Webwinkel software voor MKB

7 Manieren om Cart Abandonment te Stoppen

Laten je klanten soms hun winkelwagentje achter zonder af te rekenen? Maak je geen zorgen, je bent niet de enige. Dit noemt men "cart abandonment." Hoewel dit frustrerend kan zijn voor ondernemers, komt het eigenlijk erg veel voor.

7 Manieren om Cart Abandonment te Stoppen

Volgens onderzoek uitgevoerd door het studies by Baymard Institute plaatst 67,45% van de klanten producten in hun winkelwagentje, waarna ze zich bedenken en wegklikken. Sommige onderzoeken plaatsen dit percentage zelfs zo hoog als 88%.

Er zijn verscheidene redenen waarom klanten hun winkelwagentjes achterlaten. Misschien zijn ze gewoon hun internetverbinding kwijt, of heeft iets ze afgeleid. Anderen realiseren zich misschien opeens dat ze nog ergens een afspraak hebben, of misschien hebben ze zich gewoon bedacht.

Vaak is cart abandonment geen teken dat er iets mis is met je onderneming.

Maar soms is het dat wel.

Hieronder zijn zeven factoren die je helpen met het terugdringen van achtergelaten winkelwagentjes en je verkoopcijfers zullen ophogen.

1. Verborgen kosten

Het kan erg verleidelijk zijn om kosten verborgen te houden, maar 25% van klanten hebben hoge verzendkosten aangewezen als de grootste reden dat ze hun winkelwagentje zouden achterlaten. Het komt te veel voor dat je op het punt staat om een product te gaan kopen, maar dat je dan afgeschrikt wordt door de torenhoge verzendkosten die opeens onderaan de samenvatting verschijnen.

Dure verzending is niet het enige dat klanten kan afschrikken. Andere kostenposten zoals vereiste complementaire goederen en onduidelijk aangegeven BTW kunnen klanten ook veel frustratie opleveren.

De makkelijkste manier om dit op te lossen is door gewoon alles duidelijk aan te geven. Zorg ervoor dat klanten meteen weten hoeveel verzendkosten en BTW er van ze verwacht wordt. Het kan zelfs nog handiger zijn om je producten iets duurder te maken en de verzending gratis!

Op deze manier hebben je klanten een duidelijker overzicht op hoeveel ze uitgeven en zullen ze de "gratis" verzending zien als goede service. Uit een onderzoek van CRC Strategy blijkt dat 93% van klanten meer zouden kopen als verzending gratis was.

2. Alleen rondneuzen

Als je op een website bent die een heleboel producten aanbiedt, dan wil je misschien wel eens je winkelwagentje gebruiken als een plek om de producten die je nog eens wil bekijken op te slaan. Als je klaar bent met rondkijken kan je nog eens in de winkelwagen kijken om een beslissing te nemen. Dit doet men wel vaker. Volgens cijfers van Statista deed 40% van klanten in 2017 hetzelfde.

Dus een verlaten winkelwagentje kan mogelijk gewoon een geheugensteuntje geweest zijn voor een bezoeker.

Maar als een klant een product eenmaal aan hun winkelwagentje heeft toegevoegd ben je al halverwege! Zelfs als ze alleen maar rondneuzen laat dit zien dat ze geïnteresseerd zijn in je aanbod.

Als je het winkelproces stroomlijnt en goed concurreert met je prijzen, dan is er een grote kans dat ze terug zullen komen in de toekomst om dingen te kopen. Om je hiermee te helpen herinneren ShopFactory shops terugkerende klanten eraan dat ze al producten in hun winkelwagentje hebben opgeslagen.

3. Geen versnelde verzending

Als het gaat om verjaardagen, jubilea, noodgevallen en vakanties, dan kopen mensen vaak producten die ze snel moeten ontvangen. Als u geen versnelde verzendoptie beschikbaar heeft voor uw winkel, kunt u hierdoor mogelijk omzet verliezen.

Gelukkig is er een eenvoudige oplossing: voeg gewoon een versnelde verzendoptie toe. Wanneer klanten artikelen snel nodig hebben, betalen ze extra om op tijd leveringen te ontvangen.

Reden waarom klanten winkelwagentjes achterlieten, 2016-17.

Afbeelding van https://www.statista.com/ 

4. Bestellen duurt te lang

Als het gaat om online winkelen, is het daadwerkelijke proces van bestellen de laatste stap. Maar hoeveel vraag je van je klanten? Als je niet zeker bent, denk dan eens na: zou je jouw eigen aanmeldingsproces doorlopen?

228% van de klanten verlaat winkelwagentjes als het bestelproces te lang of te complex is. Als het op kopen aankomt, stroomlijn dan het proces zo veel als je kunt.

Probeer klanten niet te vragen om onnodige formulieren in te vullen. Vraag alleen om de informatie die je nodig hebt en minimaliseer het aantal schermen dat klanten moeten doorklikken.

Gelukkig heeft ShopFactory onderzoek gedaan en een effectieve uitcheckfunctie gecreëerd om klanten te helpen eenvoudig producten te kopen.

5. Je site is niet mobielvriendelijk

Als het gaat om online kopen, willen klanten het gevoel hebben dat hun geld veilig is. Een site die vastloopt, fouten vertoont en lange laadtijden heeft, zal klanten ervan weerhouden om te kopen. Zorg ervoor

dat je website klanten niet zal afschrikken. Hiervoor zul je een paar stappen moeten ondernemen.

Kies altijd een website-indeling die geoptimaliseerd is voor mobiele telefoons. De meeste internetgebruikers hebben nu via hun telefoon toegang tot internet. Als jouw website alleen is ontworpen om er goed uit te zien op je bureaublad, loopt u het risico mobiele klanten mis te lopen.

Websites die niet mobiel zijn geoptimaliseerd, resulteren in meer verlaten winkelwagens, omdat ze lastig zijn voor klanten om te navigeren.

Houd je website goed bijgewerkt. Zorg ervoor dat je up-to-date beveiliging op je site hebt en onderneem stappen om je laadtijd te verlengen. ShopFactory-winkels zijn mobiel geoptimaliseerd en veilig om jouw klanten tevreden te houden.

6. Een account moeten aanmaken

Mensen die online winkelen willen dat snel en gemakkelijk doen.

Onderzoek heeft aangetoond dat 22% van de online klanten hun winkelwagentje verlaat als ze gedwongen worden om een ​​gebruikersaccount aan te maken. Als je gastuitgifte inschakelt en ze vraagt ​​om zich na een aankoop aan te melden, wordt dit probleem opgelost.

Veel mensen maken ook nooit een account aan en zien dit niet als essentieel, zelfs als ze terugkerende klanten zijn. Probeer waarde toe te voegen voor degenen die zich wel aanmelden, zoals exclusieve kortingen. Zorg er wel voor dat alles optioneel is.

7. Slecht Retourbeleid

Goed retourbeleid zorgt ervoor dat kopers zich veilig voelen. Tot 66% van de klanten geeft meer uit als ze denken dat ze ongewenste producten kunnen terugsturen (hoewel de meesten dit nooit zullen doen).

Klanten die twijfelen over de aanschaf van een product, kunnen beslissen om wel of niet te kopen, afhankelijk van het gemak van het retourneren ervan.

Het advies is om een ​​gratis retourbeleid van 30 dagen te implementeren. Zorg ervoor dat je exact kan bijhouden hoeveel dit je kost en vergelijk jouw verkoopcijfers voor en na de implementatie van de wijziging.

Misschien ontdek je wel dat het aanbieden van gratis retourneren in de eerste dertig dagen na aankoop daadwerkelijk je winst verhoogt.

Natuurlijk is in sommige landen de mogelijkheid om producten die te retourneren wettelijk vastgelegd. Maar door dit als een kenmerk te markeren onderscheid je je nog steeds, omdat niet alle klanten volledig op de hoogte zijn van hun rechten.

-

Door deze zeven stappen te volgen, kan je shopping cart abandonment verminderen en meer verkopen. Als je bekend bent met ShopFactory, weet je dat veel van deze stappen al door onze software worden uitgevoerd. Maar het is nog steeds aan jou om de juiste verzendkosten aan te bieden, om vooraf over je kosten te informeren en jouw retourbeleid te benadrukken.

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave