10 tips Voor Social Marketing

Het is geen geheim dat Social media één van de drijvende krachten zijn achter online verkopen. In opvolging van Facebook, is Google nu ook gestart met Google+1.

Het is geen geheim dat Social media één van de drijvende krachten zijn achter online verkopen. In opvolging van Facebook, is Google nu ook gestart met Google+1.

Houdt echter wel rekening met het volgende: het gaat allemaal om het binnenhalen van advertentie euro’s — wat voor beide spelers de belangrijkste bron van inkomsten is.

Kijk hier maar eens naar — 346,004,403* websites waren online in Juni 2011. Zelfs als 1% van deze websites € 10,00 per dag (364 dagen per jaar) uitgeven aan online adverteren — dan is dat € 12.594.560.269,20 per jaar. Um, WOW. Dat is een enorm bedrag.

Zowel Google als Facebook bieden gratis tools aan waarmee je gebruik kunt maken van hun social media platformen.

Naast de advertentie euro’s — gaat social media toch vooral om het "mond-tot-mond" effect. Oftewel om het “maken van een klik” met je volgers. Als je volgers jouw site beginnen te liken promoten dan kan het ineens heel snel gaan met de groei van je bedrijf.

Hieronder vind je een aantal handige tips voor het gebruik van social media voor je webwinkel:

  1. Wees niet bang en open een account bij Facebook en Google+. (Social media)

  2. Wees niet bang om je bedrijf te promoten op social media (Social marketing)

    Deze eerste twee tips mogen dan veel op elkaar lijken, maar ze zijn compleet verschillend. Social media bevat het “mond-tot-mond” aspect — dit is het gedeelte dat je gebruikt om anderen berichten over je website te laten verspreiden.

  3. Je hebt hier geen controle over, maar de beloning kan enorm zijn, als je het op de juiste manier doet.

    Social marketing gaat onder andere over het opzetten van een profielpagina op media websites, tags (zie item 6) , het plaatsen van video’s op sites als YouTube en het besteden van een klein advertentiebudget (zie item 7).

    Beide kunnen een grote impact hebben maar wel op verschillende manieren en beide zijn onmiskenbaar met elkaar verbonden.

  4. Je hoeft het niet meteen groots aan te pakken. Begin klein en zie waar het naar toe leidt. Je kunt een Facebook pagina aanmaken, je kunt beginnen met Twitteren, of je plaatst wat video’s op Youtube. Je hoeft het niet allemaal te doen — kies er één uit die het beste bij je bedrijf past en laat het met je meegroeien.

  5. Doe eerst wat onderzoek om te ontdekken welk kanaal het beste bij je bedrijf past. Als je dat eenmaal weet geef dan vol gas. Op elk moment — met social marketing kun je ermee stoppen als het niet aanslaat. Je sluit gewoon het bijbehorende profiel.

  6. Stuur een aankondigins email of nieuwsbrief naar een klein gedeelte van je klanten om de verschillende social mediums te testen. Meet hoe het groeit en of je dat allemaal aankunt voordat je het bericht naar al je klanten stuurt. Je kunt bijvoorbeeld een Facebook bedrijvenpagina aanmaken waarop je aankondigingen plaatst of nieuwe producten. Je kunt kiezen of je commentaar van anderen wilt toestaan op je pagina of dat je alleen zelf berichten kunt plaatsen. Nadat je de response van je klanten hebt gemeten, kun je het profiel iets meer open zetten voor commentaren van derden. Je kunt dit ook op Twitter doen door je klanten snelle, korte reacties te sturen.

  7. Voeg je social media links toe aan al je marketing en email berichten — je kunt een 20 pixel x 20 pixel icoontje gebruiken op je website. ShopFactory V9 bevat nu een handige tool waarmee je snel en eenvoudig social media links kunt toevoegen aan je site — inclusief alle pagina’s en producten. Voeg dezelfde icoontjes toe aan je email handtekening, in print advertenties plaats je een tekstlink, op je visitekaartjes etc.

  8. Reserveer een “KLEIN” budget om te adverteren op social media websites. Zelfs € 5,00 per dag kan al een grote impact hebben.

    Dit is slechts een voorbeeld om de kracht van social media te illustreren, het resultaat zal voor iedereen anders uitpakken.

    Op Facebook kun je adverteren door gebruik te maken van keywords waarbij de kosten zijn gebaseerd op het cost per click (CPC) model, net als bij Google Adwords. Het mooi van het Facbook model is dat je een plaatje, een tagline en een korte omschrijving aan je advertentie kunt toevoegen. Je kunt een advertentie in vele landen laten vertonen of alleen in specifieke regio’s. Je kunt ook nog andere criteria gebruiken zoal bijvoorbeeld leeftijd of geslacht. Je kunt op Facebook onderzoeken welke criteria voor jou het beste zullen werken.

    Gebruik je bedrijflogo en bedrijfsnaam in je afbeelding — in plaats van alleen een foto van je product. Hiermee ziet iedereen die je advertentie ziet ook gelijk je bedrijfsnaam. Zelfs als ze niet op je advertentie klikken zal het voorkomen dat mensen je zich zullen herinneren op basis van je logo, je bedrijfsnaam, je tagline of je beschrijving — als je de advertentie ten minste op de juiste manier hebt opgesteld.

    Let op: Zodra je de advertentie post op Facebook zullen 30.000+ mensen de advertentie zien voordat er iemand op klikt.

    Zelfs als ze er niet op klikken — hebben ze zich toch geidentificeerd met je bedrijfslogo en wie je bent door je advertentie tekst. Hoe vaker ze je zien — hoe groter de kans dat ze je zullen onthouden en aan je zullen denken. Wanneer ze een product van jou nodig hebben gaan ze rechstreeks naar je website zonder op de advertentie te klikken.

    Je hebt controle over je kosten door deze in te stellen op bijvoorbeeld maximaal € 5,00 per dag — elke klik zal je ergens tussen de € 0,10 tot € 2,00 of meer kosten afhankelijk van de keywords die je gebruikt. Maar 30.000+ mensen hebben je advertentie al gezien voordat het je ook maar iets heeft gekost. Hoe meer mensen je advertentie zien hoe groter de kans dat ze reclame voor je maken door over je te schrijven, twitteren, bloggen etc.

  9. Zodra je met social marketing begint — motiveer dan je klanten om over je te vertellen via hun social media pagina’s (je kunt ze hiervoor zelfs belonen). Zelfs als je maar 1x per week een bericht plaatst zal het effect ervan je kunnen verbazen. En je leert er altijd weer van voor je volgende marketing actie.

  10. Gebruik negatieve feedback in je voordeel. Ja, de realiteit is dat je ook negatieve feedback zult gaan krijgen via social media. Reageer hier snel op, heb belangstelling voor het probleem van de klant en los het op. Dat zal uiteindelijk in je voordeel werken.

  11. Als je gebruik maakt van diverse social media kanalen zoals blogs, social media sites, of netwerksites (Linkedin.com) — zorg er dan voor dat je een consistente boodschap uitstraalt via al deze sites, gebruik overal dezelfde logo’s en indien mogelijk huisstijl. Hierdoor zullen je klanten zich overal met je kunnen identificeren.

  12. Bonus Tip: Neem er de tijd voor om plezier te hebben op de social media sites — misschien wel de belangrijkste tip van allemaal.

* Source: http://howmanyarethere.net/how-many-websites-are-there-on-the-internet/