld geeft voor het saboteren van je website.

In het artikel “Gratis SEO tools om keywords te vinden” staan een aantal websites waarin je opgenomen kan worden voor betere positie. Sommigen zijn gratis, anderen kosten geld.

SEO marketing is geen toverspreuk

Niemand kan redelijkerwijs beloven dat je bovenaan de zoekresultaten zal komen voor populaire zoektermen. De concurrentie is moordend en er zijn talloze andere website eigenaren die constant hun websites aanpassen om bovenaan te blijven.

Er zijn geen magische trucs of makkelijke wegen.

Zoekmachines doen tegenwoordig hun uiterste best om te garanderen dat de zoekresultaten relevant zijn voor de gebruiker. Je website kan ze niks schelen, alleen de zoekresultaten zijn belangrijk. Dit bereiken ze door middel van strenge selectieprocedures, die het lastiger maken voor websites.

Websites die al lang bestaan worden als betrouwbaarder bestempeld, terwijl websites met veel links ernaartoe als relevanter worden gezien.

Hoewel er manieren zijn om de top van de zoekresultaten te bereiken, moet je zoekmachines niet zien als de enige manier om je website te marketen.

Onthoud dat marketing niet alleen op het internet gebeurt. Zelfs als je klanten online bij je winkelen, betekent dat niet dat ze altijd online zijn.