Handige E-commerce Suggesties – Web Design en Kleuren

Je bedrijfskleuren helpen je klanten om zich met je site te kunnen identificeren. Het kiezen van de juiste kleuren voor je webwinkel helpen bij het verhogen van de naamsbekendheid van je merk/website.
  1. Uw bedrijfskleuren helpen uw klanten om zich met uw site te kunnen identificeren. Het kiezen van de juiste kleuren voor uw webwinkel helpen bij het verhogen van de bekendheid van uw merk/website. Het gebruik van maximaal 2-3 kleuren wordt aangeraden om het simpel en ‘clean’ te houden. Hieronder wat ideeën die psychologisch getest en bewezen zijn over het kiezen van een kleurenpalet:

    • Blauw en wit worden over het algemeen geassocieerd met vertrouwen.
    • Blauw, zwart en wit geven mensen een veilig gevoel.
    • Rood staat voor snelheid
    • Het combineren van oranje en geel staat voor lage prijzen of goede deals.
    • Zwart en rood staan voor woede, angst en terreur.
    • Oranje, rood, geel en paars zijn kleuren die we associëren met entertainment en fun.
  2. Kies altijd afbeeldingen en kleuren die in harmonie zijn met uw eigen huisstijl en uw producten. Gecombineerd met uw logo moeten uw afbeeldingen in staat zijn om de passie voor uw producten en bedrijfsidealen uit te stralen op uw klanten.
  3. Gebruik geen tekst met dezelfde kleur als de achtergrond. Dit was een truc die webmasters in het verleden hebben gebruikt om de ranking van websites in zoekmachines te verbeteren. Tegenwoordig zijn zoekmachines prima in staat om dit te analyseren en ze zullen uw site hiervoor straffen met lagere posities of zelfs helemaal verwijderen uit de zoekmachine resultaten.
  4. Harmonie is de sleutel. Als u de kleuren van uw webwinkel niet zorgvuldig selecteert dan kunt u uw klanten in verwarring brengen. Klanten zullen niet op uw site blijven en gaan shoppen als de kleuren overweldigend zijn of als de layout niet logisch is, zowel op het gebied van layout in het algemeen als op het gebied van kleuren en afbeeldingen. Kies door uw hele website voor 1 grootte en kleur voor kopteksten, 1 grootte en kleur voor beschrijvingen etc. Hetzelfde geldt voor de links naar andere items zoals iconen en afbeeldingen waar uw bezoekers op kunnen klikken.
  5. Zorg ervoor dat de ‘call to action’ (Nu kopen, Contact) knoppen niet dezelfde kleur hebben als de hoofdkleuren van uw site. Contrasterende kleuren voor uw ‘call to action’ knoppen zullen een betere conversie opleveren en het is duidelijke voor uw klanten.
  6. Kies voor zover mogelijk voor een lichtgekleurde achtergrond in het hoofdgebied en onderste gedeelte van uw product pagina’s. In winkels in reguliere winkelstraten zijn klanten terughoudend om iets te kopen als de winkel in een te donkere of slecht verlichte winkel, dit principe geldt ook online. De tekst en de content kan slechter worden gelezen (lees converteert slechter) als de achtergrond donker is.
  7. Zorg er voor dat de kleur van uw achtergrond en teksten contrasterend is. Als de tekst moeilijk te lezen is op de achtergrond pas dan de kleuren aan. We raden aan om een witte achtergrond te gebruiken omdat dat veel tijd kan besparen als u afbeeldingen aan uw site toevoegt die een witte achtergrond hebben.
  8. Verplaats u zelf in de schoenen van uw bezoekers. Kunnen ze gemakkelijk vinden wat ze zoeken in uw site? Is uw homepage overladen met kleuren? Drie kleuren zijn voldoende. Blijf sober en direct in uw presentatie. Het idee is dat uw site zich zelf verkoopt (uw bedrijf/producten). U hoeft niet te overdrijven.
  9. De leesbaarheid van tekst hangt af van het verschil in helderheid tussen de voorgrond kleuren en de achtergrond. Zorg er daarom voor dat het contrast hoog genoeg is (zonder te overdrijven: sommige mensen hebben moeite met het lezen van een witte tekst op een zwarte achtergrond. In sommige gevallen kan het contrast dus te hoog zijn voor bezoekers).
  10. Pas eens de kleurinstellingen van uw monitor aan: de instellingen van monitoren kunnen sterk variëren van de ene naar de andere computer. Bezoek eens een computerwinkel om uw site op meerdere computers te bekijken of gebruik verschillende computers binnen uw bedrijf om de leesbaarheid van uw website te controleren en verbeteren.