Je eigen webwinkel specialist

Is de nieuwe Facebook Market Place een bedreiging?

Eerder deze maand heeft Facebook een nieuwe mobiele Marketplace gelanceerd in de USA, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw Zeeland. En het is tevens van plan om dit uit te rollen in andere landen.

Wat dus inhoud dat het ook binnenkort beschikbaar zal zijn in Nederland en België.

Het is gelanceerd als een handige bestemming om producten te ontdekken, kopen en verkopen met mensen in je community, het werkt op mobiele telefoons en tablets waarop de mobiele Facebook app is geïnstalleerd. Dat zijn dus elke dag wereldwijd bijna 1 miljard actieve gebruikers.

Moet je als verkoper je nu zorgen gaan maken over deze nieuwe competitie? Of moet je dit zien als een nieuwe mogelijkheid om meer verkopen te genereren?

Beleggers zijn zeker geschrokken. Binnen enkele uren na de release gingen de prijzen van aandelen van verkoop portals zoals eBay naar beneden. Het mag duidelijk zijn dat investeerders de nieuwe Facebook Marketplace als een bedreiging zien voor eBay en anderen.

Moet u zich als verkoper ook bedreigd voelen?

Zullen uw klanten plotseling naar deze nieuwe marketplace gaan en uw webwinkel links laten liggen? Of uw ShopFactory Facebook winkel?

Het is een advertentie website

Nu dat het stof een beetje is neergedaald, is het eenvoudiger om te zien wat de Market Place nu echt precies doet - vergeleken met de hype die werd gecreëerd rond de lancering.
En dat is niet veel, als je er echt goed naar kijkt.

In feite is de Facebook Marketplace niets meer dan een gratis advertentie website.

U kunt iets op de Market Place plaatsen door met uw telefoon een foto van het object te maken van het item dat u wil verkopen. Of u kunt een bestaande foto vanaf uw mobiele apparaat uploaden. Vervolgens geeft u het item een naam, een beschrijving en een prijs. That’s it.

Nu staat het product in de Facebook app en kan bekeken worden door potentiële kopers.

Je ziet in eerste instantie alleen een foto en een prijs wat het moeilijk maakt om een product goed te kunnen identificeren. Als je echter de zoekfunctie gebruikt zul je ook de productnamen zien en deze zoekfunctie is vrij krachtig.

Vooral tweedehands producten te koop

Doordat het plaatsen van een product gratis is zijn de meeste producten op dit moment tweedehands.

Het direct kopen of zelfs maar het reserveren van een item is echter niet mogelijk. 

In dat opzicht is de marketplace precies hetzelfde als andere advertentie websites. De koper krijgt alleen een optie om contact op te nemen met de verkoper om de koop te sluiten of om meer informatie te krijgen.

Het sterkste punt van de marketplace op dit moment is haar bereik. Het is eenvoudig te gebruiken om een connectie te maken tussen lokale verkopers en kopers. Verkopen en kopen is omslachtig, maar niet meer of minder dan op iedere andere advertentie website.

Het vinden van product details is echter moeilijker dan op andere sites en het zal nog moeten blijken of de informatie die kan worden verstrekt voldoende is voor zowel kopers als verkopers om de switch te maken van websites als eBay, Amazon, Marktplaats, Speurders, Marktnet etc.

Op dit moment kan de market place absoluut de competitie nog niet aan met onafhankelijke webwinkels zoals die gemaakt met bijvoorbeeld ShopFactory of Santu.

Extra verkoopkanaal

U kunt de marketplace echter gaan gebruiken als extra verkoopkanaal voor productaanbiedingen of producten die uit het assortiment gaan.

Alleen de tijd echter kan ons leren of het zal gaan werken, maar het is zeker de moeite waard om het in de gaten te houden. Er zijn tenslotte ontzetten veel mensen die toegang hebben.

Als u producten wil gaan verkopen via de Facebook Marketplace, dan zijn de ShopFactory Cloud producten die onderdeel zijn van ShopFactory een interessante optie. De korte internet adressen die u daar mee kunt maken kunt u plaatsen in uw MarketPlace advertentie: Kopers kunnen dan direct het product bestellen en betalen, en eventueel extra informatie vinden die u op de marketplace niet kwijt kunt.

U voegt gewoon een regel zoals hieronder toe aan uw advertentie:

“Om dit product nu te kopen, ga naar santu.com/aah748”. 

Voeg winkel toe aan Facebook

Ongeacht hoe het de nieuwe marketplace zal vergaan: het is duidelijk dat het tonen van uw producten op Facebook uw verkopen stimuleert.

ShopFactory 11 maakt het toevoegen van uw hele webwinkel aan Facebook erg eenvoudig - u hoeft alleen maar op de link te klikken op de ShopFactory Centrale Pagina.

En uiteraard kunt u ook altijd eenvoudig ShopFactory Cloud producten toevoegen aan de Facebook timeline of ze promoten via advertenties op Facebook.

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave