Korte Vraag en Antwoord sessie met Steffan Klein

Het zal ShopFactory gebruikers ongetwijfeld zijn opgevallen dat de naam van het GlobeCharge account is veranderd in Shopfactory Total Care. Dit is een indicatie van de toekomstige ontwikkelingen van ShopFactory.

Het zal ShopFactory gebruikers ongetwijfeld zijn opgevallen dat de naam van het GlobeCharge account is veranderd in Shopfactory Total Care. Dit is een indicatie van de toekomstige ontwikkelingen van ShopFactory.

Om een beter idee te krijgen van waar dit naar toe gaat leiden hadden we een korte Vraag en Antwoord sessie met Steffan Klein, één van de oprichters van ShopFactory en verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling.

Kunt u ons wat meer vertellen over de algemene achtergrond van ShopFactory Total Care?

Steffan Klein: “ShopFactory bestaat al sinds 1995 en is sindsdien voortdurend ontwikkeld. Onze doelstelling daarbij is altijd geweest om een product te maken waarmee je als niet-programmeur snel een webwinkel kunt beginnen. In de eerste jaren was ShopFactory alleen maar een software pakket — waarin een groot aantal diensten die we tegenwoordig aanbieden niet aanwezig waren, zoals vouchers, groothandelsfuncties, online order management, verkopen van digital producten, fraude protectie, etc.

Maar deze diensten zijn wel extreem belangrijk als je succesvol wilt zijn met je webwinkel in deze tijd. Daarom hebben we deze diensten in de afgelopen jaren op de markt gebracht onder de merknaam GlobeCharge. In feite zijn deze diensten echter een onderdeel van ShopFactory en dit zorgde voor verwarring bij onze klanten. Om deze verwarring op te heffen hebben we al deze diensten nu ShopFactory Total Care genoemd wat meteen duidelijk maakt dat ze onderdeel van ShopFactory uitmaken.

De GlobeCharge merknaam wordt nu gebruikt voor het beveiligde afrekenproces in onze webwinkels, omdat deze naam beter is voor een beveiligd afrekenproces dan ShopFactory.”

Hoe krijg je toegang tot de ShopFactory Total Care diensten?

Steffan Klein: "Alle ShopFactory Total Care diensten worden door ons gehost. Dit heeft als voordeel dat we ze beter en eenvoudiger kunnen onderhouden en dat ze altijd toegankelijk zijn voor onze klanten vanuit de hele wereld. Het maakt het voor ons tevens mogelijk om de functionaliteit van ShopFactory veel verder uit te breiden dan met een normaal software pakket dat je op PC installeert.

Als je een webwinkel software levert die zo krachtig is als ShopFactory is het belangrijk dat deze ondersteund wordt met krachtige online diensten. Dat hebben we weten te bereiken met ShopFactory Total Care."

Wat zijn de sterkste punten van ShopFactory Total Care?

Steffan Klein: "ShopFactory’s grootste kracht is dat je er je eigen webwinkel mee kunt bouwen op je eigen Windows computer. Je bouwt je shop direct op je PC — dat is veel minder frustrerend dan het online bouwen en onderhouden van je shop.

Daarnaast maken ShopFactory shops gebruik van een client-side webwinkel systeem dat draait op de PC van de bezoekers van de website — waardoor het bestelproces veel sneller en soepeler verloopt met als resultaat een hogere conversie van bezoekers naar kopers. De techniek hiervoor wordt trouwens ook door Google gebruikt bij veel van hun diensten.

Eén van de sterke punten van Total Care is de mogelijkheid om de functionaliteit van ShopFactory flink uit te breiden en op die manier nog meer bezoekers tot converteren naar kopers. Een simpel voorbeeld is de 'belonings voucher', die automatisch naar klanten wordt gestuurd als ‘bedankje’ voor het plaatsen van een bestelling. De voucher kan gebruikt worden bij de volgende ankoop in je winkel, hierdoor zullen meer klanten terugkeren en meer uitgeven in een shop.

Een ander sterk punt van Total Care is de mogelijkheid om orders en klanten te beheren vanuit de hele wereld.

Een groot voordeel als je Total Care huurt is trouwens ook nog dat je de upgrades naar nieuwe versies van Shopfactory gratis krijgt. Hierdoor is je software altijd up-to-date en kun je optimaal profiteren van alle online diensten.”

Welke plannen heeft u voor de toekomst?

Steffan Klein: "Al onze development is gebaseerd op marktbehoeften, research en feedback. Zodra de markt verandert spelen we hier direct op in door te verbeteren, te ontwikkelen en nieuwe functies toe te voegen, dit is een continu proces. Onze huidige plannen zijn erop gericht om meer platformen, inclusief mobiele telefoons, op een bredere schaal te gaan ondersteunen.

Een ander ontwikkeling is de focus op meer after-sales order management tools en customer relationship management (CRM) functies."

Welk voordeel biedt ShopFactory Total Care aan een ShopFactory gebruiker die een shop heeft gemaakt met een oudere versie van ShopFactory?

Steffan Klein: "Met ShopFactory Total Care kun je je shop bouwen en onderhouden op zoveel computers als je maar wilt. Als je een webwinkel hebt die gebouwd is met een oudere versie van ShopFactory dan zul je in staat zijn om eenvoudig je omzet te verhogen met de vele moderne templates in ShopFactory, en je kunt je omzet verhogen door gebruik te maken van de vele extra diensten van Total Care. ShopFactory Total Care combineert de voordelen van het bouwen van een shop op je computer met de voordelen van online webwinkel oplossingen, hiermee combineer je het beste van twee werelden."