10 Tips om productpagina’s te verbeteren

Het gebeurt heel vaak dat een website eigenaar zijn hart en ziel heeft gebruikt om een hele mooie homepage te maken.

Het gebeurt heel vaak dat een website eigenaar zijn hart en ziel heeft gebruikt om een hele mooie homepage te maken. En dat is terecht. Als een bezoeker je homepage niet mooi vindt of daar niet genoeg informatie vindt dan is de kans groot dat hij of zij de site verlaat voordat er gekeken wordt naar wat je aan te bieden heeft.

Maar het zal ook regelmatig gebeuren dat klanten niet op de homepage je site binnenkomen maar op een productpagina. De kans is dan ook erg groot dat bezoekers hun beslissing om iets bij je te kopen nemen op basis van de productpagina waarop ze de site binnenkomen. Het is dus van groot belang om alle pagina’s van je site aantrekkelijk te maken. Zorg ervoor dat de presentatie van je producten er gelikt uitziet en zorg dat er een duidelijke call to action (impuls om te kopen) is. Maak het shoppen voor je klanten eenvoudig.

ShopFactory bevat diverse nieuwe productstijlen die je hier bij kunnen helpen. De nieuwe stijlen bestaan niet alleen uit vernieuwde layouts maar ze bevatten ook microdata voor zoekmachines. De microdata vertelt de zoekmachines dat je pagina over een product gaat. Dit zorgt voor meer traffic rechtstreeks naar product pagina’s vanuit zoekmachines.

Hieronder vindt je een aatla tips om je productpagina’s te verbeteren.

  1. Breng de boodschap van je homepage over naar je hele website

    Als je een speciale acie (een kortingsactie of tijdelijk gratis verzenden bijvoorbeeld) hebt dan kondig je die meestal aan op je homepag, zorg er dan voor dat je productpagina’s visuele of tekstuele elementen bevatten die deze actie herhalen. Dit is vooral belangrijk als je al aandacht hebt besteed aan je SEO en bezoekers hebt die rechtstreeks via een zoekmachine op je productpagina terechtkomen. Zorg ervoor dat ook zij worden gewezen op je speciale actie zonder dat ze speciaal hiervoor naar je homepage moeten gaan. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de website html functie gebruiken of de website voettekst, (beide functies vindt je door in ShopFactory te klikken op Eigenschappen)

  2. Gebruik Topkwaliteit afbeeldingen

    Mensen houden ervan om te zien wat ze kopen. Neem daarom de tijd om mooie afbeedlingen te maken van je producten. Met een minimale investering in een goede digitale camera en goede verlichting voor een eigen foto studio kun je geweldige foto’s maken.

    Probeer ook om meerdere afbeeldingen van je product te gebruiken. ShopFactory V9 heeft hiervoor een slideshow functie waarmee je heel eenvoudig meerdere foto’s aan een product toevoegt. Je kunt ook aan de beschrijving van je product detail foto’s toevoegen.Rechtsklik hiervoor in de beschrijving van het product en kies voor Afbeelding invoegen. Over het algemaan kun je stellen dat hoe kleiner het product is hoe groter de foto moet zijn of hoe meer foto’’s je nodig hebt. Om een juweel te verkopen zullen klanten een grote foto nodig hebben en liefst ook nog een aantal detail foto’s om een goed beeld te krijgen van het product dat ze willen kopen.

  3. Maak gebruik van kruispromoties

    Het belangrijkste doel van een productpagina is natuurlijk dat de klant het product in zijn winkelmandje plaatst. Maar met kruispromoties verhoog je de kans dat een koper ook nog andere gerelateerde producten gaat kiezen, waardoor dus je verkoop gaat stijgen.

    Kruispromoties zijn ook belangrijk voor het aanmaken van ‘’interne links’’ naar andere producten op je website. Zoekmachines letten ook op deze links en kunnen je hoger gaan ranken als je kruispromoties gebruikt. Ze verhogen namelijk de zichtbaarheid van andere pagina’s op je site, omdat je linkt naar gerelateerde producten. Veel shops die hier geen gebruik van maken blijven achter met hun rankings in de zoekmachines.

  4. Maak gebruik van opties

    Je zult ongetwijfeld producten hebben waarbij je gebruik kunt maken van opties. Door het toevoegen van opties aan een product (bij een printer bijvoorbeeld een extra cartridge) kun je de omzet eenvoudig verhogen. Ook items zoals extra garantieperiodes, on-site service zorgen voor extra omzet door ze toe te voegen aan je product. Door het gerbuik van opties verhoog je dus je omzet door je klanten tw wijzen op andere dingen die van belang cq handig zijn bij het product dat ze kopen.

  5. Maak duidelijke, beknopte productbeschrijvingen en paginatitels

    Maximaliseer de dichtheid van het aantal keywords op een pagina om je SEO te verbeteren. Focus bij elke pagina op maximaal twee sets met keywords. Deze sets moeten terugkomen in de paginatitel en in de productbeschrijving. Een productbeschrijving van 2 tot 3 zinnen gevolgd door een lijst met voordelen of eigenschappen van het product geeft je bezoekers de informatie die ze nodig hebben en zorgt ervoor dat zoekmachines voldoende informatie hebben om de relevantie van je productpagina te bepalen.

    Maak geen gebruik van obscure namen voor je productnamen. Bijvoorbeeld, als je een geweldige nieuwe gezichtscreme hebt die "Galaxa" heet waar nog nooit iemand van heeft gehoord, dan kun je beter iets meer dan alleen "Galaxa" in je productnaam zetten. "Galaxa anti-verouderings gezichtcreme" is dan veel effectiever en vertelt de zoekmachines en je klanten meteen wat voor product het is.

  6. Schrijf je eigen teksten

    Het maken van goede productbeschrijvingen kan ook zeer goed werken maar hiervoor heb je wel vaardigheid en toewijding nodig

    Vele leveranciers leveren tegenwoordig beschrijvingen bij hun producten die gebruikt kunnen worden. Het probleem hierbij is dat de beschrijvingen die jij ontvangt dezelfde zijn die andere klanten van de leverancier ook ontvangen. Zoekmachines herkennen dit soort teksten direct en zullen dit bestraffen met een lagere waardering. Onderscheid je dus van je concurrenten door je eigen teksten en titels/namen te maken. Dit zal je uiteindelijk helpen aan betere posities bij de zoekmachines en ook je klanten zullen het waarderen als je originele teksten gebruikt in plaats van de standaard teksten die ze op andere websites vinden.

  7. Kopieer niet

    Veel van je producten kunnen erg op elkaar lijken, dat hoeft geen probleem te zijn voor de zoekmachines. Je hebt twee opties. De eerste is dat je in je webwinkel twee producten aanmaakt. Zorg er dan wel voor dat je bij beide producten een compleet andere beschrijving maakt en zorg ervoor dat je productnaam duidelijk genoeg is zodat de zoekmachines zien dat het om verschillende producten gaat.

    Een alternatief kan zijn om de producten samen te voegen tot 1 product en dan gebruik te maken van de ‘’product opties’’ om de verschillende versies van hetzelfde product te verkopen.

    Het is afhankelijk van de producten die je verkoopt welke van deze twee opties het beste is.

  8. Gebruik genoeg informatie voor bezoekers en zoekmachines

    Veel te vaak zien we webwinkels met producten met slechts 1 of 2 regels tekst inclusief de productnaam. Dit is slecht voor de verkoopkansen. Je klanten komen naar je site om een koopbeslissing te nemen en als ze niet alle info kunnen vinden die ze zoeken is de kans erg groot dat ze je site zullen verlaten. En zoekmachines negeren sites met weinig informatie en nemen de sites met voldoende informatie op in hun zoekresultaten.

  9. Beoordeel en test je site voortdurend

    Neem dus even de tijd om naar je eigen site te kijken met bovenstaande tips in je gedachten. Is het voor een klant direct duidelijk waar hij het product kan kopen en waar hij de informatie over je product kan vinden? Is dit ook duidelijk voor bezoekers die rechtstreeks vanuit een zoekmachine op je site terechtkomen? Zo niet dan is het tijd om hier iets aan te doen.

  10. Link naar Productpagina’s

    Probeer zoveel mogelijk te linken naar productpagina’s vanuit andere bronnen. Dit worden “deep links” genoemd door bepaalde zoekmachines. Een directe link naar een productpagina zal je bezoekers sneller overhalen om het product direct bij te kopen. Directe productlinks vanaf andere bronnen (weblogs, forums etc) bevorderen tevens de over-all ranking in zoekmachines voor dat product en voor de keywords die je gebruikt in de link.