Nieuws pagina’s in je webwinkel

Voeg 'Nieuws' pagina's toe aan je shop — een perfecte manier om op te vallen in een 'niche' markt

Voeg "Nieuws" pagina's toe aan je shop — een perfecte manier om op te vallen in een "niche" markt

Een "niche" markt is een specifieke sub-markt waar kleinere online bedrijven kunnen floreren dankzij hun flexibiliteit. Grote bedrijven kunnen vaak geen winst halen in niche markten vanwege hun grotere structuur en logheid in het aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Dit laat de niche markten open voor de kleinere/startende bedrijven. Hieronder vindt je een aantal strategieën die door webwinkels worden toegepast om hun persoonlijke kennis en ervaring om te zetten in verkoopsucces op het internet

Of het nu gaat om een winkel in een winkelstraat of om een webwinkel — een niche markt is een perfecte startplaats voor een startende ondernemer. Maar om een onbetwiste expert te worden in je niche markt hangt je succes af van 1 woord: GELOOFWAARDIGHEID

Door de enorme snelheid waarmee nieuws zich over het internet verspreid, zijn je geloofwaardigheid en integriteit de basis voor het succes van je website. Zet daarom nooit de reputatie, het merk en al het harde werk dat je hebt gedaan op het spel op het moment dat je besluit om nieuwspagina's aan je shop toe te voegen. Publiceer je nieuws op een professionele manier. Publiceer anders helemaal gaan nieuws. In een niche markt wordt alles namelijk bijzonder snel verspreid en als je dit onprofessioneel doet dan zal dat een negatief effect hebben. Zorg er dus voor dat je het op de goede manier doet.

Hieronder een aantal tips om aan te denken als je nieuws gaat schrijven :

Straal zelfvertrouwen uit in je specialiteit — wees niet verlegen

Omdat je ervoor hebt gekozen om actief te worden in een niche markt, is het noodzakelijk dat je jezelf neerzet als een expert in je vakgebied (self-branding is een noodzaak). Wordt een expert en een betrouwbare bron van informatie is hierbij het belangrijkste. Onderschat niet hoeveel productkennis je zelf al in huis hebt, vaak zonder dat je hier erg in hebt overigens. Dit is dan ook het startpunt dat je moet gebruiken voor het plaatsen van unieke berichten op je site. Je zult dan al snel gaan merken dat de vraag van internet gebruikers naar de kennis die jij hebt groot zal zijn. Onthoud: de experts zijn allemaal begonnen als beginners met veel kennis op hun vakgebied. Dus kijk eens hoe zij het doen en leer van hun teksten. Je kunt teksten van anderen gebruiken als inspiratie voor je eigen berichten. Let er echter wel op dat je alles wat je schrijft in je eigen woorden doet en zorg ervoor dat je er ALTIJD iets aan toevoegt dat waardevol is voor je lezers. Let er ook op dat je geen plagiaat pleegt.

Voorkom het 'lege pagina syndroom': Maak vooraf een lijst met onderwerpen die je wilt publiceren

Waarschijnlijk heb je wel eens gereageerd op een onderwerp op een blog of een forum, of heb je al eens een video of een tutorial met afbeeldingen gemaakt. Je hebt ook vast wel eens een zeer gedetailleerde uitleg per email naar een klant gestuurd. Het is tijd om deze schat aan informatie (ook bestanden die nog op je PC staan of brieven in archiefmappen op zolder) te gebruiken voor je nieuws pagina's. Als je al eens ergens een succesvol artikel hebt geschreven op een blog is er geen enkele reden om hier niet nog een versie 2 van te maken en deze te verbeteren/herschrijven.

Je kunt bijvoorbeeld een bestaand probleem eens van een heel andere kant belichten en jouw oplossing hiervoor geven. Aarzel dan ook niet om je persoonlijke mening te geven. Probeer de trends vast te stellen in de komende jaren voor uw branche en deze te publiceren.

Start een uitgebreide zoektocht naar nieuwe content

Verzamel zoveel mogelijk informatie over je niche markt. Meld je zoekwoorden een op Google, Yahoo en Bing. Observeer hoe andere online shop eigenaren vergelijkbare inhoud gebruiken en verwerken op hun eigen sites.

Abonneer je op nieuwsbrieven van je concurrenten in je niche markt

Doorzoek de websites van je belangrijkste concurrenten en abonneer je op hun nieuwsbrief. Hierdoor zul je actuele informatie ontvangen die uitstekende bronnen van inspiratie kunnen zijn voor toekomstige artikelen die je van plan bent om te schrijven.

Doe het beter dan hen!

Nodig experts uit — laat andere auteurs artikelen publiceren

Neem regelmatig contact op met experts en vraag hen om artikelen te schrijven voor je website. Mensen houden er vaak van om hun eigen mening te geven en experts zullen zelden weigeren om een bijdrage te leveren. Je lezers zullen deze extra content bijzonder waarderen.

Interview experts in je niche

Vraag voor elk interview toestemming om het interview op te nemen en deze video te integreren in je eigen site. Sommige lezers geven namelijk de voorkeur aan video. Dus biedt ze, waar mogelijk, die optie. Video's hebben het voordeel dat ze moeilijk te kopiëren zijn door concurrenten. Echter, tekst blijft het beste alternatief voor diegenen die liever lezen.

Sta mensen toe om te kopiëren... maar alleen onder bepaalde voorwaarden

Verspil geen tijd door op zoek te gaan naar mensen die plagiaat plegen met jouw teksten. Gekopieerd worden is een vorm van waardering en Google weet als geen ander te analyseren wie de originele eigenaar is van een tekst. Vermeld duidelijk op je nieuws pagina dat je mensen toestaat om artikelen te kopiëren zolang ze maar de naam van de auteur en een link naar je website opnemen. Gratis links naar je website en promotie van de teksten die je hebt geschreven zullen je helpen bij het krijgen van een betere posities in de zoekmachines!

Gebruik je content om nieuwsbrieven te versturen

Maak emails met links voor meer informatie over je artikelen en verwijs deze naar je nieuwspagina. Door regelmatig informatie naar je klanten te sturen, zullen ze je producten/website beter onthouden en je toont ze ook dat je een betrouwbare website bent. Zorg er echter wel voor dat je geen misbruik van je nieuwsbrief maakt door de lezers te vaak een aanbieding te sturen, zorg voor voldoende afwisseling.