Hoe kom je aan de juiste zoekwoorden voor je site?

Als je gaat beginnen met zoekmachine optimalisatie, zul je al snel ontdekken dat het allemaal draait om keywords. Of beter nog keyword combinaties. Dit zijn de woorden die je potentiële klanten invoeren in de zoekmachine om te vinden wat ze zoeken.

Als jij kunt ontdekken welke zoektermen dit zijn en je optimaliseert je website ervoor, dan zou het zo maar kunnen dat ze jouw site gaan vinden. Dat is waar het om draait bij SEO. Maar hoe vind je nu de juiste keywords voor je site?

Zoekwoorden zijn de woorden die klanten invoeren in zoekmachines. Als jij weet welke keywords dit zijn kun je hiervoor je site optimaliseren....

Als je weet welke zoektermen dit zijn en je je website daarvoor optimaliseert, dan kan je site misschien wel diegene zijn die ze vinden. Dit is waar SEO om draait. Maar hoe vind je de juiste zoektermen?

Dit artikel zal een goede strategie illustreren om je te helpen met het vinden van de beste SEO zoektermen voor je bedrijf.

Het is nog gratis ook.

Stel je voor dat je een bedrijf wil opzetten dat medicijnen verkoopt voor vissen, een aquariumapotheek. Vissenmedicijnen zijn duur in de dierenwinkel, veel mensen kopen medicijnen over het internet en veel visseneigenaars doen onderzoek naar hun huisdieren online als hun vissen ziek worden. Een gat in de markt waar je zo in kan zwemmen, dus.

Je besluit een webwinkel te bouwen met webwinkel software zodat mensen hun producten rechtstreeks van je kunnen kopen. Je hebt een SEO-vriendelijke e-commerce oplossing gevonden om mee te beginnen, maar met welke zoektermen moet je gaan werken?

Stap 1: brainstorm wat zoektermen

Begin met het brainstormen (het lukraak verzinnen van zoveel mogelijk opties) van zoektermen. Waar zou jij naar zoeken als je vis medicijnen nodig heeft?

Verzamel een paar vrienden en/of collega’s en vraag hen hetzelfde.

Als je al klanten hebt, vraag het ze dan een keer over de telefoon. Schrijf alles op wat langs komt. In deze fase gaat het om ideëen, niet om meningen over de kwaliteit ervan. Dat komt nog.

Je brainstorm-sessie resulteert bijvoorbeeld in de volgende keywords: “vis, ziekte vis, ongezonde vis, vis medicijnen, vissendokter, vis medicatie”. Niet veel, maar meer dan genoeg om mee te beginnen. Dit komt omdat je tools kan gebruiken om andere zoekwoorden te generen.

Je kan een aantal van deze tools vinden in het artikel “Gratis SEO tools om keywords te vinden”.

Deze keyword tools laten niet alleen zien hoe vaak mensen op bepaalde termen zoeken, maar ze suggereren ook andere nuttige zoektermen. Het is je doel om deze resultaten te analyseren en daarmee je lijst te vergroten. Als je de grootste termen weet te vinden, dan kan je daarmee uiteindelijk aan het werk gaan om klanten aan te trekken.

Het vinden en integreren van deze top-termen in je webwinkel zal wat moeite kosten, maar het is die moeite zeker waard als je een drukbezochte website wil.

Je kan je website maar voor een handvol zoektermen optimaliseren. Dus des te beter de termen zijn, des te beter de resultaten.

Stap 2: Zoek naar betere termen

Voer alle zoektermen die je bedacht hebt in in de keyword tool en bestudeer de suggesties. Soms komen ze met betere zoektermen, af en toe vind je een goede mogelijke zoekterm binnen andere suggesties.

De term "vis" levert een groot aantal suggesties op, maar deze zijn niet gerelateerd aan je bedrijf, dus deze kan je negeren. Maar negeer niet suggesties met een laag aantal zoekopdrachten. Hier kan de perfecte zoekterm in schuilen.

De term “ziekte vis” uit de brainstormsessie wordt bijvoorbeeld weinig naar gezocht, maar in de suggesties staat de term “ziekte ziek”, een term waar amper naar gezocht wordt.

Dat is niet verbazend, aangezien de term nergens op slaat. Maar het woord “ziek” is wel een term die het waard is om te onderzoeken. Dus je voegt de zoekterm “vis ziek” toe aan de lijst van mogelijk zoektermen.

Dit is waar je eigen kennis om de hoek komt kijken. Als je de suggesties doorspit moet je zelf bepalen welke woorden nuttig zouden kunnen zijn. Des te beter je je vakgebied kent, des te makkelijker dit zal zijn.

Kies alleen suggesties die gerelateerd zijn aan je vakgebied om ervoor te zorgen dat je alleen de beste termen over houdt. Uit Google komt de term “Vis behandeling”, een andere term die de moeite waard kan zijn.

Hiervan krijg je ook een idee: als mensen vissen medicijnen nodig hebben, willen ze de vis behandelen of genezen. Je kan dus de termen “vis behandeling, behandel vis, vis genezen” toevoegen aan de mogelijke zoektermen.

Stap 3: Vind de populairste zoektermen

Terwijl je de termen onderzoekt kan je ze in een spreadsheet programma (zoals Excel) zetten met het aantal zoekopdrachten erachter.

Als je dan eenmaal klaar bent kan je de termen simpelweg sorteren op het aantal zoekopdrachten en kan je gelijk zien welke termen het populairste zijn.

Stap 4: Kies de beste term

Nog maar één term van de originele brainstormsessie staat in de top 3: “Vis”.

Maar dit is niet een goede term voor zoekmachineoptimalisatie. Hij is veel te algemeen.

De meeste mensen die op “vis” zoeken hebben geen vissenmedicijnen nodig. Dus zelfs al vinden ze je in de resultaten, dan hebben ze je producten niet nodig. En de mensen die daadwerkelijk naar medicijnen voor hun vis zoeken vinden je ook niet, want die zullen specifiekere zoekwoorden intikken.

Het mooie is dat je onderzoek een gouden zoekterm heeft opgeleverd: “vis ziek”, met bijna 2.000 zoekopdrachten per maand.

Een term die niet eens naar voren kwam in de brainstormsessie. Dat is de kracht van keyword onderzoek.

“Vis ziek” is duidelijk de beste term om mee te werken voor de SEO van je vissenapotheek.

Negeer echter niet de andere zoektermen die je had gevonden. Gebruik ze om andere pagina’s van je webwinkel te optimaliseren om meer klanten aan te trekken, natuurlijk beginnende met de populairste zoektermen.