Vijf goede voornemens voor een Sales boost in 2013

Goede voornemens voor je zelf, en voor je webwinkel, een goed idee. ShopFactory bedacht 5 goede voornemens als leidraad voor handige tips om je webwinkel in 2013 nog beter in de markt te zetten.

Hieronder vindt u 5 goede voornemens voor uw webwinkel. Verbeter vijf belangrijke gebieden: de eerste indruk, de gebruiksvriendelijkheid en conversie ratio, de geloofwaardigheid, de vindbaarheid en de web presence van uw webwinkel. En ze zijn ook nog eens eenvoudig te realiseren, dus er is geen reden om de goede voornemens niet uit te voeren.

Goed voornemen 1: Een nieuwe blik op uw homepage

Eerste indrukken zijn belangrijk, en dit geldt extra op het internet. Heeft u dit meegenomen in de indruk die uw Homepage maakt bij het eerste bezoek?

Als u zomaar eens langs wat willekeurige websites surft, zult u merken dat sommige sites al bij de eerste aanblik een zo slechte indruk maken dat u er nooit iets zou willen kopen. Puur door het design of de informatie die men geeft.

Ziet het er professioneel uit? Geeft het snel en to-the-point de belangrijkste informatie? U heeft eigenlijk binnen een paar seconden al een mening over een webwinkel.

Dit geldt natuurlijk ook voor uw klanten, als ze uw webwinkel voor het eerst zien. Dus zorg dat die eerste indruk zo positief mogelijk is.

Hierbij kunnen vaak een paar kleine veranderingen al een heel mooi en groot effect sorteren.

Maak een geweldige eerste indruk

Hoewel veel klanten via Google zullen zoeken en daarom via een productpagina uw site binnenkomen, blijft uw Homepage toch uw visitekaartje. Een klant zal al snel even op Home klikken om te weten wat voor webwinkel hij of zij bezoekt.

Ziet uw bezoeker op de Homepage meteen wat uw webwinkel verkoopt en waar u voor staat? Zelfs zonder dat ze hoeven te scrollen of op andere pagina’s hoeven te klikken?

Vraag eens aan iemand die niet weet wat uw webwinkel verkoopt wat men denkt dat er wordt verkocht? Hoe lang duurt het voor ze er achter zijn?

Zijn de afbeeldingen op uw Homepage van hoge kwaliteit, zodat uw eerste indruk er ook een van hoge kwaliteit is? Is de tekst kort maar krachtig, met een directe en duidelijke boodschap? Heel lange teksten die zelfs moeten worden doorgescrolld, worden vaak genegeerd. Korte, heldere beschrijvingen bereiken hun doel het beste.

Is het uiterlijk van uw site afgestemd op uw doelgroep? Uw design kunt u laten passen bij de sfeer van uw product.

Met een goed gebruik van plaatjes, tekst en bijvoorbeeld video’s laat u bezoekers snel weten waar uw webwinkel voor staat en ze nu juist bij u iets moeten kopen. Let daarbij op de smaak van uw klanten, en kies bijvoorbeeld voor een sportieve, chique, landelijke of juist strakke uitstraling.

Websites zoals www.fotolia.com en www.istockphoto.com zijn een geweldige bron voor kwaliteitsfoto’s met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Met ShopFactory kunt u zulke afbeeldingen supersnel en simpel in uw webwinkel integreren. Zo krijgt uw Homepage precies de sfeer en de uitstraling die bij u past. Ook kunt u leveranciers vragen om materiaal dat u kunt inzetten voor multi-media gebruik op uw website.

Sommige webwinkels hebben een Homepage die meteen helemaal duidelijk maakt wat er te koop is. Laat u bijvoorbeeld eens inspireren door www.printedclothing.com of ioda.com.au. Er zijn ideeën genoeg voor uw eigen webwinkel.

Goed voornemen 2: Geef uw klant een overzichtelijke webwinkel

Nadat u het design van uw webwinkel heeft verbeterd en uw bezoekers een relevante, prettige winkelomgeving zien en op uw site blijven, wat wilt u dat uw bezoekers daarna gaan doen?

U wilt natuurlijk dat uw bezoekers uw klanten worden.

Maar helpt uw Homepage ze te navigeren door uw site, zodat ze kunnen kopen wat ze zoeken of leuke dingen tegen komen? Of hoopt u dat dit zichzelf wel oplost doordat ze toch wel rondkijken? Probeert u email adressen te verzamelen zodat u contact met ze kan opnemen of wilt u ze juist snel naar uw productinformatie sturen?

Uw goede voornemen is om een actieplan te maken voor uw Homepage zodat bezoekers hun weg door uw webwinkel soepel en prettig kunnen vinden. Zoals een ‘gewone’ winkel gangen heeft die de klant door de winkel laten lopen, maakt u links en afdelingen die het rondkijken makkelijker en aantrekkelijker maken.

Houd het echter eenvoudig. Het grootste effect zit vaak in de helderste boodschap. Een simpele banner met een duidelijke link naar uw shop, een aantal goedlopende producten op uw homepage of een groot telefoonnummer dat klanten kunnen bellen… dit soort kleine maar klantvriendelijke maatregelen kunnen al een groot effect sorteren.

Geeft uw navigatie eenvoudig toegang tot de pagina’s die uw voordelen en toegevoegde waarde van uw site belichten?

Als u twijfelt vraag dan eens iemand die uw site nog niet kent om een bepaald product op te zoeken en te bestellen. Let goed op wat ze doen en welke problemen ze tegen komen, het kan u verbluffende inzichten in uw eigen site opleveren.

Goed voornemen 3: Vertel een beter verhaal

Het is misschien verrassend, maar de ‘Over ons’ pagina is één van de belangrijkste pagina’s van uw website. Hier zien mensen waar u voor staat, en kunnen ze zich een mening over uw webwinkel en bedrijf vormen.

Als u iets vertelt over uw winkel of over uzelf, wekt u eerder vertrouwen bij uw klanten. Als de klant zich thuis voelt, komen ze uiteraard ook eerder weer terug.

Kijk dus nog eens kritisch naar uw ‘Over ons’ pagina. Vertel het verhaal over uw bedrijf en vertel eventueel over de geweldige mensen in uw team. Misschien kunt u iets vertellen over de geschiedenis van uw bedrijf en bijvoorbeeld foto’s toevoegen.

Zo’n foto is misschien maar een kleine aanpassing. Maar het geeft uw klanten meer vertrouwen. En dat kan nou net het verschil maken als het er op aankomt of een klant bij u besluit te gaan kopen of niet.

Onderzoeken aan de Stanford University hebben aangetoond dat het op deze pagina tonen van echte mensen en hun vakkennis een fundamentele vertrouwensfactor oplevert. Bezoekers zullen eerder uw klant worden als ze u begrijpen, waarderen en vertrouwen.

Maak het uw goede voornemen om ervoor te zorgen dat uw ‘Over ons’ pagina vertrouwen geeft aan uw bezoekers.

Goed voornemen 4 — Zorg ervoor dat meer mensen u vinden

Zoekmachines blijven de belangrijkste methode waarmee mensen online zoeken naar producten en informatie. Uw 4e goede voornemen is dus om ervoor te zorgen dat meer mensen uw webwinkel vinden via de zoekmachines.

Bedenk met welke (nieuwe) zoektermen potentiële klanten die nu juist uw producten willen hebben, er naar kunnen zoeken. Voeg deze termen regelmatig toe aan uw website zodat uw vindbaarheid toeneemt. Dit kan op meerdere manieren:

  1. Bewerk de paginatitels en integreer mogelijke zoektermen. Het is ook een goed idee om speciaal een nieuwe pagina te maken die de focus legt op een zoekterm. Let er in dat geval wel op dat deze nieuwe pagina ook waarde heeft voor de bezoeker en de titel waarmaakt. Ook kunt u er op letten dat u niet allerlei zoektermen op 1 pagina door elkaar husselt: de zoektermen leiden dan de aandacht van elkaar af en niet een ervan komt dan hoog in de ranking. Richt u op de belangrijkste, meest actuele termen en bouw daarmee uw teksten op.
  2. Meta tags. Elke pagina van uw webwinkel kunt u een eigen individuele zoekterm en beschrijving meegeven (een Meta description). Het beste is om alle pagina’s telkens een eigen zoekterm te geven, die ook ‘human readable’ en dus gewoon zichtbaar is. Veel zoekmachines laten deze termen namelijk ook zien in hun resultaten. Daarom is het ook aan te raden om deze teksten aantrekkelijke te maken, niet alleen sleutelwoorden en kernbegrippen, maar rake teksten waar mensen op willen klikken. Hierbij mag de title uit 75 tekens bestaan, en de beschrijving uit 150 tekens.
  3. Maak binnen uw eigen webwinkel links aan gebaseerd op uw gebruikte zoektermen. Hiermee neemt zowel de gebruiksvriendelijkheid van uw webwinkel toe, als het aantal keren dat uw zoektermen in uw webwinkel staan. In plaats van “Klik hier” kunt u zo’n doorlink vernoemen naar het product of productcategorie (die tevens een zoekterm is) waar de link naar toe leidt. Dus gebruikt u bijvoorbeeld linknamen als “Zeilboten aanbiedingen”, “Kinderkleding maat 146” en “Wijnen Bordeaux”.
  4. Laat uw adres gratis bij Google registreren (http://www.google.com/lbc). Steeds meer internetgebruikers zoeken bewust naar online winkels in hun eigen regio. Zo telt uw webwinkel ook mee bij zulke lokale zoekacties van klanten die uw goede bereikbaarheid als een service zien.

Goed voornemen 5: Maak gebruik van Social Media

Stop wat extra tijd in de mogelijkheden van Social Media. Het is een lonende manier van promotie voor de geloofwaardigheid en de reputatie van uw webwinkel. U zet datgene waar uw webwinkel voor staat, extra in de schijnwerper.

Facebook, Blogs, en Twitter (zeker nu tweets ook via Google zichtbaar zijn) zijn allemaal fantastische manieren van klantenbinding, omdat het zowel contact met meer potentiële klanten biedt, als een manier om te ontdekken wat er bij de klant speelt. Met Linked-In kunt u addressen opslaan zodat u online conversaties en communities kunt bijhouden.

Het Internet bestaat nu uit meerdere kanalen — die u allemaal voor uw webwinkel kunt gebruiken!