Webwinkel software voor MKB

Maak vaste klanten van eenmalige klanten

Ontdek hoe je jouw klanten kunt laten terugkomen voor meer.
Het is niet ongewoon om je alleen op nieuwe klanten te concentreren, maar terugkerende klanten kunnen nog waardevoller zijn.

Niet alleen geven ze je een stabielere stroom van inkomsten, ze kosten ook minder om aan te verkopen. Dat komt omdat als iemand eenmaal wat van je heeft gekocht, ze veel minder overtuiging nodig hebben om terug te komen.

Maak vaste klanten van eenmalige klanten

Terugkerende klanten vertellen anderen ook over je bedrijf, wat leidt tot mond-tot-mondreclame. Ze geven zelfs meer geld uit! Uit onderzoek blijkt dat hoe meer vertrouwen klanten met je opbouwen, hoe groter hun transacties zullen zijn.

Dus als je eenmalige klanten wilt omzetten naar vaste klanten, lees dan verder.

Zorg dat je opvalt

Als een klant terugkomt naar je winkel, moeten ze je goed hebben onthouden. Misschien bied je geweldige klantenservice, of heb je producten die elders niet te krijgen zijn.

Een website maken enkel om je producten te verkopen is niet voldoende. Je moet ervoor zorgen dat klanten kunnen zien wat er speciaal aan de website is. Als ze je alleen als een eenmalige oplossing gaan zien, zullen ze ook maar eenmalig van je kopen.

Maak je shop het onthouden waard en de volgende keer dat ze iets nodig hebben, zullen ze aan je denken.

Een manier waarop je dit kan doen is om zoveel mogelijk persoonlijkheid in je website te laten zien. Leg uit wie je bent en waarom je je producten verkoopt. Het zou zelfs misschien de moeite waard kunnen zijn om anekdotes toe te voegen aan productbeschrijvingen.

Een leuke test is om je website aan een vriend of vriendin te laten zien. Als ze niet kunnen zien dat het van jou is, dan wil je dit misschien veranderen. Natuurlijk moet het wel relevant blijven, maar het kan jouw shop persoonlijker en betrouwdbaarder doen overkomen..

Bied klanten en bezoekers extra waarde

Bedenk manieren om extra waarde toe te voegen aan de ervaring van je klanten.

Als je producten verzendt, kun je er kleine dingen aan toevoegen. Als je bijvoorbeeld keukengerei aan iemand hebt verkocht, kan je een recept toevoegen. Probeer zinvolle accenten toe te voegen en creatief te worden. Dat is wat je van de concurrentie zal scheiden.

Je kan ook motivaties creëren voor klanten om terug te keren. ShopFactory heeft een ingebouwd beloningssysteem. Dat betekent dat je vouchers naar bestaande klanten kunt sturen, zodat ze korting krijgen op hun volgende aankoop, waardoor ze snel weer kunnen worden teruggehaald

Reageer snel op e-mails, neem altijd de telefoon op en probeer klanten prikkels te geven om terug te keren. Zorg ervoor dat je om alle juiste redenen memorabel bent.

Zorg ervoor dat je aan de juiste mensen verkoopt

Klanten kopen alleen wat ze nodig hebben of willen. Als je wil dat klanten meerdere keren iets kopen, zorg dan ervoor dat je de juiste marketing aanbiedt.

Stel je voor dat je grote dozen met kunstspullen (kwasten, etc.) verkoopt. De kans is groot dat elke klant er maar een koopt. Je kunt ze niet misleiden om meer te kopen, en ze hebben niks aan extra's. Dus wat kan je doen?

De oplossing is om een ​​nieuw publiek te kiezen. Als je aan particulieren verkoopt, verkoop je er slechts één. Maar welke plaatsen hebben constant nieuwe kunstbenodigdheden nodig? Ik kan al denken aan lagere scholen en kunstklassen.

Door te veranderen wie je target, kan je meer verkopen. Zoek een klantenbestand dat jouw product steeds opnieuw en opnieuw nodig heeft.

En begin eraan te denken om aanvullende producten aan je winkel toe te voegen, die van belang zijn voor hetzelfde publiek. De tweede verkoop aan hen zal immers gemakkelijker zijn dan de eerste.

Blijf alert tijdens een uitverkoop

Vaak resulteert een uitverkoop in een grote toestroom van nieuwe klanten. Ze komen aan, kopen wat er goedkoop is en vertrekken weer. Het kan moeilijk zijn om ze terug te laten komen zodra de prijzen weer normaal zijn.

Het probleem is dat veel klanten rondkijken van het ene bedrijf een uitverkoop heeft naar de volgende. Ze zijn de soort klanten dat moeilijk vast te houden is. Maar er zijn een paar dingen die je kunt proberen om ze te veranderen in stamgasten.

Ten eerste, bied ze kortingscodes aan zoals ik hierboven noemde.

Ten tweede zorg je ervoor dat de klantenervaring tijdens de verkoop op zijn hoogtepunt is. Mensen houden ervan om zich belangrijk en gewaardeerd te voelen, dus zorg dat ze zich zo voelen. Gebruik 'het is nu druk' niet als een excuus en laat niemand ertussendoor glippen.

Ten derde, blijf in contact! Probeer zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen, zodat je contact kunt opnemen met klanten wanneer je een nieuw product hebt. Houd ze op de hoogte en geïnteresseerd, en ze kunnen besluiten om meer van je te kopen. Je moet proberen jouw klanten regelmatig te e-mailen; laat het voor een te lange tijd liggen en ze zullen je misschien vergeten.

Je doel is om zo aardig en professioneel te zijn dat ze het niet goed voelt om ergens anders heen te gaan.

Mensen houden ervan om zich belangrijk en gewaardeerd te voelen, dus zorg dat ze zich zo voelen. Gebruik 'het is nu druk' niet als een excuus en laat niemand ertussendoor glippen.

    Klik om te Tweeten

Terugkerende klanten zijn goud waard

Zorg dat alles goed verloopt

Ik noemde hierboven wat voor dingen je zou moeten doen voor klanten. Als je ze leest en dacht 'nee, echt niet', zou het kunnen zijn dat je moeite hebt om terugkerende kopers te krijgen vanwege slechte klantenservice. In zo'n competitieve omgeving is alleen het verzenden van een goed product niet goed genoeg meer.

Of het kan zijn dat je klantenservice uitstekend is, maar dat er aan je producten iets mankeert. Ga zitten en denk na: wat loopt er niet goed? Wat kun je verbeteren? Dingen die klanten doen afknappen kunnen zijn:

  • Onbeantwoorde e-mails
  • Lange verzendtijden
  • Beschadigde pakketten of producten
  • Misleidende productbeschrijvingen
  • Onbeleefd of onbehulpzaam personeel

Als je duidelijke misstappen kunt identificeren, corrigeer ze dan zo snel mogelijk. Als je moeite hebt om uit te zoeken wat het probleem is, vraag dan gerust je klanten om feedback.

En als je fouten maakt, geef ze dan toe. Het komt vaak voor dat klanten alleen maar willen dat je een fout erkent en ze een manier biedt om dit te verhelpen.

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave