Wees kieskeurig over je eigen Online Business

Je webwinkel gemaakt met ShopFactory staat online en is up and running. Je hebt de site aangemeld bij de zoekmachines en nu kun je gaan wachten op de orders die gaan binnenkomen?

Je webwinkel gemaakt met ShopFactory staat online en is up and running. Je hebt de site aangemeld bij de zoekmachines en nu kun je gaan wachten op de orders die gaan binnenkomen?

Ik vindt het vervelend om die zeepbel door te prikken maar zo simpel is het helaas niet. Het opbouwen van een online business gaat niet vanzelf. Het is wat dat betreft net als bij ieder offline bedrijf. Je moet tijd steken in promotie, adverteren en je marketing uitwerken om er een succes van te maken.

Er zijn vier basisprincipes voor marketing: Product, Prijs, Plaatsing, Promotie.

Deze vier principes missen echter één ding. Er is een vijfde “P” die nodig is om echt succesvol te zijn. En als je deze P mist dan is de kans groot dat je business nooit zal groeien: "Personen (Mensen)."

Toen je van start ging met je online business heb je waarschijnlijk goed gezorgd voor de eerste drie P’s van marketing. Je hebt je site gebouwd en ervoor gezorgd dat deze er aantrekkelijk uitziet voor je bezoekers en je hebt je producten toegevoegd tegen een goede prijs. Daarna heb je de website online geplaatst. Je hebt de nodige research gedaan om te zorgen dat deze 3 zaken goed geregeld zijn. Helaas worstelen heel veel online verkopers met de vierde P, namelijk Promotie.

Promotie is een continu proces

Promotie is het proces waarbij je Personen (mensen) attent moet maken op je website en op de producten die je verkoopt. Dit is de meest genegeerde marketing activiteit die vaak leidt tot het mislukken van een online business. Het bereiken van topposities in zoekmachines kan soms wel maanden/jaren duren. En toch richten veel online verkopers zich helemaal op SEO (Search Engine Optimization), het schrijven van teksten en het uitwisselen van links met andere websites om traffic te genereren naar hun website.

Mensen zijn de voornaamste bron als het gaat om het promoten van je website. Mensen zijn tevens één van de minst gebruikte bronnen voor het krijgen van feedback. Door goed te luisteren naar hun commentaar, goed en slecht, zul je tot inzichten komen over je webwinkel die je niet had bedacht toen je met de webwinkel begon. Ze geven je direct zeer waardevolle informatie. Als je zelf online onderzoek doet krijg je vaak bevoordeelde informatie en dat is lang niet altijd wat je nodig hebt

De belangrijkste regel voor promotie is dat je niet alleen op je website moet vertrouwen om al het werk voor je te doen. Je zult er absoluut werk van moeten maken om je business zowel online als offline te promoten.

De meest succesvolle online businesses gebruiken alle beschikbare tools zoals beurzen, budget reserveren voor advertenties in kranten/tijdschriften en op het Internet. Ze onderzoeken en vinden elke gelegenhied om hun producten te promoten, bijvoorbeeld door interviews te geven/regelen op lokale radio of televisie. Ze bieden ook vaak kant en klare artikelen aan voor gerelateerde weblogs en/of informatieve websites. Doel hiervan is het krijgen van kwalitatieve links naar hun website. Uiteraard maken de succesvolle bedrijven ook volop gebruik van social media. Dit verhoogt de overall bekendheid van hun bedrijf/website.

Promotie is onlosmakelijk verbonden met Personen

Mond-tot-mond reclame, netwerken, en praten met zowel klanten als leveranciers zal leiden to meer omzet. Zonder mensen kan promotie er veel tijd in beslag nemen. Het kan ook leiden tot vermoeidheid en daarnaast veel geld kosten voor startende bedrijven met een gering kapitaal en krappe budgetten.

Mond-tot-mond reclame kost helemaal niets en kan een enorme push geven als klanten je site de moeite waard vinden. En door te praten met mensen kun je erachter komen wat je goed doet en wat je zou kunnen verbeteren. De hoeveelheid informatie die je krijgt door te praten met mensen zal je tevens meer energie geven om nog meer uit je site te halen. Als mensen met jou praten en over jou praten met andere mensen dan kan promotie een lage kostenpost worden voor je business.

En mensen zijn kieskeurig. Dit had je je moeten realiseren toen je begon met het bouwen van je site. Je wilt toch ook dat je website perfect wordt? Of niet soms?